Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Materiały i technologie zrównoważone:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały i technologie zrównoważone
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Agata Kosmacz <akosmacz@zut.edu.pl>, Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone, przewidziane planem studiów, zajęcia z przedmiotów kierunkowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy nt. metodyki projektowania z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
C-2Wyćwiczenie u studneta umiejętności prowadzenia ideacji z wykorzystaniem wiedzy z obszaru materiałów i technologii zrównoważonych
C-3Wpojenie studentowi nawyku twórczego myślenia oraz innowacyjnego działania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie: wiadomości ogólne nt. zrównoważonych i wielofunkcyjnych materiałów przemysłowych oraz technologii ich wytwarzania; metody kreatywnego działania w procesie opracowywania innowacji technologiczne.6
T-P-2Biomateriały i materiały biodegradowalne, materiały z surowców wtórnych6
T-P-3Materiały lekkie i izolacyjne; materiały z pamięcią kształtu i materiały wielofunkcyjne6
T-P-4Materiały wytwarzające energię oraz materiały emitujące światło6
T-P-5Zrównowarzony proces produkcyjny6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Wykłady wprowadzające do ćwiczeń śródsemestralnych5
A-P-2Sesje rozwiązywania problemów wspomagające realizację projektów śródsemestralnych10
A-P-3Korekty projektów śródsemestralnych5
A-P-4Prezentacje i dyskusja nad projektami śródsemestralnymi15
A-P-5Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-6Czytanie wskazanej literatury10
A-P-7Oglądanie wskazanej ikonografii i filmografii15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych
M-2Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny
M-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
M-4Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji
M-5Film: spoty reklamowe, dokumenty, fragmenty fabuł

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-2Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedzi, przygotowanej na wskazany temat
S-3Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania zagadnienia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C20_W01
posiada pogłębioną wiedzę w obszarze materiałów i technologii zrównoważonych, zna ich kierunki rozwoju oraz rozumie potrzebę ich stosowania
Wz_1A_W03, Wz_1A_W04A1_W13C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-2, M-5S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C20_U01
umie projektować wyroby przemysłowe z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
Wz_1A_U04, Wz_1A_U05A1_U16, A1_U17C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C20_K01
intersuje się osiągnięciami w dziedzinie materiałów i technologii zrównoważonych oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych
Wz_1A_K03, Wz_1A_K01A1_K01, A1_K02, A1_K03C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C20_W01
posiada pogłębioną wiedzę w obszarze materiałów i technologii zrównoważonych, zna ich kierunki rozwoju oraz rozumie potrzebę ich stosowania
2,0
3,0w stopniu podstawowym definiuje kierunki technologii zrównoważonych oraz w sposób intuicyjny potrafi je zaproponować do realizacji projektu
3,5
4,0dobrze definiuje i objaśnia technologie zrównoważone, na bieżąco tłumaczy i wskazuje aktualne problemy z obszaru technologii
4,5
5,0w stopniu zaawansowanym zna i potrafi omówić bieżące zagadnienia i realizaje z zakresu nowych technologii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C20_U01
umie projektować wyroby przemysłowe z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
2,0
3,0jest w stanie zaprojektować wyrób przemysłowy o podstawowym stopniu skomplikowania z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
3,5
4,0samodzielnie projektuje wyrób przemysłowy korzystając z kognitywnych umiejetności w celu prezentacji produktu o średnim stopniu zaawansowania
4,5
5,0świadomie i samodzielnie wykorzystuje materiały i technologie do realizacji projektu, wyszukuje i analizuje skomplikowane technologie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C20_K01
intersuje się osiągnięciami w dziedzinie materiałów i technologii zrównoważonych oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych
2,0student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, nie korzysta w swych proejktach z żadnych informacji
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, w niewielkim stopniu uwzględnia zdobyte informacj w swych projektach
3,5
4,0student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, zaś zdobyte informacje uwzględnia w swych projektach
4,5
5,0student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę w obszarze bioniki oraz biologii, znacząco wykraczając poza program przedmiotu, zaś zdobyte informacje kreatywnie stosuje w swych projektach

