Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Plener plastyczno-projektowy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plener plastyczno-projektowy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Szymon Olbrychowski <solbrychowski@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Patryk Słowiński <pslowinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone, wymagane planem studiów, zajęcia z przedmiotów plastycznych oraz przedmiot Podstawy ergonomii i metodyki projektowania form przeymsłowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności przygotowania realizacji plastycznych do publicznej prezentacji pod presją czasu w warunkach plenerowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Realizacja rysunkowych i malarskich zadań plenerowych: poznawanie okolicy i wyszukiwanie miejsca do pracy, sporządzanie prac rysunkowych i malarskich na zadany temat, doskonalenie różnych technik rysunkowych i malarskich, eksperymentowanie z alternatywnymi środkami wyrazu, doskonalenie umiejętności krytycznej ocena dokonań własnych i kolegów15
T-T-2Realizacja plenerowych zadań projektowych: analiza tematu zadania projektowego, określenie problemu do rozwiązania, poszukiwnie koncepcji oraz realizacja rozwiązania w plenerze, dokumentowanie projektu na potrzeby prezentacji końcowej30
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach plenerowych45
A-T-2Przygotowanie prezentacji zadań projektowych30
A-T-3Uczestnictwo w korekcie prac plenerowych15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyjaśnienie idei i celu zadań plenerowych
M-2Dyskusja dydaktyczna, stosowana w odmianie adekwatnej do problemu
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, służące doskonaleniu warsztatu wypowiedzi plastycznej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-2Ocena podsumowująca: Przyjęcie przez prowadzącego i omówienie prac plastycznych przygotowanych zgodnie z harmonogramem zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_E01_W01
ma wiedzę umożliwiającą zdefiniowanie i odtworzenie tematu wraz z wyborem właściwych środków plastycznych oraz wybranych technologii
Wz_1A_W01A1_W10C-1T-T-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_c13_U01
potrafi przygotować swoje realizacje plastyczne w warunkach plenerowych i przygotować je do wystawy poplenerowej
Wz_1A_U11A1_U21C-1T-T-1, T-T-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_E01_K01
Działajac po presją czasu potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę i umiejętności do realizacji projektu. Postepuje zgodnie z zasadami etyki i prawa autorskiego.
Wz_1A_K03A1_K03C-1T-T-2M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_E01_W01
ma wiedzę umożliwiającą zdefiniowanie i odtworzenie tematu wraz z wyborem właściwych środków plastycznych oraz wybranych technologii
2,0
3,0posiada podstawowa wiedzę umżliwiajacą właściwy dobór środków plastycznych do realizacji zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_c13_U01
potrafi przygotować swoje realizacje plastyczne w warunkach plenerowych i przygotować je do wystawy poplenerowej
2,0student nie realizuje zadań przewidzianych programem pleneru, ignoruje plan pracy, nie stawia się na korektę, bez porozumienia z kierownikiem opuszcza plener
3,0student realizuje w minimalnym zakresie zadania przewidziane programem pleneru, nieregularnie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach
3,5
4,0student realizuje w podstawowym zakresie zadania przewidziane programem pleneru, regularnie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach
4,5
5,0student bez zarzutu wywiązuje się z zadań przewidzianych programem pleneru, systematycznie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_E01_K01
Działajac po presją czasu potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę i umiejętności do realizacji projektu. Postepuje zgodnie z zasadami etyki i prawa autorskiego.
2,0
3,0wybiórczo korzysta ze zdobytej wiedzy, ze znaczną pomocą opiekuna realizuje zadanie plenerowe,w stopniu zadawalającym przestrzega prawa autorskiego
3,5
4,0student w stopniu zadowalającym korzysta z posiadanej wiedzy, umiejętnie stosuje ją do realizacji projektu z niewielką pomocą prowadzacego, jest świadom zasad etyki i prawa autorskiego , które stosuje w praktyce
4,5
5,0student działając pod presją czasu potrafi zorganizować samodzielnie warsztat pracy, korzystając z wiedzy i umiejętności w sposób samodzielny stosuje wybrane technologie dostosowując je do warunków otoczenia, działa eknomicznie, przestrzega zasad prawa autorskiego oraz etyki

Literatura podstawowa

  1. Werner Nachtigal, Natura matką wynalazków. Wielka księga bioniki, Wyd. Debit, Bielsko-Biała, 2003, II., Egz. dostępny w Książnicy Pomorskiej

Literatura dodatkowa

  1. Izot B. Lityniecki, Spotkania z bioniką, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1974, I., Egz. dostępny u prowadzącego
  2. Otto Patzelt, Wachsen und Bauen. Konstruktionen in Natur und Technik, VEB Verlag für Bauwesen Berlin, Berlin, 1972, Egz. dostępny u prowadzącego

