Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Plastyka - rysunek prezentacyjny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plastyka - rysunek prezentacyjny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,01,00zaliczenie
projektyP3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- zaliczenie z przedmiotu rysunek uzyskane po roku pierwszym studiów, - wyobrażnia przestrzenna, - podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu zagadnień zastosowania perspektywy w rysunku, - podstawowa wiedza i umiejetności dotyczace technik rysunkowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- ukształtowanie umiejętności posługiwania się rysunkiem projektowym w celu zapisu wyobrażeń oraz koncepcji i idei projektowych, - ukształtowanie umiejętności tworzenia komunikatów wizualnych prezentujacych idee projektowe, - osiągnięcie sprawności swobodnego posługiwania się narzędziami rysunkowymi w celu zapisu własnych koncepcji projektowych oraz w celu marketingowego przekazu idei projektu, - osiagniecie umiejętności swobodnego łączenia narzędzi rysunkowych, malarskich i programów komputerowych, - osiągniecie umiejętności szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-11. Reprodukcja - na zbudowanej i sfotografowanej przez siebie kompozycji (format A3), zawierającej elementy zróżnicowane materiałowo - wybrać kadr formatu A4 i przygotować jego reprodukcję dowolną techniką plastyczną.6
T-P-22. Kolaż - produkt w kontekście. Wykonaj demostrację wybranego przez siebie produktu funkcjonujacego w specyficznym dla niego kontekście przestrzennym a) opracuj rysunkowo produkt, b) opracuj rysunkowo kontekst, Technika: kolaż rysunkowo-fotograficzny, wybrane techniki rysunkowe, wspomagane opracowaniem komputerowym,8
T-P-33. Geometryzacja formy biologicznej. Przeprowadź transformację wybranej formy pochodzenia biologicznego na formę zgeometryzowaną. Przedstaw proces transformacji w formie zapisu rysunkowego. Znajdź funkcję dla nowej formy. Technika: wybrane techniki rysunkowe wspomagane komputerowo8
T-P-44. Wykonaj prezentację multimedialną wybranego przez siebie projektu. Technika: techniki prezentacji komputerowej4
T-P-5Zaliczenie i szczegółówe omówienie projektów.4
30
projekty
T-P-11.Układ z pudełek od zapałek i szpulek nici o róznych przekrojach. Rysunki układu konstrukcyjno przestrzennego zbudowanego z prostych brył geometrycznych w perspektywie czołowej, ukośnej i powitrznej. Transformacja układu poprzez perspektywę inwersyjną. Technika: ołówek, kredka, flamaster,6
T-P-22.Produkt w perspektywie - Studium koncepcji wzoru przemysłowego w trzech ujęciach zróżnicowanych pod względem perspektywy zbieżnej i powietrznej. Poszczególne ujęcia wykorzystać do przedstawienia pozytywnych walorów lub ukrycia słabych punktów projektu. Technika: ołówek, kredka, tusz, akwarela4
T-P-33. Materia i światło - na podstawie precyzyjnie wyrysowanego rysunku konstrukcyjnego podanego mebla "nałożyć" na niego następujące materiały - chrom, futro, szkło i siatka w dwóch typach oświetlenia: światło rozproszone (dzienne), światło punktowe (oświetlenie sztuczne - ujęcie nocne). Należy wziąć pod uwagę zachowanie się koloru w słabym oświetleniu, umieszczenie oświetlenia itd.8
T-P-44. Humanoid - Na podstawie obserwacji społeczeństwa i gadżetów, którymi się otacza, stworzyć karykaturalne połączenie człowieka i maszyny, z którą jest (emocjonalnie) związany. Technika: wszystkie techniki rysunkowe, wspomagane obróbką komputerową8
T-P-5zaliczenie przedmiotu i szczegółowe omówienie projektów4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-11. Uczestnictwo i praca na zajęciach.30
A-P-22. praca nad opracowaniem projektów w domu.30
60
projekty
A-P-1Samodzielna praca nad projektem w domu.30
A-P-2uczestnictwo w zajęciach30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Główną metodą nauczania są ćwiczenia przedmiotowe obejmujące: - studium z natury - ćwiczenia interpretacyjne - prowadzenie szkicownika Oraz metoda podająca zawierająca wykład informacyjny i opis.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta - ocena kolejnych etapów zaawansowania zadanych prac.