Literatura podstawowa

  1. Sascha Peters, Materialrevolution, Birkhauser, 2011
  2. Dorian Lucas, Green design, Braun, 2012
  3. Henrietta Thompson Magda Kochanowska, Polski i Brytyjski design zrównowazony, Mocak, Kraków, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Futu paper, kwartalnik, Warszawa, 2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie: wiadomości ogólne nt. zrównoważonych i wielofunkcyjnych materiałów przemysłowych oraz technologii ich wytwarzania; metody kreatywnego działania w procesie opracowywania innowacji technologiczne.6
T-P-2Biomateriały i materiały biodegradowalne, materiały z surowców wtórnych6
T-P-3Materiały lekkie i izolacyjne; materiały z pamięcią kształtu i materiały wielofunkcyjne6
T-P-4Materiały wytwarzające energię oraz materiały emitujące światło6
T-P-5Zrównowarzony proces produkcyjny6
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Wykłady wprowadzające do ćwiczeń śródsemestralnych5
A-P-2Sesje rozwiązywania problemów wspomagające realizację projektów śródsemestralnych10
A-P-3Korekty projektów śródsemestralnych5
A-P-4Prezentacje i dyskusja nad projektami śródsemestralnymi15
A-P-5Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-6Czytanie wskazanej literatury10
A-P-7Oglądanie wskazanej ikonografii i filmografii15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C20_W01posiada pogłębioną wiedzę w obszarze materiałów i technologii zrównoważonych, zna ich kierunki rozwoju oraz rozumie potrzebę ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W03ma pogłębioną wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny i zna w stopniu ogólnym psychofizyczne uwarunkowania tych relacji; zna kluczowe zagadnienia z zakresu prawidłowego projektowania otoczenia człowieka
Wz_1A_W04zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W13zna określony zakres problematyki związanej z technologiami stosowanymi w danej dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i jest świadomy rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy nt. metodyki projektowania z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie: wiadomości ogólne nt. zrównoważonych i wielofunkcyjnych materiałów przemysłowych oraz technologii ich wytwarzania; metody kreatywnego działania w procesie opracowywania innowacji technologiczne.
T-P-2Biomateriały i materiały biodegradowalne, materiały z surowców wtórnych
T-P-3Materiały lekkie i izolacyjne; materiały z pamięcią kształtu i materiały wielofunkcyjne
T-P-4Materiały wytwarzające energię oraz materiały emitujące światło
T-P-5Zrównowarzony proces produkcyjny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych
M-2Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny
M-5Film: spoty reklamowe, dokumenty, fragmenty fabuł
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania zagadnienia
S-2Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedzi, przygotowanej na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu podstawowym definiuje kierunki technologii zrównoważonych oraz w sposób intuicyjny potrafi je zaproponować do realizacji projektu
3,5
4,0dobrze definiuje i objaśnia technologie zrównoważone, na bieżąco tłumaczy i wskazuje aktualne problemy z obszaru technologii
4,5
5,0w stopniu zaawansowanym zna i potrafi omówić bieżące zagadnienia i realizaje z zakresu nowych technologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C20_U01umie projektować wyroby przemysłowe z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U04umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
Wz_1A_U05potrafi samodzielnie oceniać rezultat swoich działań projektowych poprzez stosowanie podstawowych zasad ewaluacji projektów wzorniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U16umie świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych
A1_U17umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie realizacji i projektowania własnych prac artystycznych
Cel przedmiotuC-2Wyćwiczenie u studneta umiejętności prowadzenia ideacji z wykorzystaniem wiedzy z obszaru materiałów i technologii zrównoważonych
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie: wiadomości ogólne nt. zrównoważonych i wielofunkcyjnych materiałów przemysłowych oraz technologii ich wytwarzania; metody kreatywnego działania w procesie opracowywania innowacji technologiczne.
T-P-2Biomateriały i materiały biodegradowalne, materiały z surowców wtórnych
T-P-3Materiały lekkie i izolacyjne; materiały z pamięcią kształtu i materiały wielofunkcyjne
T-P-4Materiały wytwarzające energię oraz materiały emitujące światło
T-P-5Zrównowarzony proces produkcyjny
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
M-4Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedzi, przygotowanej na wskazany temat
S-1Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest w stanie zaprojektować wyrób przemysłowy o podstawowym stopniu skomplikowania z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych
3,5
4,0samodzielnie projektuje wyrób przemysłowy korzystając z kognitywnych umiejetności w celu prezentacji produktu o średnim stopniu zaawansowania
4,5
5,0świadomie i samodzielnie wykorzystuje materiały i technologie do realizacji projektu, wyszukuje i analizuje skomplikowane technologie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C20_K01intersuje się osiągnięciami w dziedzinie materiałów i technologii zrównoważonych oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K03jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Wz_1A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
A1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
A1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
Cel przedmiotuC-3Wpojenie studentowi nawyku twórczego myślenia oraz innowacyjnego działania
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie: wiadomości ogólne nt. zrównoważonych i wielofunkcyjnych materiałów przemysłowych oraz technologii ich wytwarzania; metody kreatywnego działania w procesie opracowywania innowacji technologiczne.
T-P-2Biomateriały i materiały biodegradowalne, materiały z surowców wtórnych
T-P-3Materiały lekkie i izolacyjne; materiały z pamięcią kształtu i materiały wielofunkcyjne
T-P-4Materiały wytwarzające energię oraz materiały emitujące światło
T-P-5Zrównowarzony proces produkcyjny
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem
M-4Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, nie korzysta w swych proejktach z żadnych informacji
3,0student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, w niewielkim stopniu uwzględnia zdobyte informacj w swych projektach
3,5
4,0student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, zaś zdobyte informacje uwzględnia w swych projektach
4,5
5,0student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę w obszarze bioniki oraz biologii, znacząco wykraczając poza program przedmiotu, zaś zdobyte informacje kreatywnie stosuje w swych projektach