Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania 3D - kurs wprowadzający:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie projektowania 3D - kurs wprowadzający | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Nowak <knowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość geometrii wykreślnej, a w szczególności zasada rzutowania i perspektywy. |
W-2 | Podstawowe umiejętności CAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Profesjonalne parametryczne modelowanie w zakresie projektowania wzorniczego |
C-2 | Umiejętność wykonania dokumentacji projektowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zagadnień modelowania 3D z wyszczególnieniem rozbieżności między modelowaniem bryłowym, a innymi metodami modelowania. Podstawy i interfejs użytkownika SolidWorks. Wprowadzenie do szkicowania dwuwymiarowego (2D). Omówienie elementów, geometrii szkicu, metodyki szkicowania, relacji oraz wymiarowania szkicu. | 6 |
T-L-2 | Wprowadzenie do zasad modelowania bryłowego-części. Wprowadzenie do terminogii, wyboru najlepszego profilu i płaszczyzny szkicu. Opanowanie zasad tworzenia szkiców prostych na płaszczyznach układu oraz na ścianie planarnej. Opanowanie prostych operacji bryłowych. Opcje widoku oraz tryby wyświetlania. Wprowadzenie do szkicowania za pomocą symetrii oraz prawidłowego wymiarowania części. | 15 |
T-L-3 | Opanowanie zasad tworzenia szkiców złożonych na płaszczyznach układu. Wprowadzenie do tworzenia szyku z użyciem odpowiedniej geometrii odniesienia. Realizacja wybranych zagadnień projektowych. | 6 |
T-L-4 | Opanowanie obsługi środowiska systemu CAD. Operacje wokół lini środkowej. Tworzenie skorup i żeber. | 6 |
T-L-5 | Edytowanie: naprawy oraz zmiany w projekcie. Konfiguracje. | 6 |
T-L-6 | Tworzenie i używanie rysunków. Wprowadzenie do PhotoView 360. Opanowanie zasad tworzenia prostych wizualizacji na potrzeby oceny projektu w toku. | 6 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Opanowanie szkiców płaskich w stopniu pełnym, wraz z zasadami wymiarowania i dodawania relacji. Szkicowanie z użyciem splajnów. Realizacja wybranych zadań projektowych. | 6 |
T-L-2 | Realizacja bardziej złożonych operacji bryłowych, wprowadzenie geometrii odniesienia w tworzeniu wyciągnięć wieloprofilowych. | 6 |
T-L-3 | Opanowanie zasad tworzenia geometrii referencyjnej i metodyki jej stosowania. Wprowadzenie do szkicowania trójwymiarowego za pomocą szkicu 3D. Realizacja wybranych zadań projektowych. | 6 |
T-L-4 | Realizacja złożonych operacji bryłowych w wielu wariantach. Wprowadzenie do modelowania brył wieloobiektowych oraz ich zastosowanie. | 6 |
T-L-5 | Wprowadzenie do modelowania złożeń oraz operacji na nich opartych. Realizacja wybranych zadań projektowych. Naprawa, edycja i analiza złożeń. Opanowanie wybranych konfiguracji złożeń. Opanowanie tworzenia rysunków złożeń. | 15 |
T-L-6 | Zaawansowane wizualizacje złożeń z mapowaniem za pomocą PhotoView 360. | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowa obecność na zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Wykonanie zadań cząstkowych projektu | 15 |
A-L-4 | Wykonanie projektu końcowego | 15 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowa obecność na zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
A-L-3 | Wykonanie zadań cząstkowych projektu | 25 |
A-L-4 | Wykonanie projektu końcowego | 30 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Omówienie i wydanie poleceń wykonania instrukcjii programowych CAD |
M-2 | Praktyczne wykonanie zadania na zajęciach CAD |
M-3 | Korekta wykonania zadania metodą edycji CAD |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego poza uczelnią |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena plansz prezentacyjnych i modeli zrealizowanych w ciągu semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B9_W02 zna w stopniu ogólnym kluczowe dla wzornictwa systematyczne metody projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności. | Wz_1A_W02 | A1_W10 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B9_U03 umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania | Wz_1A_U10 | A1_U19, A1_U20 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B9_K03 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | Wz_1A_K03 | A1_K03 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B9_W02 zna w stopniu ogólnym kluczowe dla wzornictwa systematyczne metody projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności. | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B9_U03 umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B9_K03 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Literatura podstawowa
- DSS, Materiały pomocnicze zawarte w Oprogramowaniu SolidWorks, 2011
- Paweł Kęska, CadVantage, “SolidWorks 2013 Modelowanie części, Złożenia, Rysunki”, 2013
Literatura dodatkowa
- Dassault Systemes SolidWorks Corporation, “Surface Modeling 2013 “, 2012, w języku angielskim
- Dassault Systemes SolidWorks Corporation, “Photorealistic Rendering Using SolidWorks and PhotoView”, 2013, w języku angielskim
- Mirosław Babiuch, Solidworks 2009 PL ćwiczeni, Helion, 2009, ISBN 8324616306 / 83-246-1630-6
- Sham Tickoo, SolidWorks for Designers Release 2005, Purde University Calumet, 2006, w języku angielskim
- Ruiz Alex, SolidWorks 2010 (ebook), John Wiley & Sons, 2010, w języku angielskim