S-2Ocena podsumowująca: ocena końcowa sposobu opracowania przez studenta zadanych zagadnień.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B2_W01
zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów
Wz_1A_W05A1_W13C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B2_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Wz_1A_U01A1_U14C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5M-1S-1, S-2
Wz_1A_B2_U02
jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji
Wz_1A_U08A1_U19C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5M-1S-1, S-2
Wz_1A_B2_U03
potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Wz_1A_U09A1_U19, A1_U20C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B2_K01
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Wz_1A_K03A1_K03C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B2_W01
zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów
2,0nie posiada wiedzy z zakresu objetego programem nauczania
3,0posiada w stoniu podstawowym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada podstawową wiedzę w zakresie technologi informatycznych
3,5posiada w stoniu podstawowym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada podstawową wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych
4,0posiada w stoniu zawansowanym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada podstawową wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych
4,5posiada w stoniu zaawansowanym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada w stopniu zawansowanym wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych
5,0posiada w stoniu zaawansowanym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada w stopniu zawansowanym wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych potrafi przeprowadzić w sposób kreatywny analizę sposobu ich wykorzystania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B2_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
2,0nie umie tworzyć ani realizować własnych koncepcji projektowych, nie posiada umiejetnosci niezbędnych do ich wyrażania
3,0umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada podstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
3,5umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
4,0umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
4,5umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
5,0umie w stopniu bardzo dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
Wz_1A_B2_U02
jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji
2,0nie potrafi precyzyjnie prezentować efektów swoich prac projektowych
3,0potrafi w stopniu zadawalajacym prezentować efekty swoich prac projektowych
3,5potrafi w stopniu zadawalajacym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji
4,0potrafi w stopniu średniozaawansowanym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji
4,5potrafi w stopniu zaawansowanym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji
5,0potrafi w stopniu wysokozaawansowanym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji
Wz_1A_B2_U03
potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
2,0nie potrafi tworzyć komunikatów wizualnych ani wykonać dokumentacji projektowej
3,0potrafi tworzyć w stopniu zadowalajacym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym
3,5potrafi tworzyć w stopniu zadowalajacym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym
4,0potrafi tworzyć w stopniu dobrym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym
4,5potrafi tworzyć w stopniu zaawansowanym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym
5,0potrafi tworzyć w stopniu zaawansowanym komunikaty wizualne o wysokiej wartości artystycznej, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B2_K01
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
2,0nie posiada umiejetnosci twórczego myślenia, nie przyswaja nowych informacji, nie potrafi ich filtrować ani indeksować, nie potrafi działac pod presja krytyki i czasu
3,0posiada zadowalajace umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu podstawowym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi w stopniu podstawowym działac pod presja krytyki i czasu
3,5posiada zadowalajace umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu podstawowym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu podstawowym działac pod presja krytyki i czasu
4,0posiada dobre umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu dobrym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu dobrym działac pod presja krytyki i czasu
4,5posiada średniozaawansowane umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu dobrym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu dobrym działac pod presja krytyki i czasu
5,0posiada zaawansowane umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu dobrym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu dobrym działac pod presja krytyki i czasu

