Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona i konserwacja zabytków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i konserwacja zabytków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 23 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 30 5,00,44zaliczenie
wykładyW8 30 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11. Zaliczenie pierwszych 6 semestrów studiów inżynierskich S1 na kierunku architektura wnętrz i otoczenia. 2. Umiejętność projektowania za pomocą oprogramowania CAD. 3. Orientacja w procesie ewolucji architektury od czasów starożytnych do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z projektowaniem wnętrz i ornamentu. 4. Znajomość niezbędnych aktów prawnych. 5. Umiejętność projektowania wnętrz w niezbędnym zakresie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11. Zapoznanie studentów z problemetyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i podstawowymi zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej. 2. Zapoznanie z zasadami kształtowania przestrzeni związanej z obiektami zabytkowymi. 3. Zapoznanie z zasadami przebudowy, rozbudowy i modernizacji obiektów zabytkowych. 3. Nabycie umiejętności projektowania w obrębie wnętrza obiektu zabytkowego i jego otoczenia z zachowaniem warunku minimalnej ingerenacji w zabytkową substację i jej kontekst.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie się z podstawową problemetyką konserwatorską w projektowaniu wnętrz.8
T-P-2Omówienie przykładowych projektów konserwatorskich wnętrz zabytkowych zrealizowanych na terenie Polski i świata.6
T-P-3Opracowanie projektu koncepcyjnego przebudowy niewielkiego obiektu zabytkowego z przeznaczeniem na nowe funkcje.6
T-P-4Wykonanie projektu wybranych wnętrz przedmiotowego obiektu zabytkowego w formie opisowej i graficznej, zawierającej rysunki techniczne oraz wizualizacje. Wykonanie projektu planu zagospodarowania terenu dla przedmiotowego obiektu zabytkowego10
30
wykłady
T-W-1Zapoznanie się z podstawową problemetyką konserwatorską w projektowaniu wnętrz.10
T-W-2Omówienie przykładowych projektów konserwatorskich wnętrz zabytkowych zrealizowanych zagranicą10
T-W-3Omówienie przykładowych projektów konserwatorskich wnętrz zabytkowych zrealizowanych na terenie Polski.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach ćwiczeniowych30
A-P-2Przygotowanie i wygłosznie referatu na zadany temat związany z przedmiotem zajęć60
A-P-3Prezentacja studiów koncepcyjnych30
A-P-4Prezentacja rozwiązania projektowego30
150
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Czytanie literatury, zamodzielna praca w domu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład eksponujący z zastawaniem techniki multimedialnej.
M-2Analityczna praca własna studentów.
M-3Praca w zespoołach projektowych prowadząca do wymiany doświadczeń między studentami w grupie.
M-4Publiczna prezentacja wyników prac analitycznych.
M-5Opracowanie koncepcji projektowych.
M-6Publiczna prezentacja opracowań projektowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność, przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Opracowanie i złożenie w przewidzianym terminie opracowania projektowego, przedstawionego w zadanej formie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/18B_W01
Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia projektowania wnętrz
PAWiO_1A_W11, PAWiO_1A_W15, PAWiO_1A_W04A1_W10, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W08InzA_W03, InzA_W05M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/18B_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
PAWiO_1A_U13, PAWiO_1A_U30A1_U19, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U16InzA_U04M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/18B_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
PAWiO_1A_K05T1A_K02InzA_K01M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/18B_W01
Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia projektowania wnętrz
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z przedmiotu: "Ochrona i konserwracja zabytków"
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/18B_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
2,0
3,0Posiada podstawowe umiejętnościprojektowaniu adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/18B_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. nr 162 z 17.09.2003, poz.1568, 2003
  2. Bogdanowski J., Współczesna metoda organizacji badań kompleksowych i ich dokumentacja w pracach konserwatorskich (główne problemy); [w:] Materiały Ogólnopolskiego Seminarium Metodologicznego poświęconego dokumentacji konserwatorskiej, „Materiały i Sprawozdania Konserwatorskie Województwa Krakowskiego”, red. Marian Kornecki, Kraków, 1973
  3. Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, Warszawa, 1965
  4. Czerner O., Wartość autentyzmu w zabytkach [w:] „Ochrona Zabytków” 1974, nr 3;, 1974
  5. Frodl W., Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków, Bibliotek Muzealnictwa i Ochrony Zabytków Seria B, 1966
  6. Frycz J., Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce 1795-1918, PWN, 1975