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Realizacja rysunkowych i malarskich zadań plenerowych: poznawanie okolicy i wyszukiwanie miejsca do pracy, sporządzanie prac rysunkowych i malarskich na zadany temat, doskonalenie różnych technik rysunkowych i malarskich, eksperymentowanie z alternatywnymi środkami wyrazu, doskonalenie umiejętności krytycznej ocena dokonań własnych i kolegów15
T-T-2Realizacja plenerowych zadań projektowych: analiza tematu zadania projektowego, określenie problemu do rozwiązania, poszukiwnie koncepcji oraz realizacja rozwiązania w plenerze, dokumentowanie projektu na potrzeby prezentacji końcowej30
45

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach plenerowych45
A-T-2Przygotowanie prezentacji zadań projektowych30
A-T-3Uczestnictwo w korekcie prac plenerowych15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_E01_W01ma wiedzę umożliwiającą zdefiniowanie i odtworzenie tematu wraz z wyborem właściwych środków plastycznych oraz wybranych technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności przygotowania realizacji plastycznych do publicznej prezentacji pod presją czasu w warunkach plenerowych
Treści programoweT-T-2Realizacja plenerowych zadań projektowych: analiza tematu zadania projektowego, określenie problemu do rozwiązania, poszukiwnie koncepcji oraz realizacja rozwiązania w plenerze, dokumentowanie projektu na potrzeby prezentacji końcowej
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna, stosowana w odmianie adekwatnej do problemu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada podstawowa wiedzę umżliwiajacą właściwy dobór środków plastycznych do realizacji zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_c13_U01potrafi przygotować swoje realizacje plastyczne w warunkach plenerowych i przygotować je do wystawy poplenerowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U11potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U21posiada doświadczenie w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności przygotowania realizacji plastycznych do publicznej prezentacji pod presją czasu w warunkach plenerowych
Treści programoweT-T-1Realizacja rysunkowych i malarskich zadań plenerowych: poznawanie okolicy i wyszukiwanie miejsca do pracy, sporządzanie prac rysunkowych i malarskich na zadany temat, doskonalenie różnych technik rysunkowych i malarskich, eksperymentowanie z alternatywnymi środkami wyrazu, doskonalenie umiejętności krytycznej ocena dokonań własnych i kolegów
T-T-2Realizacja plenerowych zadań projektowych: analiza tematu zadania projektowego, określenie problemu do rozwiązania, poszukiwnie koncepcji oraz realizacja rozwiązania w plenerze, dokumentowanie projektu na potrzeby prezentacji końcowej
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna, stosowana w odmianie adekwatnej do problemu
M-1Wyjaśnienie idei i celu zadań plenerowych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, służące doskonaleniu warsztatu wypowiedzi plastycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-2Ocena podsumowująca: Przyjęcie przez prowadzącego i omówienie prac plastycznych przygotowanych zgodnie z harmonogramem zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie realizuje zadań przewidzianych programem pleneru, ignoruje plan pracy, nie stawia się na korektę, bez porozumienia z kierownikiem opuszcza plener
3,0student realizuje w minimalnym zakresie zadania przewidziane programem pleneru, nieregularnie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach
3,5
4,0student realizuje w podstawowym zakresie zadania przewidziane programem pleneru, regularnie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach
4,5
5,0student bez zarzutu wywiązuje się z zadań przewidzianych programem pleneru, systematycznie uczestniczy w pracach plenerowych oraz korektach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_E01_K01Działajac po presją czasu potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę i umiejętności do realizacji projektu. Postepuje zgodnie z zasadami etyki i prawa autorskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K03jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności przygotowania realizacji plastycznych do publicznej prezentacji pod presją czasu w warunkach plenerowych
Treści programoweT-T-2Realizacja plenerowych zadań projektowych: analiza tematu zadania projektowego, określenie problemu do rozwiązania, poszukiwnie koncepcji oraz realizacja rozwiązania w plenerze, dokumentowanie projektu na potrzeby prezentacji końcowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe, służące doskonaleniu warsztatu wypowiedzi plastycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wybiórczo korzysta ze zdobytej wiedzy, ze znaczną pomocą opiekuna realizuje zadanie plenerowe,w stopniu zadawalającym przestrzega prawa autorskiego
3,5
4,0student w stopniu zadowalającym korzysta z posiadanej wiedzy, umiejętnie stosuje ją do realizacji projektu z niewielką pomocą prowadzacego, jest świadom zasad etyki i prawa autorskiego , które stosuje w praktyce
4,5
5,0student działając pod presją czasu potrafi zorganizować samodzielnie warsztat pracy, korzystając z wiedzy i umiejętności w sposób samodzielny stosuje wybrane technologie dostosowując je do warunków otoczenia, działa eknomicznie, przestrzega zasad prawa autorskiego oraz etyki