Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Szmuksta-Zawadzka <Maria.Szmuksta-Zawadzka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki ze szkoły średniej - funkcje elementarne, trygonometria, geometria analityczna na płaszczyźnie; umiejętność rozwiązywania równań i nierówności funkcyjnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi elementarnej wiedzy z zakresu matematyki wyższej z działów omawianych w ramach przedmiotu.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowym aparatem matematycznym niezbędnym do zrozumienia innych przedmiotów technicznych i rozwiązywania zadań budowlanych.
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności za pracę własną i zespołu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określenie macierzy i wykonywanie działań na macierzach.1
T-A-2Wyznacznik: schematy obliczeniowe wyznaczników drugiego i trzeciego stopnia, wyznaczanie wyznaczników wyzszych stopni.1
T-A-3Układy równań liniowych i układ Cramera. Dyskusja o rozwiazywalności układów równań liniowych o tej samej ilości równań i niewiadomych.1
T-A-4Działania na wektorach, iloczyn skalarny i wektorowy.1
T-A-5Wyznaczanie zapisów płaszczyzny i prostej w przestrzeni.1
T-A-6Rzuty prostokątne i ukośne punktów na płaszczyznę i prostą. Odległości i kąty między płaszczyznami i prostymi.1
T-A-7Wyznaczanie dziedzin funkcji - rozwiązywanie elementarnych nierówności funkcyjnych.1
T-A-8Wyznaczanie granic funkcji w oparciu o wykresy funkcji elementarnych oraz o odpowiednie twierdzenia i wzory.1
T-A-9Graficzne sprawdzanie ciągłości funkcji.1
T-A-10Obliczanie pochodnych funkcji z definicji oraz ze wzorów.1
T-A-11Wyznaczanie przedziałów monotoniczności i ekstremum funkcji.1
T-A-12Wyznaczanie przedziałów wypukłości oraz wklęsłości i punktów przegięcia wykresów funkcji.1
T-A-13Wyznaczanie asymptot wykresów funkcji.1
T-A-14Obliczanie całek nieoznaczonych - metody: przekształcania tożsamościowego funkcji podcałkowej; przez podstawianie; przez części.1
T-A-15Zapisy krzywych stożkowych.1
15
wykłady
T-W-1Geometria analityczna w przestrzeni: algebra wektorów; zapisy prostej i płaszczyzny; wzajemne położenia punktów, prostych i płaszczyzn - odległości, rzuty, kąty.7
T-W-2Krzywe stożkowe i powierzchnie stopnia drugiego - przegląd.2
T-W-3Funkcje jednej zmiennej rzeczywistej - własności; funkcje złożone i odwrotne. Funkcje: logarytmiczna i cyklometryczne.2
T-W-4Granice ciagów i funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. Twierdzenia i wzory specjalne.3
T-W-5Ciągłość funkcji.1
T-W-6Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej: pochodna i różniczka funkcji; wzory i reguły różniczkowania; pochodne wyższych rzędów; twierdzenia: Lagrange'a, de L'Hospitala i Taylora.6
T-W-7Zastosowanie pochodnych do badania przebiegu zmienności funkcji.5
T-W-8Elementarny rachunek całkowy: całka nieoznaczona - metoda podstawiania i metoda przez części; Wzór Newtona- Leibniza.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielna praca przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu problemów.5
A-A-3Konsultacje.5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści z wykładu i studiowanie literatury w celu przygotowania do ćwiczeń i do zaliczenia wykładu.28
A-W-3Konsultacje.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wyjaśnieniami i przykładami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia: ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów (każde zaliczone na 50% i więcej możliwych do osiągnięcia punktów) i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie na podstawie odpowiedzi pisemnej na pytania teoretyczno - rachunkowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/05_W01
ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika budowli, konstrukcje budowlane)
PAWiO_1A_W01A1_W10, T1A_W01InzA_W02C-3, C-1, C-2T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-A-13, T-A-15, T-A-9, T-A-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-11, T-A-14M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/05_U01
potrafi do rozwiązywania zadań inżynierskich wykorzystać metody anlityczne
PAWiO_1A_U31T1A_U09InzA_U01C-3, C-1, C-2T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-A-13, T-A-15, T-A-9, T-A-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-11, T-A-14M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/B/05_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
PAWiO_1A_K01T1A_K01InzA_K01C-3, C-1, C-2T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-A-13, T-A-15, T-A-9, T-A-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-11, T-A-14M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/05_W01
ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika budowli, konstrukcje budowlane)
2,0
3,0ma dostateczną wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika budowli, konstrukcje budowlane)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/05_U01
potrafi do rozwiązywania zadań inżynierskich wykorzystać metody anlityczne
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi do rozwiązywania zadań inżynierskich wykorzystać metody anlityczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/B/05_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
2,0
3,0W stopniu dostatecznym rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania Oficyna Wydawnicza, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, Dostępne są różne wydania.