Literatura podstawowa

  1. Terisio Pignatti, Historia rysunku, Arkady, Warszawa, 2006
  2. Michał Suffczyński, Rysunek i akwarela. Sztuka komunikacji wizualnej, 2010
  3. Sparke Penny, Design Historia wzornictwa, Arkady, Warszawa, 2012
  4. Jose M. Parramon, Jak rysować w perspektywie, 2011
  5. podręcznik do ZWCAD, 2011
  6. Joy Doblin, Perspektive a new system for designers., Watson-Guptill, 1950

Literatura dodatkowa

  1. 2+3D grafika plus produkt, kwartalnik projektowy, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11. Reprodukcja - na zbudowanej i sfotografowanej przez siebie kompozycji (format A3), zawierającej elementy zróżnicowane materiałowo - wybrać kadr formatu A4 i przygotować jego reprodukcję dowolną techniką plastyczną.6
T-P-22. Kolaż - produkt w kontekście. Wykonaj demostrację wybranego przez siebie produktu funkcjonujacego w specyficznym dla niego kontekście przestrzennym a) opracuj rysunkowo produkt, b) opracuj rysunkowo kontekst, Technika: kolaż rysunkowo-fotograficzny, wybrane techniki rysunkowe, wspomagane opracowaniem komputerowym,8
T-P-33. Geometryzacja formy biologicznej. Przeprowadź transformację wybranej formy pochodzenia biologicznego na formę zgeometryzowaną. Przedstaw proces transformacji w formie zapisu rysunkowego. Znajdź funkcję dla nowej formy. Technika: wybrane techniki rysunkowe wspomagane komputerowo8
T-P-44. Wykonaj prezentację multimedialną wybranego przez siebie projektu. Technika: techniki prezentacji komputerowej4
T-P-5Zaliczenie i szczegółówe omówienie projektów.4
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11.Układ z pudełek od zapałek i szpulek nici o róznych przekrojach. Rysunki układu konstrukcyjno przestrzennego zbudowanego z prostych brył geometrycznych w perspektywie czołowej, ukośnej i powitrznej. Transformacja układu poprzez perspektywę inwersyjną. Technika: ołówek, kredka, flamaster,6
T-P-22.Produkt w perspektywie - Studium koncepcji wzoru przemysłowego w trzech ujęciach zróżnicowanych pod względem perspektywy zbieżnej i powietrznej. Poszczególne ujęcia wykorzystać do przedstawienia pozytywnych walorów lub ukrycia słabych punktów projektu. Technika: ołówek, kredka, tusz, akwarela4
T-P-33. Materia i światło - na podstawie precyzyjnie wyrysowanego rysunku konstrukcyjnego podanego mebla "nałożyć" na niego następujące materiały - chrom, futro, szkło i siatka w dwóch typach oświetlenia: światło rozproszone (dzienne), światło punktowe (oświetlenie sztuczne - ujęcie nocne). Należy wziąć pod uwagę zachowanie się koloru w słabym oświetleniu, umieszczenie oświetlenia itd.8
T-P-44. Humanoid - Na podstawie obserwacji społeczeństwa i gadżetów, którymi się otacza, stworzyć karykaturalne połączenie człowieka i maszyny, z którą jest (emocjonalnie) związany. Technika: wszystkie techniki rysunkowe, wspomagane obróbką komputerową8
T-P-5zaliczenie przedmiotu i szczegółowe omówienie projektów4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-11. Uczestnictwo i praca na zajęciach.30
A-P-22. praca nad opracowaniem projektów w domu.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Samodzielna praca nad projektem w domu.30
A-P-2uczestnictwo w zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B2_W01zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W05zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne oraz multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W13zna określony zakres problematyki związanej z technologiami stosowanymi w danej dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i jest świadomy rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością
Cel przedmiotuC-1- ukształtowanie umiejętności posługiwania się rysunkiem projektowym w celu zapisu wyobrażeń oraz koncepcji i idei projektowych, - ukształtowanie umiejętności tworzenia komunikatów wizualnych prezentujacych idee projektowe, - osiągnięcie sprawności swobodnego posługiwania się narzędziami rysunkowymi w celu zapisu własnych koncepcji projektowych oraz w celu marketingowego przekazu idei projektu, - osiagniecie umiejętności swobodnego łączenia narzędzi rysunkowych, malarskich i programów komputerowych, - osiągniecie umiejętności szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji,
Treści programoweT-P-22.Produkt w perspektywie - Studium koncepcji wzoru przemysłowego w trzech ujęciach zróżnicowanych pod względem perspektywy zbieżnej i powietrznej. Poszczególne ujęcia wykorzystać do przedstawienia pozytywnych walorów lub ukrycia słabych punktów projektu. Technika: ołówek, kredka, tusz, akwarela
T-P-33. Materia i światło - na podstawie precyzyjnie wyrysowanego rysunku konstrukcyjnego podanego mebla "nałożyć" na niego następujące materiały - chrom, futro, szkło i siatka w dwóch typach oświetlenia: światło rozproszone (dzienne), światło punktowe (oświetlenie sztuczne - ujęcie nocne). Należy wziąć pod uwagę zachowanie się koloru w słabym oświetleniu, umieszczenie oświetlenia itd.
