Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Detal w architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Detal w architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe umiejętności manualne w zakresie rysunku odręcznego.
W-2Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii architektury i sztuki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania detalu architektury stylowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykonywania rysunku detalu architektury stylowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.1
T-L-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.1
T-L-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.1
T-L-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.1
T-L-5Detal architektury starożytnego Rzymu według traktatu o architekturze Witruwiusza.1
T-L-6Detal architektury starochrześcijańskiej.1
T-L-7Detal architektury romańskiej.1
T-L-8Detal architektury gotyckiej.1
T-L-9Detal architektury gotyckiej - cd.1
T-L-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.1
T-L-11Detal architektury renesansowej w traktatach poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).1
T-L-12Detal architektury barokowej.1
T-L-13Detal architektury klasycystycznej. Wpływ wzorników na formę XIX-wiecznej architektury.1
T-L-14Detal i brak detalu w modernistycznej architekturze1
T-L-15Zaliczenie przedmiotu.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.2
T-W-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.2
T-W-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.2
T-W-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.2
T-W-5Detal architetkury starożytnego Rzymu cd. - w traktacie Witruwiusza "O architekturze ksiąg dziesięć".2
T-W-6Detal architektury starochrześcijańskiej.2
T-W-7Detal architektury romańskiej.2
T-W-8Detal architektury gotyckiej.2
T-W-9Detal architektury gotyckiej - cd.2
T-W-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.2
T-W-11Detal architektury renesansowej według traktatów poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).2
T-W-12Detal architektury barokowej.2
T-W-13Detal architektury neoklasycystycznej. Wpływ wzorników architektonicznego detalu na forme XIX-wiecznej architektury.2
T-W-14Detal czy brak detalu architektury modernistycznej?2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Czynne uczestnictwo w ćwiczeniach w formie odręcznego opracowywania rysunku detalu zgodnie ze wskazaniami prowadzącego ćwiczenia.15
A-L-2Samodzielne przygotowanie rysunku detalu do zaliczenia.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca w formie wykładu informacyjnego z objaśnieniami i przykładami. Metoda programowana z użyciem komputera i prezentacji multimedialnych.
M-2Metoda praktyczna, wykonanie rysunków stylowego detalu architektonicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena w postaci pytań kontrolnych przed każdym z wykładów, pokazujących stan wiedzy studentów w zakresie przedmiotu wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy teoretycznej w zakresie detalu w architekurze w formie kolokwium zaliczeniowego wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena za rysunki detalu architektonicznego wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/10B_W01
zna podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania otoczenia
PAWiO_1A_W17A1_W11, T1A_W04InzA_W03C-2, C-1T-L-4, T-L-10, T-L-5, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-13, T-L-11, T-L-14, T-L-15, T-L-12, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/10B_U01
osiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
PAWiO_1A_U12A1_U21, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-L-4, T-L-10, T-L-5, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-13, T-L-11, T-L-14, T-L-15, T-L-12, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/10B_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
PAWiO_1A_K01T1A_K01InzA_K01C-2, C-1T-L-4, T-L-10, T-L-5, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-13, T-L-11, T-L-14, T-L-15, T-L-12, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/10B_W01
zna podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania otoczenia
2,0
3,0zna w stopniu dostatecznym podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania bezpośredniego otoczenia architektury
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/10B_U01
osiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
2,0
3,0posiada dostateczną umięjetność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/10B_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 1980
  2. Watkin D., Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001
  3. Vignola J.B., O pięciu porządkach w architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
  4. Witruwiusz, O Architekturze ksiąg dziesięć, PWN Warszawa, Kraków, 1956