  2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna1. Definicje, twierdzenia i wzory., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, Dostępne są różne wydania.
  3. Teresa Jurlewicz, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, Dostępne są różne wydania.
  4. Teresa Jurlewicz, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania., Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, 14, Dostępne sa różne wydania.

Literatura dodatkowa

  1. E. Otto, Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych., PWN, Warszawa, 1978
  2. B. Gdowski, E. Pluciński, Zadania z rachunku wektorowego i geometrii analitycznej., PWN, Warszawa, 1976
  3. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach. Tom I., PWN, Warszawa, 2007, Dostępne są różne wydania.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określenie macierzy i wykonywanie działań na macierzach.1
T-A-2Wyznacznik: schematy obliczeniowe wyznaczników drugiego i trzeciego stopnia, wyznaczanie wyznaczników wyzszych stopni.1
T-A-3Układy równań liniowych i układ Cramera. Dyskusja o rozwiazywalności układów równań liniowych o tej samej ilości równań i niewiadomych.1
T-A-4Działania na wektorach, iloczyn skalarny i wektorowy.1
T-A-5Wyznaczanie zapisów płaszczyzny i prostej w przestrzeni.1
T-A-6Rzuty prostokątne i ukośne punktów na płaszczyznę i prostą. Odległości i kąty między płaszczyznami i prostymi.1
T-A-7Wyznaczanie dziedzin funkcji - rozwiązywanie elementarnych nierówności funkcyjnych.1
T-A-8Wyznaczanie granic funkcji w oparciu o wykresy funkcji elementarnych oraz o odpowiednie twierdzenia i wzory.1
T-A-9Graficzne sprawdzanie ciągłości funkcji.1
T-A-10Obliczanie pochodnych funkcji z definicji oraz ze wzorów.1
T-A-11Wyznaczanie przedziałów monotoniczności i ekstremum funkcji.1
T-A-12Wyznaczanie przedziałów wypukłości oraz wklęsłości i punktów przegięcia wykresów funkcji.1
T-A-13Wyznaczanie asymptot wykresów funkcji.1
T-A-14Obliczanie całek nieoznaczonych - metody: przekształcania tożsamościowego funkcji podcałkowej; przez podstawianie; przez części.1
T-A-15Zapisy krzywych stożkowych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geometria analityczna w przestrzeni: algebra wektorów; zapisy prostej i płaszczyzny; wzajemne położenia punktów, prostych i płaszczyzn - odległości, rzuty, kąty.7
T-W-2Krzywe stożkowe i powierzchnie stopnia drugiego - przegląd.2
T-W-3Funkcje jednej zmiennej rzeczywistej - własności; funkcje złożone i odwrotne. Funkcje: logarytmiczna i cyklometryczne.2
T-W-4Granice ciagów i funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. Twierdzenia i wzory specjalne.3
T-W-5Ciągłość funkcji.1
T-W-6Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej: pochodna i różniczka funkcji; wzory i reguły różniczkowania; pochodne wyższych rzędów; twierdzenia: Lagrange'a, de L'Hospitala i Taylora.6
T-W-7Zastosowanie pochodnych do badania przebiegu zmienności funkcji.5
T-W-8Elementarny rachunek całkowy: całka nieoznaczona - metoda podstawiania i metoda przez części; Wzór Newtona- Leibniza.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielna praca przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu problemów.5
A-A-3Konsultacje.5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści z wykładu i studiowanie literatury w celu przygotowania do ćwiczeń i do zaliczenia wykładu.28
A-W-3Konsultacje.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/B/05_W01ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika budowli, konstrukcje budowlane)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W01ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika budowli, konstrukcje budowlane)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności za pracę własną i zespołu.
C-1Przekazanie studentowi elementarnej wiedzy z zakresu matematyki wyższej z działów omawianych w ramach przedmiotu.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowym aparatem matematycznym niezbędnym do zrozumienia innych przedmiotów technicznych i rozwiązywania zadań budowlanych.
Treści programoweT-W-8Elementarny rachunek całkowy: całka nieoznaczona - metoda podstawiania i metoda przez części; Wzór Newtona- Leibniza.
T-W-3Funkcje jednej zmiennej rzeczywistej - własności; funkcje złożone i odwrotne. Funkcje: logarytmiczna i cyklometryczne.
T-W-2Krzywe stożkowe i powierzchnie stopnia drugiego - przegląd.
T-W-5Ciągłość funkcji.