T-P-44. Humanoid - Na podstawie obserwacji społeczeństwa i gadżetów, którymi się otacza, stworzyć karykaturalne połączenie człowieka i maszyny, z którą jest (emocjonalnie) związany. Technika: wszystkie techniki rysunkowe, wspomagane obróbką komputerową
T-P-11.Układ z pudełek od zapałek i szpulek nici o róznych przekrojach. Rysunki układu konstrukcyjno przestrzennego zbudowanego z prostych brył geometrycznych w perspektywie czołowej, ukośnej i powitrznej. Transformacja układu poprzez perspektywę inwersyjną. Technika: ołówek, kredka, flamaster,
T-P-5zaliczenie przedmiotu i szczegółowe omówienie projektów
T-P-22. Kolaż - produkt w kontekście. Wykonaj demostrację wybranego przez siebie produktu funkcjonujacego w specyficznym dla niego kontekście przestrzennym a) opracuj rysunkowo produkt, b) opracuj rysunkowo kontekst, Technika: kolaż rysunkowo-fotograficzny, wybrane techniki rysunkowe, wspomagane opracowaniem komputerowym,
T-P-33. Geometryzacja formy biologicznej. Przeprowadź transformację wybranej formy pochodzenia biologicznego na formę zgeometryzowaną. Przedstaw proces transformacji w formie zapisu rysunkowego. Znajdź funkcję dla nowej formy. Technika: wybrane techniki rysunkowe wspomagane komputerowo
T-P-44. Wykonaj prezentację multimedialną wybranego przez siebie projektu. Technika: techniki prezentacji komputerowej
T-P-11. Reprodukcja - na zbudowanej i sfotografowanej przez siebie kompozycji (format A3), zawierającej elementy zróżnicowane materiałowo - wybrać kadr formatu A4 i przygotować jego reprodukcję dowolną techniką plastyczną.
T-P-5Zaliczenie i szczegółówe omówienie projektów.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania są ćwiczenia przedmiotowe obejmujące: - studium z natury - ćwiczenia interpretacyjne - prowadzenie szkicownika Oraz metoda podająca zawierająca wykład informacyjny i opis.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta - ocena kolejnych etapów zaawansowania zadanych prac.
S-2Ocena podsumowująca: ocena końcowa sposobu opracowania przez studenta zadanych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy z zakresu objetego programem nauczania
3,0posiada w stoniu podstawowym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada podstawową wiedzę w zakresie technologi informatycznych
3,5posiada w stoniu podstawowym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada podstawową wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych
4,0posiada w stoniu zawansowanym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada podstawową wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych
4,5posiada w stoniu zaawansowanym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada w stopniu zawansowanym wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych
5,0posiada w stoniu zaawansowanym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada w stopniu zawansowanym wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych potrafi przeprowadzić w sposób kreatywny analizę sposobu ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B2_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-1- ukształtowanie umiejętności posługiwania się rysunkiem projektowym w celu zapisu wyobrażeń oraz koncepcji i idei projektowych, - ukształtowanie umiejętności tworzenia komunikatów wizualnych prezentujacych idee projektowe, - osiągnięcie sprawności swobodnego posługiwania się narzędziami rysunkowymi w celu zapisu własnych koncepcji projektowych oraz w celu marketingowego przekazu idei projektu, - osiagniecie umiejętności swobodnego łączenia narzędzi rysunkowych, malarskich i programów komputerowych, - osiągniecie umiejętności szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji,
Treści programoweT-P-22.Produkt w perspektywie - Studium koncepcji wzoru przemysłowego w trzech ujęciach zróżnicowanych pod względem perspektywy zbieżnej i powietrznej. Poszczególne ujęcia wykorzystać do przedstawienia pozytywnych walorów lub ukrycia słabych punktów projektu. Technika: ołówek, kredka, tusz, akwarela
T-P-33. Materia i światło - na podstawie precyzyjnie wyrysowanego rysunku konstrukcyjnego podanego mebla "nałożyć" na niego następujące materiały - chrom, futro, szkło i siatka w dwóch typach oświetlenia: światło rozproszone (dzienne), światło punktowe (oświetlenie sztuczne - ujęcie nocne). Należy wziąć pod uwagę zachowanie się koloru w słabym oświetleniu, umieszczenie oświetlenia itd.