  5. Palladio A., Cztery księgi o architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
  6. Alberti L.B., Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, PWN, Warszawa, 1960
  7. Kowalczyk J., Sebastian Serlio a sztuka polska. O roli włoskich traktatów architektonicznych w dobie nowożytnej., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wroclaw—Warszawa—Kraków— Gdańsk, 1973

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.1
T-L-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.1
T-L-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.1
T-L-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.1
T-L-5Detal architektury starożytnego Rzymu według traktatu o architekturze Witruwiusza.1
T-L-6Detal architektury starochrześcijańskiej.1
T-L-7Detal architektury romańskiej.1
T-L-8Detal architektury gotyckiej.1
T-L-9Detal architektury gotyckiej - cd.1
T-L-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.1
T-L-11Detal architektury renesansowej w traktatach poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).1
T-L-12Detal architektury barokowej.1
T-L-13Detal architektury klasycystycznej. Wpływ wzorników na formę XIX-wiecznej architektury.1
T-L-14Detal i brak detalu w modernistycznej architekturze1
T-L-15Zaliczenie przedmiotu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.2
T-W-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.2
T-W-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.2
T-W-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.2
T-W-5Detal architetkury starożytnego Rzymu cd. - w traktacie Witruwiusza "O architekturze ksiąg dziesięć".2
T-W-6Detal architektury starochrześcijańskiej.2
T-W-7Detal architektury romańskiej.2
T-W-8Detal architektury gotyckiej.2
T-W-9Detal architektury gotyckiej - cd.2
T-W-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.2
T-W-11Detal architektury renesansowej według traktatów poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).2
T-W-12Detal architektury barokowej.2
T-W-13Detal architektury neoklasycystycznej. Wpływ wzorników architektonicznego detalu na forme XIX-wiecznej architektury.2
T-W-14Detal czy brak detalu architektury modernistycznej?2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Czynne uczestnictwo w ćwiczeniach w formie odręcznego opracowywania rysunku detalu zgodnie ze wskazaniami prowadzącego ćwiczenia.15
A-L-2Samodzielne przygotowanie rysunku detalu do zaliczenia.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/10B_W01zna podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W17zna podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania otoczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W11zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykonywania rysunku detalu architektury stylowej.
C-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania detalu architektury stylowej.
Treści programoweT-L-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.
T-L-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.
T-L-5Detal architektury starożytnego Rzymu według traktatu o architekturze Witruwiusza.
T-L-9Detal architektury gotyckiej - cd.
T-L-8Detal architektury gotyckiej.
T-L-6Detal architektury starochrześcijańskiej.
T-L-13Detal architektury klasycystycznej. Wpływ wzorników na formę XIX-wiecznej architektury.
T-L-11Detal architektury renesansowej w traktatach poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).
T-L-14Detal i brak detalu w modernistycznej architekturze
T-L-15Zaliczenie przedmiotu.
T-L-12Detal architektury barokowej.
T-L-7Detal architektury romańskiej.
T-L-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.
T-L-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.
T-L-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.
T-W-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.
T-W-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.
T-W-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.
T-W-6Detal architektury starochrześcijańskiej.
T-W-8Detal architektury gotyckiej.
T-W-7Detal architektury romańskiej.
T-W-9Detal architektury gotyckiej - cd.
T-W-11Detal architektury renesansowej według traktatów poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).
T-W-13Detal architektury neoklasycystycznej. Wpływ wzorników architektonicznego detalu na forme XIX-wiecznej architektury.
T-W-12Detal architektury barokowej.
T-W-14Detal czy brak detalu architektury modernistycznej?
T-W-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.
T-W-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.
T-W-5Detal architetkury starożytnego Rzymu cd. - w traktacie Witruwiusza "O architekturze ksiąg dziesięć".
T-W-15Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca w formie wykładu informacyjnego z objaśnieniami i przykładami. Metoda programowana z użyciem komputera i prezentacji multimedialnych.