  7. Małachowicz E., Ochrona środowiska kulturowego, Wrocław, 1982
  8. Małachowicz E., KOnserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław, 1997
  9. Pieńkowska H., Metody i formy interdyscyplinarnego i kompleksowego planowania badań konserwatorskich [w:] Materiały Ogólnopolskiego Seminarium Metodologicznego poświęconego dokumentacji konserwatorskiej, „Materiały i Sprawozdania Konserwatorskie Województwa Krakowskiego”, red. Marian Kornecki, Kraków, 1973
  10. Szmygin B., Współczesna doktryna konserwatorska: stan obecny i perspektywa rozwoju [w:] Doktryny i realizacje konserwatorskie w świetle doświadczeń krakowskich ostatnich 30 lat, red. B. Krasnowolski, Kraków, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie się z podstawową problemetyką konserwatorską w projektowaniu wnętrz.8
T-P-2Omówienie przykładowych projektów konserwatorskich wnętrz zabytkowych zrealizowanych na terenie Polski i świata.6
T-P-3Opracowanie projektu koncepcyjnego przebudowy niewielkiego obiektu zabytkowego z przeznaczeniem na nowe funkcje.6
T-P-4Wykonanie projektu wybranych wnętrz przedmiotowego obiektu zabytkowego w formie opisowej i graficznej, zawierającej rysunki techniczne oraz wizualizacje. Wykonanie projektu planu zagospodarowania terenu dla przedmiotowego obiektu zabytkowego10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie się z podstawową problemetyką konserwatorską w projektowaniu wnętrz.10
T-W-2Omówienie przykładowych projektów konserwatorskich wnętrz zabytkowych zrealizowanych zagranicą10
T-W-3Omówienie przykładowych projektów konserwatorskich wnętrz zabytkowych zrealizowanych na terenie Polski.10
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach ćwiczeniowych30
A-P-2Przygotowanie i wygłosznie referatu na zadany temat związany z przedmiotem zajęć60
A-P-3Prezentacja studiów koncepcyjnych30
A-P-4Prezentacja rozwiązania projektowego30
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Czytanie literatury, zamodzielna praca w domu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/18B_W01Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia projektowania wnętrz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W11ma wiedzę w zakresie technik warsztatowych i realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wnętrz i ich otoczenia
PAWiO_1A_W15zna podstawowe formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
PAWiO_1A_W04zna w zakresie podstawowym współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów i elementów otoczenia architektury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Metody nauczaniaM-1Wykład eksponujący z zastawaniem techniki multimedialnej.
M-2Analityczna praca własna studentów.
M-3Praca w zespoołach projektowych prowadząca do wymiany doświadczeń między studentami w grupie.
M-4Publiczna prezentacja wyników prac analitycznych.
M-5Opracowanie koncepcji projektowych.
M-6Publiczna prezentacja opracowań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Opracowanie i złożenie w przewidzianym terminie opracowania projektowego, przedstawionego w zadanej formie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego.
S-1Ocena formująca: Obecność, przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z przedmiotu: "Ochrona i konserwracja zabytków"
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/18B_U01Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U13potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
PAWiO_1A_U30posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U19posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Metody nauczaniaM-1Wykład eksponujący z zastawaniem techniki multimedialnej.
M-2Analityczna praca własna studentów.
M-3Praca w zespoołach projektowych prowadząca do wymiany doświadczeń między studentami w grupie.
M-4Publiczna prezentacja wyników prac analitycznych.
M-5Opracowanie koncepcji projektowych.
M-6Publiczna prezentacja opracowań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Opracowanie i złożenie w przewidzianym terminie opracowania projektowego, przedstawionego w zadanej formie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego.
S-1Ocena formująca: Obecność, przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawowe umiejętnościprojektowaniu adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/18B_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K05rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Metody nauczaniaM-1Wykład eksponujący z zastawaniem techniki multimedialnej.
M-2Analityczna praca własna studentów.
M-3Praca w zespoołach projektowych prowadząca do wymiany doświadczeń między studentami w grupie.
M-4Publiczna prezentacja wyników prac analitycznych.
M-5Opracowanie koncepcji projektowych.
M-6Publiczna prezentacja opracowań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Opracowanie i złożenie w przewidzianym terminie opracowania projektowego, przedstawionego w zadanej formie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego.
S-1Ocena formująca: Obecność, przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0