T-P-44. Humanoid - Na podstawie obserwacji społeczeństwa i gadżetów, którymi się otacza, stworzyć karykaturalne połączenie człowieka i maszyny, z którą jest (emocjonalnie) związany. Technika: wszystkie techniki rysunkowe, wspomagane obróbką komputerową
T-P-11.Układ z pudełek od zapałek i szpulek nici o róznych przekrojach. Rysunki układu konstrukcyjno przestrzennego zbudowanego z prostych brył geometrycznych w perspektywie czołowej, ukośnej i powitrznej. Transformacja układu poprzez perspektywę inwersyjną. Technika: ołówek, kredka, flamaster,
T-P-5zaliczenie przedmiotu i szczegółowe omówienie projektów
T-P-22. Kolaż - produkt w kontekście. Wykonaj demostrację wybranego przez siebie produktu funkcjonujacego w specyficznym dla niego kontekście przestrzennym a) opracuj rysunkowo produkt, b) opracuj rysunkowo kontekst, Technika: kolaż rysunkowo-fotograficzny, wybrane techniki rysunkowe, wspomagane opracowaniem komputerowym,
T-P-33. Geometryzacja formy biologicznej. Przeprowadź transformację wybranej formy pochodzenia biologicznego na formę zgeometryzowaną. Przedstaw proces transformacji w formie zapisu rysunkowego. Znajdź funkcję dla nowej formy. Technika: wybrane techniki rysunkowe wspomagane komputerowo
T-P-44. Wykonaj prezentację multimedialną wybranego przez siebie projektu. Technika: techniki prezentacji komputerowej
T-P-11. Reprodukcja - na zbudowanej i sfotografowanej przez siebie kompozycji (format A3), zawierającej elementy zróżnicowane materiałowo - wybrać kadr formatu A4 i przygotować jego reprodukcję dowolną techniką plastyczną.
T-P-5Zaliczenie i szczegółówe omówienie projektów.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania są ćwiczenia przedmiotowe obejmujące: - studium z natury - ćwiczenia interpretacyjne - prowadzenie szkicownika Oraz metoda podająca zawierająca wykład informacyjny i opis.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta - ocena kolejnych etapów zaawansowania zadanych prac.
S-2Ocena podsumowująca: ocena końcowa sposobu opracowania przez studenta zadanych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie tworzyć ani realizować własnych koncepcji projektowych, nie posiada umiejetnosci niezbędnych do ich wyrażania
3,0umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada podstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
3,5umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
4,0umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
4,5umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
5,0umie w stopniu bardzo dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B2_U02jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U08jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U19posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych
Cel przedmiotuC-1- ukształtowanie umiejętności posługiwania się rysunkiem projektowym w celu zapisu wyobrażeń oraz koncepcji i idei projektowych, - ukształtowanie umiejętności tworzenia komunikatów wizualnych prezentujacych idee projektowe, - osiągnięcie sprawności swobodnego posługiwania się narzędziami rysunkowymi w celu zapisu własnych koncepcji projektowych oraz w celu marketingowego przekazu idei projektu, - osiagniecie umiejętności swobodnego łączenia narzędzi rysunkowych, malarskich i programów komputerowych, - osiągniecie umiejętności szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji,
Treści programoweT-P-22.Produkt w perspektywie - Studium koncepcji wzoru przemysłowego w trzech ujęciach zróżnicowanych pod względem perspektywy zbieżnej i powietrznej. Poszczególne ujęcia wykorzystać do przedstawienia pozytywnych walorów lub ukrycia słabych punktów projektu. Technika: ołówek, kredka, tusz, akwarela
T-P-33. Materia i światło - na podstawie precyzyjnie wyrysowanego rysunku konstrukcyjnego podanego mebla "nałożyć" na niego następujące materiały - chrom, futro, szkło i siatka w dwóch typach oświetlenia: światło rozproszone (dzienne), światło punktowe (oświetlenie sztuczne - ujęcie nocne). Należy wziąć pod uwagę zachowanie się koloru w słabym oświetleniu, umieszczenie oświetlenia itd.
