Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium dyplomowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Błędowska <Agnieszka.Bledowska@zut.edu.pl>, Agata Kosmacz <akosmacz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczone 6 semestrów studiów na kier.: Wzornictwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do samodzielnej realizacji licencjackiej pracy dyplomowej w zakresie umiejętnści stosowania w praktyce projektowej wybranych zagadnień z teorii projektowania, rozpoznania aktualnego stanu wiedzy w tym zakresie, umiejętności definiowania problematyki pracy, formułowania celów i sposobów ich osiągnięcia |
C-2 | Wyćwiczenie u studenta umiejętności przygotowywania i prezentowania autorskiego, merytorycznego opracowań licencjackiej pracy dyplomowej |
C-3 | Wpojenie studentowi roli i znaczenia prawnej ochrony własności intelektualnej, sposobów korzystania oraz skutków naruszenia tej własności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria dyplomowe | ||
T-SD-1 | Wprowadzenie do zasad przygotowania pracy dyplomowej: zapoznanie z formalnymi zagadnieniami przygotowania i złożenia pracy dyplomowej | 2 |
T-SD-2 | Poznanie podstaw naukowych zasad rozwiązywanie problemów: metoda badawcza, problem badawczy, hipotezy, badania, wnioski | 2 |
T-SD-3 | Przyswojenie podstaw sporządzania pracy pisemnej: formułowanie tematu i tezy, tworzenie planu i konspektu pracy, zbieranie, porządkowanie i opracowywanie materiałów źródłowych, poznanie zasad redagowania tekstu głównego, opisów ilustracji, przypisów, tworzenie spisu treści, bibliografii, indeksu | 6 |
T-SD-4 | Opanowanie warsztatu w zakresie merytorycznego przygotowania prac licencjackich: formułowanie hipotez, wskazywanie źródeł, ocena i selekcja zgromadzonych materiałów, analiza i synteza zagadnień przedmiotowych, wyszukiwanie ujęć metodycznych, konstruowanie spójnych opisów prac projektowych | 6 |
T-SD-5 | Przyswojenie zasad przygotowanie i realizacji wystąpienia publicznego: redagownia konspektu, wykonanie prezentacji, próba przemówienia, przygotowanie pomocy, wystąpienie | 12 |
T-SD-6 | Prawidłowe posługiwanie się cudzą własnością intelektualną; cytowanie, zamieszczanie obcego materiału zdjęciowego i ilustracyjnego, rozumienie pojęcia plagiatu i autoplagiatu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria dyplomowe | ||
A-SD-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 30 |
A-SD-2 | przygotowanie się do zajęć audytoryjnych | 45 |
A-SD-3 | lektura wskazanej literatury | 15 |
A-SD-4 | przygotowanie prezentacji | 30 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego |
M-2 | Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem (tu: przygotowaniem pracy dyplomowej) |
M-3 | Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena rękopisu pracy dyplomowej, zarówno strony formalnej, jak i merytorycznej zawartości opracowania. Ocenie podlega stopień redakcji tekstu, tj. uwzględnienie poprawek sugerowanych przez prowadzącego oraz studentów współuczestniczących w seminarium |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
S-3 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C17_W01 student posiada wiedzę z obszaru filozofii, historii sztuki i wzornictwa oraz estetyki niezbędną do realizacji pracy pisemnej | Wz_1A_W07 | A1_W11, A1_W12, A1_W15 | C-1 | T-SD-1, T-SD-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_D4_U01 w obszarze specjalizacji zawodowej umie konstruować rozbudowane wypowiedzi ustne i pisemne | Wz_1A_U12 | A1_U22, A1_U23 | C-1 | T-SD-1, T-SD-4, T-SD-3, T-SD-2 | M-3, M-1 | S-1 |
Wz_1A_D4_U02 potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i dokonać próbnej publicznej prezentacji własnej pracy dyplomowej | Wz_1A_U13 | A1_U24 | C-2 | T-SD-5 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_D4_K01 pojmuje i przestrzega etycznych i prawnych aspektów z zakresu prawa autorskiego | Wz_1A_K06 | A1_K06 | C-3 | T-SD-6 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C17_W01 student posiada wiedzę z obszaru filozofii, historii sztuki i wzornictwa oraz estetyki niezbędną do realizacji pracy pisemnej | 2,0 | |
3,0 | student posiada elementarną wiedzę z obszaru zagadnień filozofii, estetyki oraz historii sztuki potrzebną do realizacji teoretycznej pracy dyplomowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_D4_U01 w obszarze specjalizacji zawodowej umie konstruować rozbudowane wypowiedzi ustne i pisemne | 2,0 | student nie potrafi przygotować wypowiedzi ani ustnej, ani pisemnej |
3,0 | student z trudem przygotowuje wypowiedzi ustne i pisemne wymagające gruntownej korekty | |
3,5 | student wolno przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające znaczącej korekty | |
4,0 | student sprawnie przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające korekty | |
4,5 | student z łatwością przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające korekty | |
5,0 | student z łatwością przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające nieznacznej korekty | |
Wz_1A_D4_U02 potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i dokonać próbnej publicznej prezentacji własnej pracy dyplomowej | 2,0 | student nie jest w stanie zaplanować i przygotować próbnej prezentacji projektu dyplomowego |
3,0 | student z trudem planuje i przygotowuje próbną prezentację projektu dyplomowego, prezentuje go w nieatrakcyjnej formie i w nieciekawy sposób | |
3,5 | ||
4,0 | student planuje i przygotowuje próbną prezentację projektu dyplomowego przy niewielkiej pomocy prowadzącego, prezentuje go poprawnej formie i w poprawny sposób | |
4,5 | ||
5,0 | student planuje i przygotowuje próbną prezentację projektu dyplomowego samodzielnie, prezentuje go w atrakcyjnej formie i w interesujący sposób |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_D4_K01 pojmuje i przestrzega etycznych i prawnych aspektów z zakresu prawa autorskiego | 2,0 | student nie respektuje zasad cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji |
3,0 | student niedbale respektuje zasady cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji (np. nie zachowuje jednolitego porządku cytowania) | |
3,5 | ||
4,0 | student respektuje podstawowe zasady cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji | |
4,5 | ||
5,0 | student respektuje podstawowe zasady cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji, tworzy przy tym indeks nazwisk oraz spis ilustracji |
Literatura podstawowa
- Andrzej Pawłowski, Inicjacje. O sztuce, projektowaniu i kształceniu projektantów, Wydział Form Przemysłowych ASP im. J. Matejki w Krakowie, Kraków, 2011, Egz. dostępny u prowadzącego
- Przemek Dębowski, Jacek Mrowczyk, Widzieć/wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Karakter, Kraków, 2011, Egz. dostępny u prowadzącego
- Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
- René Descartes, Rozprawa o metodzie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1970, Egz. cyfrowy http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/rozprawa-o-metodzie.html
Literatura dodatkowa
- Piotr Rypson, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919-1949, Karakter, Kraków, 2011
- Czesława Frejlich (red.), Rzeczy pospolite. Polskie wyroby 1899-1999, Bosz, Warszawa, 2001, I, Egz. dostępny u prowadzącego