T-W-7Zastosowanie pochodnych do badania przebiegu zmienności funkcji.
T-W-1Geometria analityczna w przestrzeni: algebra wektorów; zapisy prostej i płaszczyzny; wzajemne położenia punktów, prostych i płaszczyzn - odległości, rzuty, kąty.
T-W-6Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej: pochodna i różniczka funkcji; wzory i reguły różniczkowania; pochodne wyższych rzędów; twierdzenia: Lagrange'a, de L'Hospitala i Taylora.
T-W-4Granice ciagów i funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. Twierdzenia i wzory specjalne.
T-A-13Wyznaczanie asymptot wykresów funkcji.
T-A-15Zapisy krzywych stożkowych.
T-A-9Graficzne sprawdzanie ciągłości funkcji.
T-A-12Wyznaczanie przedziałów wypukłości oraz wklęsłości i punktów przegięcia wykresów funkcji.
T-A-1Określenie macierzy i wykonywanie działań na macierzach.
T-A-2Wyznacznik: schematy obliczeniowe wyznaczników drugiego i trzeciego stopnia, wyznaczanie wyznaczników wyzszych stopni.
T-A-3Układy równań liniowych i układ Cramera. Dyskusja o rozwiazywalności układów równań liniowych o tej samej ilości równań i niewiadomych.
T-A-4Działania na wektorach, iloczyn skalarny i wektorowy.
T-A-5Wyznaczanie zapisów płaszczyzny i prostej w przestrzeni.
T-A-10Obliczanie pochodnych funkcji z definicji oraz ze wzorów.
T-A-7Wyznaczanie dziedzin funkcji - rozwiązywanie elementarnych nierówności funkcyjnych.
T-A-6Rzuty prostokątne i ukośne punktów na płaszczyznę i prostą. Odległości i kąty między płaszczyznami i prostymi.
T-A-8Wyznaczanie granic funkcji w oparciu o wykresy funkcji elementarnych oraz o odpowiednie twierdzenia i wzory.
T-A-11Wyznaczanie przedziałów monotoniczności i ekstremum funkcji.
T-A-14Obliczanie całek nieoznaczonych - metody: przekształcania tożsamościowego funkcji podcałkowej; przez podstawianie; przez części.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wyjaśnieniami i przykładami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów (każde zaliczone na 50% i więcej możliwych do osiągnięcia punktów) i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie na podstawie odpowiedzi pisemnej na pytania teoretyczno - rachunkowe.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia: ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma dostateczną wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika budowli, konstrukcje budowlane)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/B/05_U01potrafi do rozwiązywania zadań inżynierskich wykorzystać metody anlityczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U31potrafi do rozwiązywania zadań inżynierskich zastosować metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności za pracę własną i zespołu.
C-1Przekazanie studentowi elementarnej wiedzy z zakresu matematyki wyższej z działów omawianych w ramach przedmiotu.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowym aparatem matematycznym niezbędnym do zrozumienia innych przedmiotów technicznych i rozwiązywania zadań budowlanych.
Treści programoweT-W-8Elementarny rachunek całkowy: całka nieoznaczona - metoda podstawiania i metoda przez części; Wzór Newtona- Leibniza.
T-W-3Funkcje jednej zmiennej rzeczywistej - własności; funkcje złożone i odwrotne. Funkcje: logarytmiczna i cyklometryczne.
T-W-2Krzywe stożkowe i powierzchnie stopnia drugiego - przegląd.
T-W-5Ciągłość funkcji.
T-W-7Zastosowanie pochodnych do badania przebiegu zmienności funkcji.
T-W-1Geometria analityczna w przestrzeni: algebra wektorów; zapisy prostej i płaszczyzny; wzajemne położenia punktów, prostych i płaszczyzn - odległości, rzuty, kąty.
T-W-6Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej: pochodna i różniczka funkcji; wzory i reguły różniczkowania; pochodne wyższych rzędów; twierdzenia: Lagrange'a, de L'Hospitala i Taylora.
T-W-4Granice ciagów i funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. Twierdzenia i wzory specjalne.
T-A-13Wyznaczanie asymptot wykresów funkcji.
T-A-15Zapisy krzywych stożkowych.
T-A-9Graficzne sprawdzanie ciągłości funkcji.
T-A-12Wyznaczanie przedziałów wypukłości oraz wklęsłości i punktów przegięcia wykresów funkcji.
T-A-1Określenie macierzy i wykonywanie działań na macierzach.
T-A-2Wyznacznik: schematy obliczeniowe wyznaczników drugiego i trzeciego stopnia, wyznaczanie wyznaczników wyzszych stopni.
