Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Detal w architekturze 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Detal w architekturze 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe umiejętności manualne w zakresie rysunku odręcznego.
W-2Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii architektury i sztuki.
W-3Student posiada podstawową wiedzę z zakresu stylowgo detalu architektonicznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektury starożytnego Egiptu.2
T-P-2Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.2
T-P-3Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.2
T-P-4Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.2
T-P-5Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu cd. - na podstawie traktatu o architekturze Witruwiusza.2
T-P-6Współczesna interpretacja detalu architektury starochrześcijańskiej.2
T-P-7Współczesna interpretacja detalu architektury romańskiej.2
T-P-8Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej.2
T-P-9Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej - cd.2
T-P-10Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - elementy architektiniczne, ornamenty2
T-P-11Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - traktaty poświęcone architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).2
T-P-12Współczesna interpretacja detalu architektury barokowej.2
T-P-13Współczesna interpretacja detalu architektury kalsycystycznej. Wpływ wzorników na XIX-wieczną architekturę.2
T-P-14Współczesna interpretacja detalu architektury modernistycznej.2
T-P-15Zaliczenie przedmiotu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Czynne uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą.15
A-P-3Samodzielne przygotowanie w domu projektu detalu do zaliczenia.45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna, wykonanie rysunków detalu architektonicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/13B_U01
posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
PAWiO_1A_U12A1_U21, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-P-1, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/13B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
PAWiO_1A_K08T1A_K02InzA_K01C-1T-P-1, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/13B_U01
posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
2,0
3,0posiada w stopniu dostatecznym umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia architektury w określonym stylu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/13B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0
3,0w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 1980
  2. Watkin D., Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001
  3. Vignola J.B., O pięciu porządkach w architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
  4. Witruwiusz, O Architekturze ksiąg dziesięć, PWN Warszawa, Kraków, 1956
  5. Palladio A., Cztery księgi o architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
  6. Alberti, Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, PWN, Warszawa, 1960
  7. Kowalczyk J., Sebastian Serlio a sztuka polska. O roli włoskich trak­ tatów architektonicznych w dobie nowożytnej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wroclaw—Warszawa—Kraków— Gdańsk, 1973

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektury starożytnego Egiptu.2
T-P-2Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.2
T-P-3Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.2
T-P-4Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.2
T-P-5Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu cd. - na podstawie traktatu o architekturze Witruwiusza.2
T-P-6Współczesna interpretacja detalu architektury starochrześcijańskiej.2
T-P-7Współczesna interpretacja detalu architektury romańskiej.2
T-P-8Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej.2
T-P-9Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej - cd.2
T-P-10Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - elementy architektiniczne, ornamenty2
T-P-11Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - traktaty poświęcone architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).2
T-P-12Współczesna interpretacja detalu architektury barokowej.2
T-P-13Współczesna interpretacja detalu architektury kalsycystycznej. Wpływ wzorników na XIX-wieczną architekturę.2
T-P-14Współczesna interpretacja detalu architektury modernistycznej.2
T-P-15Zaliczenie przedmiotu.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Czynne uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą.15
A-P-3Samodzielne przygotowanie w domu projektu detalu do zaliczenia.45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/13B_U01posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U12posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U21posiada doświadczenie w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektury starożytnego Egiptu.
T-P-10Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - elementy architektiniczne, ornamenty
T-P-11Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - traktaty poświęcone architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).
T-P-12Współczesna interpretacja detalu architektury barokowej.
T-P-13Współczesna interpretacja detalu architektury kalsycystycznej. Wpływ wzorników na XIX-wieczną architekturę.
T-P-14Współczesna interpretacja detalu architektury modernistycznej.
T-P-15Zaliczenie przedmiotu.
T-P-2Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.
T-P-3Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.
T-P-4Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.
T-P-6Współczesna interpretacja detalu architektury starochrześcijańskiej.
T-P-7Współczesna interpretacja detalu architektury romańskiej.
T-P-8Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej.
T-P-9Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej - cd.
T-P-5Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu cd. - na podstawie traktatu o architekturze Witruwiusza.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna, wykonanie rysunków detalu architektonicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada w stopniu dostatecznym umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia architektury w określonym stylu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/13B_K01jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K08jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektury starożytnego Egiptu.
T-P-10Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - elementy architektiniczne, ornamenty
T-P-11Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - traktaty poświęcone architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).
T-P-12Współczesna interpretacja detalu architektury barokowej.
T-P-13Współczesna interpretacja detalu architektury kalsycystycznej. Wpływ wzorników na XIX-wieczną architekturę.
T-P-14Współczesna interpretacja detalu architektury modernistycznej.
T-P-15Zaliczenie przedmiotu.
T-P-2Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.
T-P-3Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.
T-P-4Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.
T-P-6Współczesna interpretacja detalu architektury starochrześcijańskiej.
T-P-7Współczesna interpretacja detalu architektury romańskiej.
T-P-8Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej.
T-P-9Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej - cd.
T-P-5Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu cd. - na podstawie traktatu o architekturze Witruwiusza.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna, wykonanie rysunków detalu architektonicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
3,5
4,0
4,5
5,0