Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Współczesne teorie architektoniczne w projektowaniu wnętrz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne teorie architektoniczne w projektowaniu wnętrz
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza i umiejętności dotyczące projektowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy o najważniejszych teoriach i manifestach architektury współczesnej oraz ich wpływie na sposób kształtowania przestrzeni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-15 zasad nowoczesnej architektury2
T-W-2Funkcjonalizm2
T-W-3Ekspresjonizm i Konstruktywizm2
T-W-4Puryzm i Racjonalizm2
T-W-5Brutalizm2
T-W-6Postmodernizm2
T-W-7Metabolizm2
T-W-8High Tech2
T-W-9Neomodernizm2
T-W-10Dekonstruktywizm2
T-W-11Przestrzeń końca2
T-W-12Przestrzeń przepływów2
T-W-13Przestrzeń śmieciowa2
T-W-14Przestrzeń "pomiędzy"2
T-W-15Zaliczenie wykładów w formie testu i eseju2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przyswajanie wiedzy z wykładów (przygotowanie do zaliczenia w formie testów)40
A-W-3Czytanie wskazanej literatury20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3Analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzającego zdobytą wiedzę i eseju dotyczącego tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/12A_W01
Student potrafi wskazać i scharakteryzować najważniejsze teorie architektury współczesnej, oraz ich twórców. Student potrafi opisać wpływ w/w teorii na sposób kształtowania wnętrz architektonicznych oraz otoczenia.
PAWiO_1A_W04T1A_W05InzA_W05C-1T-W-10, T-W-15, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-12, T-W-13M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/12A_K01
podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego)
PAWiO_1A_K07T1A_K02InzA_K01C-1M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/12A_W01
Student potrafi wskazać i scharakteryzować najważniejsze teorie architektury współczesnej, oraz ich twórców. Student potrafi opisać wpływ w/w teorii na sposób kształtowania wnętrz architektonicznych oraz otoczenia.
2,0nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach
3,0zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna problemy związane z przedmiotem w zakresie rozszerzonym i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle, rozważa rozwiązania wariantowe, podaje przykłady z dodatkowej literatury.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/12A_K01
podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego)
2,0nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać ją podając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem

Literatura podstawowa

  1. Ch. Jencks, K. Kropf, Teorie i Manifesty Architektury Współczesnej, Grupa Sztuka Architektury, Warszawa, 2013
  2. Ingrid Böck, Six Canonical Projects by Rem Koolhaas. Essays on the History of Ideas, Jovis, Berlin, 2015
  3. Bernard Tschumi, Event-Cities 2, MIT Press, Chicago, 1994

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-15 zasad nowoczesnej architektury2
T-W-2Funkcjonalizm2
T-W-3Ekspresjonizm i Konstruktywizm2
T-W-4Puryzm i Racjonalizm2
T-W-5Brutalizm2
T-W-6Postmodernizm2
T-W-7Metabolizm2
T-W-8High Tech2
T-W-9Neomodernizm2
T-W-10Dekonstruktywizm2
T-W-11Przestrzeń końca2
T-W-12Przestrzeń przepływów2
T-W-13Przestrzeń śmieciowa2
T-W-14Przestrzeń "pomiędzy"2
T-W-15Zaliczenie wykładów w formie testu i eseju2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przyswajanie wiedzy z wykładów (przygotowanie do zaliczenia w formie testów)40
A-W-3Czytanie wskazanej literatury20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/12A_W01Student potrafi wskazać i scharakteryzować najważniejsze teorie architektury współczesnej, oraz ich twórców. Student potrafi opisać wpływ w/w teorii na sposób kształtowania wnętrz architektonicznych oraz otoczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W04zna w zakresie podstawowym współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów i elementów otoczenia architektury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy o najważniejszych teoriach i manifestach architektury współczesnej oraz ich wpływie na sposób kształtowania przestrzeni.
Treści programoweT-W-10Dekonstruktywizm
T-W-15Zaliczenie wykładów w formie testu i eseju
T-W-14Przestrzeń "pomiędzy"
T-W-15 zasad nowoczesnej architektury
T-W-2Funkcjonalizm
T-W-3Ekspresjonizm i Konstruktywizm
T-W-4Puryzm i Racjonalizm
T-W-6Postmodernizm
T-W-5Brutalizm
T-W-11Przestrzeń końca
T-W-7Metabolizm
T-W-9Neomodernizm
T-W-8High Tech
T-W-12Przestrzeń przepływów
T-W-13Przestrzeń śmieciowa
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Analiza przypadku
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzającego zdobytą wiedzę i eseju dotyczącego tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach
3,0zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna problemy związane z przedmiotem w zakresie rozszerzonym i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle, rozważa rozwiązania wariantowe, podaje przykłady z dodatkowej literatury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/12A_K01podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K07podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy o najważniejszych teoriach i manifestach architektury współczesnej oraz ich wpływie na sposób kształtowania przestrzeni.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Analiza przypadku
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzającego zdobytą wiedzę i eseju dotyczącego tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie przyswoił żadnej informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać ją podając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem