Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Historia sztuki, wzornictwa i kultury:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia sztuki, wzornictwa i kultury | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Ciesielski <wciesielski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dysponowac podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury. Powinien posiadan opanowane podstawowe umiejętności pisania tekstów analityczych oraz samodzielnego zdobywania informacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku miedzy własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zjawiska z historii designu, twórcy i modele sztuki użytkowej, tendencje, pozycja społeczna twórcy i zmiana statusu obiektu na przestrzeni dziejów, zmiany form i relacji. | 15 |
T-W-2 | Najważniejsze zagadnienia współczesnej myśli filozoficznej, estetycznej i filozoficznej. Modele funkcjonowania kultury, zwłaszcza z naciskiem na jej funkcjinowanie w obrębie nowych mediów. Wybrane zagadnienia: naduzycia w sztuce, cenzura, symulacje i symulakra, pamięć kulturowa, psychologiczne uwarunkowania kultury, płynna nowoczesność. | 27 |
T-W-3 | Komiks jako popkulturowe zjawisko w obrębie mainstreamu. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne przybliżenie zagadnień, problematyki i najnowszych teorii historii sztuki. | 2 |
T-W-2 | Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki współczesnej. Proponowane tematy: Trickster jako strategia artystyczna, Artysta jako współkreator zmiany społecznej, Relacja artysty z władzą – obywatel aktywny. | 14 |
T-W-3 | Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki XX wieku. Proponowane tematy: Artysta jako krytyk kultury i sztuki, Postawy tautologiczne - autorefleksyjne w sztuce, Rynek sztuki - sztuka jako towar i narzędzie propagandy, Poszerzanie granic sztuki, Nowoczesnośc w polskiej sztuce międzywojnia. | 14 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczajaca wiedza by swobodnie poruszac sie w problemtyce współczesnej kultury i w sposób otwarty dostrzegac rózne aspekty jej funkcjonowania, a także dysponowac także podstawową wiedzą zakresu historii designu. | 45 |
A-W-2 | Kolokwium sprawdzajace zdobytą wiedzę, zarówno pod kątem faktograficznym jak i umiejetnego wyrazania własnej opinii oraz krytyczneo myśłenia. | 6 |
A-W-3 | Konwersatorium, student powinien umiec wykorzystywac swoją wiedzę w dyskusji oraz aktywnie poszukiwac i weryfikowac posiadane przez siebie informacje. | 6 |
A-W-4 | Praca pisemna na zadany temat. Student powiniem przedstawic pracę o znormalizowanej objetosci, w której wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywac dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odniesc sie do zadanego tematu. | 33 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczającą wiedzą by swobodnie poruszac się w problemtyce sztuki współczesnej i w sposób otwarty dostrzegac różne aspekty jej funkcjonowania. | 30 |
A-W-2 | Kolokwium sprawdzajace zdobytą wiedzę, zarówno pod względem faktograficznym jak i umiejętnego wyrażania własnej opinii oraz analizy dzieła sztuki współczesnej. | 2 |
A-W-3 | Konwersatorium, student powinien umiec wykorzystywac swoją wiedzę w dyskusji oraz aktywnie poszukiwac i weryfikowac posiadane przez siebie informacje. | 2 |
A-W-4 | Dwie prace pisemne na zadany temat. Student powiniem przedstawic dwie prace o znormalizowanej objętości, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywac dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny będzie mógł odnieśc się do zadanego tematu. | 26 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury. |
M-2 | Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętnośc krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów. |
M-3 | Konwersatorium - przy pomocy modreowanej dyskusji, student poznaje metody prowadzenia merytorycznego dyskursu. |
M-4 | Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejętnośc krytycznego myślenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywnośc - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecnośc studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca pisemna - ocena cząstkowa wpływających na ocenę końcową |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływajaca na ocenę końcową |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B5_W01 ma elementarną wiedzę z zakresu historii sztuki, w pogłębionym zakresie zna powyższe zagadnienia w odniesieniu do w. XIX., a przede wszystkim do wieków XX. i XXI.; zna w stopniu zaawansowanym historię wzornictwa. | Wz_1A_W06 | A1_W11, A1_W12, A1_W15 | C-1 | — | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B5_K01 jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe | Wz_1A_K04 | A1_K04 | C-1 | — | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B5_W01 ma elementarną wiedzę z zakresu historii sztuki, w pogłębionym zakresie zna powyższe zagadnienia w odniesieniu do w. XIX., a przede wszystkim do wieków XX. i XXI.; zna w stopniu zaawansowanym historię wzornictwa. | 2,0 | Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc. |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc. | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc oraz potrafi wykorzystac tę wiedzę w sposób przemyślany. | |
4,0 | Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach. | |
4,5 | Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B5_K01 jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystac posiadanej wiedzy do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych. |
3,0 | Student potrafi wykorzystac posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystac posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych oraz do jego ewentualnej weryfikacji w obliczu nowych informacji. | |
4,0 | Student aktywnie wykorzystuje posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych oraz potrafi konfrontowac go z innymi systemami. | |
4,5 | Student aktywnie wykorzystuje posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych oraz potrafi adaptowac go w obliczu zetnięcia z innymi systemami. | |
5,0 | Student dysponuje wykształconym systemem indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych, potrafi adaptowac go w obliczu zetnięcia z innymi systemami oraz aktywnie poszukuje dodatkowej wiedzy by swój system rozwijac i modyfikowac. |
Literatura podstawowa
- Penny Sparke, Design Historia wzornictwa, Arkady, Warszawa, 2012
- Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Ernst Hans Gombrich, O sztuce, Rebis, Poznań, 2009
- Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945–2005, Stentor, Warszawa, 2005
- Józef Mrozek, Przemysław Trzeciak, Wojciech Włodarczyk, Sztuka świata tom 10, Arkady, Warszawa, 2009
- Waldemar Baraniewski, Józef A. Mrozek, Maria Poprzęcka, Piotr Szubert, Przemysław Trzeciak, Sztuka świata tom 9, Arkady, Warszawa, 2009
- Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Jerzy Ludwiński, Sztuka w epoce postartystycznej i inne teksty, ASP w Poznaiu, BWA we Wrocławiu, Poznań, Wrocław, 2009
- Jan Świdziński, Sztuka, społeczeństwo i samoświadomość, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Warszawa, 2009
- Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska 1945 - 1970, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975
- Aleksander Wojciechowski, Młode malarstwo polskie 1944 - 1974, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków, 1983
- Janusz Bogucki, Sztuka Polski Ludowej, Wydawnictawa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1983
- Urszula Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Wydawnictawa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1973
- Luiza Nader, Konceptualizm w PRL, Wzdawnictwo Uniwersztetu Warszawskiego, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa, 2009
- Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu: w stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Rebis, Poznań, 1999
- Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty: sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Rebis, Poznań, 2005
- Grzegorz Dziamski, Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2009
- red: Grzegorz Dziamski, Encyklopedia kultury polskiej XX wieku.Od awangardy do postmodernizmu, Wiedza o Kulturze, Warszawa, 1996
- red: Jolanta Ciesielska, Republika bananowa. Ekspresja lat 80., Ośrodek Kultury i Sztuki, Wrocław, 2008
- red: Jolanta CIesielska, Suplementy do sztuki polskiej lat 80., Ośrodek Kultury i Sztuki, Wrocław, 2009