T-P-44. Humanoid - Na podstawie obserwacji społeczeństwa i gadżetów, którymi się otacza, stworzyć karykaturalne połączenie człowieka i maszyny, z którą jest (emocjonalnie) związany. Technika: wszystkie techniki rysunkowe, wspomagane obróbką komputerową
T-P-11.Układ z pudełek od zapałek i szpulek nici o róznych przekrojach. Rysunki układu konstrukcyjno przestrzennego zbudowanego z prostych brył geometrycznych w perspektywie czołowej, ukośnej i powitrznej. Transformacja układu poprzez perspektywę inwersyjną. Technika: ołówek, kredka, flamaster,
T-P-5zaliczenie przedmiotu i szczegółowe omówienie projektów
T-P-22. Kolaż - produkt w kontekście. Wykonaj demostrację wybranego przez siebie produktu funkcjonujacego w specyficznym dla niego kontekście przestrzennym a) opracuj rysunkowo produkt, b) opracuj rysunkowo kontekst, Technika: kolaż rysunkowo-fotograficzny, wybrane techniki rysunkowe, wspomagane opracowaniem komputerowym,
T-P-33. Geometryzacja formy biologicznej. Przeprowadź transformację wybranej formy pochodzenia biologicznego na formę zgeometryzowaną. Przedstaw proces transformacji w formie zapisu rysunkowego. Znajdź funkcję dla nowej formy. Technika: wybrane techniki rysunkowe wspomagane komputerowo
T-P-44. Wykonaj prezentację multimedialną wybranego przez siebie projektu. Technika: techniki prezentacji komputerowej
T-P-11. Reprodukcja - na zbudowanej i sfotografowanej przez siebie kompozycji (format A3), zawierającej elementy zróżnicowane materiałowo - wybrać kadr formatu A4 i przygotować jego reprodukcję dowolną techniką plastyczną.
T-P-5Zaliczenie i szczegółówe omówienie projektów.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania są ćwiczenia przedmiotowe obejmujące: - studium z natury - ćwiczenia interpretacyjne - prowadzenie szkicownika Oraz metoda podająca zawierająca wykład informacyjny i opis.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta - ocena kolejnych etapów zaawansowania zadanych prac.
S-2Ocena podsumowująca: ocena końcowa sposobu opracowania przez studenta zadanych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi precyzyjnie prezentować efektów swoich prac projektowych
3,0potrafi w stopniu zadawalajacym prezentować efekty swoich prac projektowych
3,5potrafi w stopniu zadawalajacym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji
4,0potrafi w stopniu średniozaawansowanym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji
4,5potrafi w stopniu zaawansowanym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji
5,0potrafi w stopniu wysokozaawansowanym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B2_U03potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U09potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U19posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych
A1_U20opanowała efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę
Cel przedmiotuC-1- ukształtowanie umiejętności posługiwania się rysunkiem projektowym w celu zapisu wyobrażeń oraz koncepcji i idei projektowych, - ukształtowanie umiejętności tworzenia komunikatów wizualnych prezentujacych idee projektowe, - osiągnięcie sprawności swobodnego posługiwania się narzędziami rysunkowymi w celu zapisu własnych koncepcji projektowych oraz w celu marketingowego przekazu idei projektu, - osiagniecie umiejętności swobodnego łączenia narzędzi rysunkowych, malarskich i programów komputerowych, - osiągniecie umiejętności szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji,
Treści programoweT-P-22.Produkt w perspektywie - Studium koncepcji wzoru przemysłowego w trzech ujęciach zróżnicowanych pod względem perspektywy zbieżnej i powietrznej. Poszczególne ujęcia wykorzystać do przedstawienia pozytywnych walorów lub ukrycia słabych punktów projektu. Technika: ołówek, kredka, tusz, akwarela
T-P-33. Materia i światło - na podstawie precyzyjnie wyrysowanego rysunku konstrukcyjnego podanego mebla "nałożyć" na niego następujące materiały - chrom, futro, szkło i siatka w dwóch typach oświetlenia: światło rozproszone (dzienne), światło punktowe (oświetlenie sztuczne - ujęcie nocne). Należy wziąć pod uwagę zachowanie się koloru w słabym oświetleniu, umieszczenie oświetlenia itd.
