Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wychowanie fizyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Fiłka <Tomasz.Filka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,01,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych.
W-2Studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1 - nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej. C2 - rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów;ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych.Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. C3 - podnoszenie wartości cech motorycznych; siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy. C4 - wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych.Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych. C5 - przeciwstawienie się patologiom społecznym / alkoholizm, narkomania, nikotynizm / poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.
C-2Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów; ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych.Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11 - Treść zajęć zalezna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2 - Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej, - aktywność fizyczna a uzależnienia, - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie, - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, oddech, wady postawy, odporność), - kontrola masy ciała, - historia igrzysk olimpijskich, - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11 - Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2 - Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efkty aktywności fizycznej, - aktywność fizyczna a uzależnienia, - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie, - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, oddech, wady postawy, odporność), - kontrola masy ciała, - historia igrzysk olimpijskich, - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-11. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe. 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
A-A-2uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych30
60
ćwiczenia audytoryjne
A-A-11. Ćwiczenia w grupach,treningi sportowe, 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
A-A-2Uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. Metoda praktyczna: pokaz. Metoda podająca: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie; Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. Metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła. Metoda obwodowo-stacyjna . Metoda treningowa.
M-2wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych / sprawdzian, test /.
S-2Ocena formująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/A/05_U01
potrafi utrzymać dobrą kondycję fizyczną z uwzględnieniem specyfiki pracy w zawodzie
PAWiO_1A_U01T1A_U11C-2, C-1T-A-1, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/A/05_K01
wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
PAWiO_1A_K03T1A_K06InzA_K02C-2, C-1T-A-1, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/A/05_U01
potrafi utrzymać dobrą kondycję fizyczną z uwzględnieniem specyfiki pracy w zawodzie
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi utrzymać dobrą kondycję fizyczną z uwzględnieniem specyfiki pracy w zawodzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/A/05_K01
wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
  2. Trześniowski R., Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
  3. Sobotta J., Atlas anatomii człowieka, Urban i Partner, Wrocław, 1994
  4. Gracz G., Emocje przedstartowe oraz ich związek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1980
  5. Stawczyk Z., Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań, 1998
  6. Mazurek J., Gimnastyka podstawowa, WSiT, Warszawa, 1980
  7. przekład: Grabowski J., Szopa J, Eurofit, europejski test sprawności fizycznej, AWF Kraków, Kraków, 1989
  8. Zuchora K., Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
  9. Talaga I., A - Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
  10. Talaga J., Sprawność fizyczna ogólna - testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004
  11. Bahrynowicz-Fic J., Właściwości ćwiczeń fizycznych, ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1987
  12. Karpiński R., Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11 - Treść zajęć zalezna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2 - Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej, - aktywność fizyczna a uzależnienia, - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie, - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, oddech, wady postawy, odporność), - kontrola masy ciała, - historia igrzysk olimpijskich, - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11 - Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2 - Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efkty aktywności fizycznej, - aktywność fizyczna a uzależnienia, - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie, - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, oddech, wady postawy, odporność), - kontrola masy ciała, - historia igrzysk olimpijskich, - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-11. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe. 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
A-A-2uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-11. Ćwiczenia w grupach,treningi sportowe, 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
A-A-2Uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/A/05_U01potrafi utrzymać dobrą kondycję fizyczną z uwzględnieniem specyfiki pracy w zawodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U01potrafi utrzymać dobrą kondycję fizyczną z uwzględnieniem specyfiki pracy w zawodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-2Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów; ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych.Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.
C-1C1 - nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej. C2 - rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów;ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych.Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. C3 - podnoszenie wartości cech motorycznych; siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy. C4 - wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych.Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych. C5 - przeciwstawienie się patologiom społecznym / alkoholizm, narkomania, nikotynizm / poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.
Treści programoweT-A-11 - Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2 - Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efkty aktywności fizycznej, - aktywność fizyczna a uzależnienia, - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie, - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, oddech, wady postawy, odporność), - kontrola masy ciała, - historia igrzysk olimpijskich, - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
T-A-11 - Treść zajęć zalezna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2 - Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej, - aktywność fizyczna a uzależnienia, - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie, - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, oddech, wady postawy, odporność), - kontrola masy ciała, - historia igrzysk olimpijskich, - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna
M-1Metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. Metoda praktyczna: pokaz. Metoda podająca: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie; Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. Metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła. Metoda obwodowo-stacyjna . Metoda treningowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych / sprawdzian, test /.
S-2Ocena formująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi utrzymać dobrą kondycję fizyczną z uwzględnieniem specyfiki pracy w zawodzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/A/05_K01wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K03wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów; ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych.Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.
C-1C1 - nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej. C2 - rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów;ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych.Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. C3 - podnoszenie wartości cech motorycznych; siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy. C4 - wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych.Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych. C5 - przeciwstawienie się patologiom społecznym / alkoholizm, narkomania, nikotynizm / poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.
Treści programoweT-A-11 - Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2 - Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efkty aktywności fizycznej, - aktywność fizyczna a uzależnienia, - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie, - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, oddech, wady postawy, odporność), - kontrola masy ciała, - historia igrzysk olimpijskich, - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
T-A-11 - Treść zajęć zalezna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2 - Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej, - aktywność fizyczna a uzależnienia, - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie, - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, oddech, wady postawy, odporność), - kontrola masy ciała, - historia igrzysk olimpijskich, - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna
M-1Metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. Metoda praktyczna: pokaz. Metoda podająca: wykład, opis, pogadanka, objaśnienie; Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. Metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła. Metoda obwodowo-stacyjna . Metoda treningowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejętności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych / sprawdzian, test /.
S-2Ocena formująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny
3,5
4,0
4,5
5,0