Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Plastyka - rysunek:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plastyka - rysunek
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Szymon Olbrychowski <solbrychowski@zut.edu.pl>, Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 60 4,01,00zaliczenie
projektyP2 60 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza dotycząca perspektywy, kompozycji, konstrukcji i proporcji w rysowaniu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Biegłość manualna, rozwiązywanie problemów warsztatowych, rozbudzona zdolność obserwacji – uniknięcie bezradności warsztatowej blokującej zamierzenia twórcze; zrozumienie istoty rysunku jako: procesu w czasie, zapisu myśli, języka sztuki – medium do pełnego, niezależnego wyrażania siebie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Program oparty na „alfabecie” rysunkowym , analizie anatomii, rysunku: punkcie, linii, płaszczyźnie, walorze, fakturze, skali, kontraście, świetle, cieniu, kolorze, przestrzeni. Wynikające z powyższego ćwiczenia dotyczyć będą: rysunku łagodnego, drapieżnego, lekkiego, ciężkiego, małego, dużego, w bieli, szarości, czerni, pozytywowego i negatywowego, w perspektywie i bez niej, na zróżnicowanym kształcie, na zróżnicowanej fakturze, w zmiennym rytmie, jako forma narracyjna i jako proces w czasie i przestrzeni60
60
projekty
T-P-1Jak w semestrze 1 Program oparty na „alfabecie” rysunkowym , analizie anatomii, rysunku: punkcie, linii, płaszczyźnie, walorze, fakturze, skali, kontraście, świetle, cieniu, kolorze, przestrzeni. Wynikające z powyższego ćwiczenia dotyczyć będą: rysunku łagodnego, drapieżnego, lekkiego, ciężkiego, małego, dużego, w bieli, szarości, czerni, pozytywowego i negatywowego, w perspektywie i bez niej, na zróżnicowanym kształcie, na zróżnicowanej fakturze, w zmiennym rytmie, jako forma narracyjna i jako proces w czasie i przestrzeni60
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Praca własna60
120
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Praca własna60
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Konsultacje, warsztaty grupowe, ćwiczenia w pracowni jak i w plenerze

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie z oceną

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B1_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Wz_1A_U01A1_U14C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B1_K01
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Wz_1A_K03A1_K03C-1T-P-1, T-P-1M-1S-1
Wz_1A_B1_K02
pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego
Wz_1A_K06A1_K06C-1T-P-1, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B1_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
2,0nie umie tworzyć ani realizować własnych koncepcji projektowych, nie posiada umiejetnosci niezbędnych do ich wyrażania
3,0umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada podstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
3,5umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
4,0umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
4,5umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
5,0umie w stopniu bardzo dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B1_K01
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
2,0student myśli wyłącznie schematami, przyjmuje pierwsze zadowalające rozwiązanie, ignoruje potrzebę rozwijania własnego procesu uczenia się
3,0student w minimalnym stopniu wychodzi poza schematy, z trudem tworzy rozwiązania wariantowe, w minimalnym stopniu organizuje własny proces uczenia się
3,5
4,0student stara się wychodzić poza rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, w stopniu podstawowym rozwija własny proces uczenia się
4,5
5,0student z założenia neguje rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, które stara się przy tym porządkować i weryfikować, systematycznie doskonali własny proces uczenia się
Wz_1A_B1_K02
pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego
2,0
3,0student w stopniu podstawowym pojmuje i przestrzega zasad prawa autorskiego; w stopniu podstawowym jest zdolny chronić swe realizacje autorskie oraz przestrzegać ochrony cudzych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John Berger, Spotkania, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2001
  2. John Berger, O patrzeniu, Fundacja Aletheia, Warszawa, 1999
  3. John Berger, Sposoby widzenia" -eseje, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ludwig Wittgenstein, Uwagi o kolorach, Wydawnictwo Spacja, Warszawa, 1998
  2. Wasyl Kandyński, Punkt,linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
  3. Wasyl Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, Łódź, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Program oparty na „alfabecie” rysunkowym , analizie anatomii, rysunku: punkcie, linii, płaszczyźnie, walorze, fakturze, skali, kontraście, świetle, cieniu, kolorze, przestrzeni. Wynikające z powyższego ćwiczenia dotyczyć będą: rysunku łagodnego, drapieżnego, lekkiego, ciężkiego, małego, dużego, w bieli, szarości, czerni, pozytywowego i negatywowego, w perspektywie i bez niej, na zróżnicowanym kształcie, na zróżnicowanej fakturze, w zmiennym rytmie, jako forma narracyjna i jako proces w czasie i przestrzeni60
60

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Jak w semestrze 1 Program oparty na „alfabecie” rysunkowym , analizie anatomii, rysunku: punkcie, linii, płaszczyźnie, walorze, fakturze, skali, kontraście, świetle, cieniu, kolorze, przestrzeni. Wynikające z powyższego ćwiczenia dotyczyć będą: rysunku łagodnego, drapieżnego, lekkiego, ciężkiego, małego, dużego, w bieli, szarości, czerni, pozytywowego i negatywowego, w perspektywie i bez niej, na zróżnicowanym kształcie, na zróżnicowanej fakturze, w zmiennym rytmie, jako forma narracyjna i jako proces w czasie i przestrzeni60
60