T-P-44. Humanoid - Na podstawie obserwacji społeczeństwa i gadżetów, którymi się otacza, stworzyć karykaturalne połączenie człowieka i maszyny, z którą jest (emocjonalnie) związany. Technika: wszystkie techniki rysunkowe, wspomagane obróbką komputerową
T-P-11.Układ z pudełek od zapałek i szpulek nici o róznych przekrojach. Rysunki układu konstrukcyjno przestrzennego zbudowanego z prostych brył geometrycznych w perspektywie czołowej, ukośnej i powitrznej. Transformacja układu poprzez perspektywę inwersyjną. Technika: ołówek, kredka, flamaster,
T-P-5zaliczenie przedmiotu i szczegółowe omówienie projektów
T-P-22. Kolaż - produkt w kontekście. Wykonaj demostrację wybranego przez siebie produktu funkcjonujacego w specyficznym dla niego kontekście przestrzennym a) opracuj rysunkowo produkt, b) opracuj rysunkowo kontekst, Technika: kolaż rysunkowo-fotograficzny, wybrane techniki rysunkowe, wspomagane opracowaniem komputerowym,
T-P-33. Geometryzacja formy biologicznej. Przeprowadź transformację wybranej formy pochodzenia biologicznego na formę zgeometryzowaną. Przedstaw proces transformacji w formie zapisu rysunkowego. Znajdź funkcję dla nowej formy. Technika: wybrane techniki rysunkowe wspomagane komputerowo
T-P-44. Wykonaj prezentację multimedialną wybranego przez siebie projektu. Technika: techniki prezentacji komputerowej
T-P-11. Reprodukcja - na zbudowanej i sfotografowanej przez siebie kompozycji (format A3), zawierającej elementy zróżnicowane materiałowo - wybrać kadr formatu A4 i przygotować jego reprodukcję dowolną techniką plastyczną.
T-P-5Zaliczenie i szczegółówe omówienie projektów.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania są ćwiczenia przedmiotowe obejmujące: - studium z natury - ćwiczenia interpretacyjne - prowadzenie szkicownika Oraz metoda podająca zawierająca wykład informacyjny i opis.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta - ocena kolejnych etapów zaawansowania zadanych prac.