T-A-3Układy równań liniowych i układ Cramera. Dyskusja o rozwiazywalności układów równań liniowych o tej samej ilości równań i niewiadomych.
T-A-4Działania na wektorach, iloczyn skalarny i wektorowy.
T-A-5Wyznaczanie zapisów płaszczyzny i prostej w przestrzeni.
T-A-10Obliczanie pochodnych funkcji z definicji oraz ze wzorów.
T-A-7Wyznaczanie dziedzin funkcji - rozwiązywanie elementarnych nierówności funkcyjnych.
T-A-6Rzuty prostokątne i ukośne punktów na płaszczyznę i prostą. Odległości i kąty między płaszczyznami i prostymi.
T-A-8Wyznaczanie granic funkcji w oparciu o wykresy funkcji elementarnych oraz o odpowiednie twierdzenia i wzory.
T-A-11Wyznaczanie przedziałów monotoniczności i ekstremum funkcji.
T-A-14Obliczanie całek nieoznaczonych - metody: przekształcania tożsamościowego funkcji podcałkowej; przez podstawianie; przez części.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wyjaśnieniami i przykładami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów (każde zaliczone na 50% i więcej możliwych do osiągnięcia punktów) i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie na podstawie odpowiedzi pisemnej na pytania teoretyczno - rachunkowe.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia: ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi do rozwiązywania zadań inżynierskich wykorzystać metody anlityczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/B/05_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności za pracę własną i zespołu.
C-1Przekazanie studentowi elementarnej wiedzy z zakresu matematyki wyższej z działów omawianych w ramach przedmiotu.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowym aparatem matematycznym niezbędnym do zrozumienia innych przedmiotów technicznych i rozwiązywania zadań budowlanych.
Treści programoweT-W-8Elementarny rachunek całkowy: całka nieoznaczona - metoda podstawiania i metoda przez części; Wzór Newtona- Leibniza.
T-W-3Funkcje jednej zmiennej rzeczywistej - własności; funkcje złożone i odwrotne. Funkcje: logarytmiczna i cyklometryczne.
T-W-2Krzywe stożkowe i powierzchnie stopnia drugiego - przegląd.
T-W-5Ciągłość funkcji.
T-W-7Zastosowanie pochodnych do badania przebiegu zmienności funkcji.
T-W-1Geometria analityczna w przestrzeni: algebra wektorów; zapisy prostej i płaszczyzny; wzajemne położenia punktów, prostych i płaszczyzn - odległości, rzuty, kąty.
T-W-6Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej: pochodna i różniczka funkcji; wzory i reguły różniczkowania; pochodne wyższych rzędów; twierdzenia: Lagrange'a, de L'Hospitala i Taylora.
T-W-4Granice ciagów i funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. Twierdzenia i wzory specjalne.
T-A-13Wyznaczanie asymptot wykresów funkcji.
T-A-15Zapisy krzywych stożkowych.
T-A-9Graficzne sprawdzanie ciągłości funkcji.
T-A-12Wyznaczanie przedziałów wypukłości oraz wklęsłości i punktów przegięcia wykresów funkcji.
T-A-1Określenie macierzy i wykonywanie działań na macierzach.
T-A-2Wyznacznik: schematy obliczeniowe wyznaczników drugiego i trzeciego stopnia, wyznaczanie wyznaczników wyzszych stopni.
T-A-3Układy równań liniowych i układ Cramera. Dyskusja o rozwiazywalności układów równań liniowych o tej samej ilości równań i niewiadomych.
T-A-4Działania na wektorach, iloczyn skalarny i wektorowy.
T-A-5Wyznaczanie zapisów płaszczyzny i prostej w przestrzeni.
T-A-10Obliczanie pochodnych funkcji z definicji oraz ze wzorów.
T-A-7Wyznaczanie dziedzin funkcji - rozwiązywanie elementarnych nierówności funkcyjnych.
T-A-6Rzuty prostokątne i ukośne punktów na płaszczyznę i prostą. Odległości i kąty między płaszczyznami i prostymi.
T-A-8Wyznaczanie granic funkcji w oparciu o wykresy funkcji elementarnych oraz o odpowiednie twierdzenia i wzory.
T-A-11Wyznaczanie przedziałów monotoniczności i ekstremum funkcji.
T-A-14Obliczanie całek nieoznaczonych - metody: przekształcania tożsamościowego funkcji podcałkowej; przez podstawianie; przez części.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wyjaśnieniami i przykładami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów (każde zaliczone na 50% i więcej możliwych do osiągnięcia punktów) i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie na podstawie odpowiedzi pisemnej na pytania teoretyczno - rachunkowe.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia: ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
3,5
4,0
4,5
5,0