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Praca własna60
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Praca własna60
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B1_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-1Biegłość manualna, rozwiązywanie problemów warsztatowych, rozbudzona zdolność obserwacji – uniknięcie bezradności warsztatowej blokującej zamierzenia twórcze; zrozumienie istoty rysunku jako: procesu w czasie, zapisu myśli, języka sztuki – medium do pełnego, niezależnego wyrażania siebie.
Treści programoweT-P-1Program oparty na „alfabecie” rysunkowym , analizie anatomii, rysunku: punkcie, linii, płaszczyźnie, walorze, fakturze, skali, kontraście, świetle, cieniu, kolorze, przestrzeni. Wynikające z powyższego ćwiczenia dotyczyć będą: rysunku łagodnego, drapieżnego, lekkiego, ciężkiego, małego, dużego, w bieli, szarości, czerni, pozytywowego i negatywowego, w perspektywie i bez niej, na zróżnicowanym kształcie, na zróżnicowanej fakturze, w zmiennym rytmie, jako forma narracyjna i jako proces w czasie i przestrzeni
Metody nauczaniaM-1Konsultacje, warsztaty grupowe, ćwiczenia w pracowni jak i w plenerze
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie z oceną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie tworzyć ani realizować własnych koncepcji projektowych, nie posiada umiejetnosci niezbędnych do ich wyrażania
3,0umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada podstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
3,5umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
4,0umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
4,5umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
5,0umie w stopniu bardzo dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B1_K01jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K03jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
Cel przedmiotuC-1Biegłość manualna, rozwiązywanie problemów warsztatowych, rozbudzona zdolność obserwacji – uniknięcie bezradności warsztatowej blokującej zamierzenia twórcze; zrozumienie istoty rysunku jako: procesu w czasie, zapisu myśli, języka sztuki – medium do pełnego, niezależnego wyrażania siebie.
Treści programoweT-P-1Program oparty na „alfabecie” rysunkowym , analizie anatomii, rysunku: punkcie, linii, płaszczyźnie, walorze, fakturze, skali, kontraście, świetle, cieniu, kolorze, przestrzeni. Wynikające z powyższego ćwiczenia dotyczyć będą: rysunku łagodnego, drapieżnego, lekkiego, ciężkiego, małego, dużego, w bieli, szarości, czerni, pozytywowego i negatywowego, w perspektywie i bez niej, na zróżnicowanym kształcie, na zróżnicowanej fakturze, w zmiennym rytmie, jako forma narracyjna i jako proces w czasie i przestrzeni
T-P-1Jak w semestrze 1 Program oparty na „alfabecie” rysunkowym , analizie anatomii, rysunku: punkcie, linii, płaszczyźnie, walorze, fakturze, skali, kontraście, świetle, cieniu, kolorze, przestrzeni. Wynikające z powyższego ćwiczenia dotyczyć będą: rysunku łagodnego, drapieżnego, lekkiego, ciężkiego, małego, dużego, w bieli, szarości, czerni, pozytywowego i negatywowego, w perspektywie i bez niej, na zróżnicowanym kształcie, na zróżnicowanej fakturze, w zmiennym rytmie, jako forma narracyjna i jako proces w czasie i przestrzeni
Metody nauczaniaM-1Konsultacje, warsztaty grupowe, ćwiczenia w pracowni jak i w plenerze
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie z oceną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student myśli wyłącznie schematami, przyjmuje pierwsze zadowalające rozwiązanie, ignoruje potrzebę rozwijania własnego procesu uczenia się
3,0student w minimalnym stopniu wychodzi poza schematy, z trudem tworzy rozwiązania wariantowe, w minimalnym stopniu organizuje własny proces uczenia się
3,5
4,0student stara się wychodzić poza rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, w stopniu podstawowym rozwija własny proces uczenia się
4,5
5,0student z założenia neguje rozwiązania schematyczne, tworzy rozwiązania wariantowe, które stara się przy tym porządkować i weryfikować, systematycznie doskonali własny proces uczenia się
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B1_K02pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K06pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K06zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Biegłość manualna, rozwiązywanie problemów warsztatowych, rozbudzona zdolność obserwacji – uniknięcie bezradności warsztatowej blokującej zamierzenia twórcze; zrozumienie istoty rysunku jako: procesu w czasie, zapisu myśli, języka sztuki – medium do pełnego, niezależnego wyrażania siebie.
Treści programoweT-P-1Program oparty na „alfabecie” rysunkowym , analizie anatomii, rysunku: punkcie, linii, płaszczyźnie, walorze, fakturze, skali, kontraście, świetle, cieniu, kolorze, przestrzeni. Wynikające z powyższego ćwiczenia dotyczyć będą: rysunku łagodnego, drapieżnego, lekkiego, ciężkiego, małego, dużego, w bieli, szarości, czerni, pozytywowego i negatywowego, w perspektywie i bez niej, na zróżnicowanym kształcie, na zróżnicowanej fakturze, w zmiennym rytmie, jako forma narracyjna i jako proces w czasie i przestrzeni
T-P-1Jak w semestrze 1 Program oparty na „alfabecie” rysunkowym , analizie anatomii, rysunku: punkcie, linii, płaszczyźnie, walorze, fakturze, skali, kontraście, świetle, cieniu, kolorze, przestrzeni. Wynikające z powyższego ćwiczenia dotyczyć będą: rysunku łagodnego, drapieżnego, lekkiego, ciężkiego, małego, dużego, w bieli, szarości, czerni, pozytywowego i negatywowego, w perspektywie i bez niej, na zróżnicowanym kształcie, na zróżnicowanej fakturze, w zmiennym rytmie, jako forma narracyjna i jako proces w czasie i przestrzeni
Metody nauczaniaM-1Konsultacje, warsztaty grupowe, ćwiczenia w pracowni jak i w plenerze
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie z oceną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym pojmuje i przestrzega zasad prawa autorskiego; w stopniu podstawowym jest zdolny chronić swe realizacje autorskie oraz przestrzegać ochrony cudzych
3,5
4,0
4,5
5,0