S-2Ocena podsumowująca: ocena końcowa sposobu opracowania przez studenta zadanych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi tworzyć komunikatów wizualnych ani wykonać dokumentacji projektowej
3,0potrafi tworzyć w stopniu zadowalajacym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym
3,5potrafi tworzyć w stopniu zadowalajacym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym
4,0potrafi tworzyć w stopniu dobrym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym
4,5potrafi tworzyć w stopniu zaawansowanym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym
5,0potrafi tworzyć w stopniu zaawansowanym komunikaty wizualne o wysokiej wartości artystycznej, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B2_K01jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K03jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
Cel przedmiotuC-1- ukształtowanie umiejętności posługiwania się rysunkiem projektowym w celu zapisu wyobrażeń oraz koncepcji i idei projektowych, - ukształtowanie umiejętności tworzenia komunikatów wizualnych prezentujacych idee projektowe, - osiągnięcie sprawności swobodnego posługiwania się narzędziami rysunkowymi w celu zapisu własnych koncepcji projektowych oraz w celu marketingowego przekazu idei projektu, - osiagniecie umiejętności swobodnego łączenia narzędzi rysunkowych, malarskich i programów komputerowych, - osiągniecie umiejętności szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji,
Treści programoweT-P-22.Produkt w perspektywie - Studium koncepcji wzoru przemysłowego w trzech ujęciach zróżnicowanych pod względem perspektywy zbieżnej i powietrznej. Poszczególne ujęcia wykorzystać do przedstawienia pozytywnych walorów lub ukrycia słabych punktów projektu. Technika: ołówek, kredka, tusz, akwarela
T-P-33. Materia i światło - na podstawie precyzyjnie wyrysowanego rysunku konstrukcyjnego podanego mebla "nałożyć" na niego następujące materiały - chrom, futro, szkło i siatka w dwóch typach oświetlenia: światło rozproszone (dzienne), światło punktowe (oświetlenie sztuczne - ujęcie nocne). Należy wziąć pod uwagę zachowanie się koloru w słabym oświetleniu, umieszczenie oświetlenia itd.
T-P-44. Humanoid - Na podstawie obserwacji społeczeństwa i gadżetów, którymi się otacza, stworzyć karykaturalne połączenie człowieka i maszyny, z którą jest (emocjonalnie) związany. Technika: wszystkie techniki rysunkowe, wspomagane obróbką komputerową
T-P-11.Układ z pudełek od zapałek i szpulek nici o róznych przekrojach. Rysunki układu konstrukcyjno przestrzennego zbudowanego z prostych brył geometrycznych w perspektywie czołowej, ukośnej i powitrznej. Transformacja układu poprzez perspektywę inwersyjną. Technika: ołówek, kredka, flamaster,
T-P-5zaliczenie przedmiotu i szczegółowe omówienie projektów
T-P-22. Kolaż - produkt w kontekście. Wykonaj demostrację wybranego przez siebie produktu funkcjonujacego w specyficznym dla niego kontekście przestrzennym a) opracuj rysunkowo produkt, b) opracuj rysunkowo kontekst, Technika: kolaż rysunkowo-fotograficzny, wybrane techniki rysunkowe, wspomagane opracowaniem komputerowym,
T-P-33. Geometryzacja formy biologicznej. Przeprowadź transformację wybranej formy pochodzenia biologicznego na formę zgeometryzowaną. Przedstaw proces transformacji w formie zapisu rysunkowego. Znajdź funkcję dla nowej formy. Technika: wybrane techniki rysunkowe wspomagane komputerowo
T-P-44. Wykonaj prezentację multimedialną wybranego przez siebie projektu. Technika: techniki prezentacji komputerowej
T-P-11. Reprodukcja - na zbudowanej i sfotografowanej przez siebie kompozycji (format A3), zawierającej elementy zróżnicowane materiałowo - wybrać kadr formatu A4 i przygotować jego reprodukcję dowolną techniką plastyczną.
T-P-5Zaliczenie i szczegółówe omówienie projektów.
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania są ćwiczenia przedmiotowe obejmujące: - studium z natury - ćwiczenia interpretacyjne - prowadzenie szkicownika Oraz metoda podająca zawierająca wykład informacyjny i opis.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta - ocena kolejnych etapów zaawansowania zadanych prac.
S-2Ocena podsumowująca: ocena końcowa sposobu opracowania przez studenta zadanych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejetnosci twórczego myślenia, nie przyswaja nowych informacji, nie potrafi ich filtrować ani indeksować, nie potrafi działac pod presja krytyki i czasu
3,0posiada zadowalajace umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu podstawowym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi w stopniu podstawowym działac pod presja krytyki i czasu
3,5posiada zadowalajace umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu podstawowym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu podstawowym działac pod presja krytyki i czasu
4,0posiada dobre umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu dobrym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu dobrym działac pod presja krytyki i czasu
4,5posiada średniozaawansowane umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu dobrym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu dobrym działac pod presja krytyki i czasu
5,0posiada zaawansowane umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu dobrym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu dobrym działac pod presja krytyki i czasu