M-2Metoda praktyczna, wykonanie rysunków stylowego detalu architektonicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w postaci pytań kontrolnych przed każdym z wykładów, pokazujących stan wiedzy studentów w zakresie przedmiotu wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy teoretycznej w zakresie detalu w architekurze w formie kolokwium zaliczeniowego wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena za rysunki detalu architektonicznego wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w stopniu dostatecznym podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania bezpośredniego otoczenia architektury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/10B_U01osiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U12posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U21posiada doświadczenie w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykonywania rysunku detalu architektury stylowej.
C-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania detalu architektury stylowej.
Treści programoweT-L-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.
T-L-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.
T-L-5Detal architektury starożytnego Rzymu według traktatu o architekturze Witruwiusza.
T-L-9Detal architektury gotyckiej - cd.
T-L-8Detal architektury gotyckiej.
T-L-6Detal architektury starochrześcijańskiej.
T-L-13Detal architektury klasycystycznej. Wpływ wzorników na formę XIX-wiecznej architektury.
T-L-11Detal architektury renesansowej w traktatach poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).
T-L-14Detal i brak detalu w modernistycznej architekturze
T-L-15Zaliczenie przedmiotu.
T-L-12Detal architektury barokowej.
T-L-7Detal architektury romańskiej.
T-L-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.
T-L-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.
T-L-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.
T-W-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.
T-W-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.
T-W-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.
T-W-6Detal architektury starochrześcijańskiej.
T-W-8Detal architektury gotyckiej.
T-W-7Detal architektury romańskiej.
T-W-9Detal architektury gotyckiej - cd.
T-W-11Detal architektury renesansowej według traktatów poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).
T-W-13Detal architektury neoklasycystycznej. Wpływ wzorników architektonicznego detalu na forme XIX-wiecznej architektury.
T-W-12Detal architektury barokowej.
T-W-14Detal czy brak detalu architektury modernistycznej?
T-W-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.
T-W-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.
T-W-5Detal architetkury starożytnego Rzymu cd. - w traktacie Witruwiusza "O architekturze ksiąg dziesięć".
T-W-15Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca w formie wykładu informacyjnego z objaśnieniami i przykładami. Metoda programowana z użyciem komputera i prezentacji multimedialnych.
M-2Metoda praktyczna, wykonanie rysunków stylowego detalu architektonicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w postaci pytań kontrolnych przed każdym z wykładów, pokazujących stan wiedzy studentów w zakresie przedmiotu wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy teoretycznej w zakresie detalu w architekurze w formie kolokwium zaliczeniowego wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada dostateczną umięjetność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/D/10B_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykonywania rysunku detalu architektury stylowej.
C-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania detalu architektury stylowej.
Treści programoweT-L-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.
T-L-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.
T-L-5Detal architektury starożytnego Rzymu według traktatu o architekturze Witruwiusza.
T-L-9Detal architektury gotyckiej - cd.
T-L-8Detal architektury gotyckiej.
T-L-6Detal architektury starochrześcijańskiej.
T-L-13Detal architektury klasycystycznej. Wpływ wzorników na formę XIX-wiecznej architektury.
T-L-11Detal architektury renesansowej w traktatach poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).
T-L-14Detal i brak detalu w modernistycznej architekturze
T-L-15Zaliczenie przedmiotu.
T-L-12Detal architektury barokowej.
T-L-7Detal architektury romańskiej.
T-L-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.
T-L-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.
T-L-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.
T-W-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.
T-W-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.
T-W-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.
T-W-6Detal architektury starochrześcijańskiej.
T-W-8Detal architektury gotyckiej.
T-W-7Detal architektury romańskiej.
T-W-9Detal architektury gotyckiej - cd.
T-W-11Detal architektury renesansowej według traktatów poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).
T-W-13Detal architektury neoklasycystycznej. Wpływ wzorników architektonicznego detalu na forme XIX-wiecznej architektury.
T-W-12Detal architektury barokowej.
T-W-14Detal czy brak detalu architektury modernistycznej?
T-W-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.
T-W-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.
T-W-5Detal architetkury starożytnego Rzymu cd. - w traktacie Witruwiusza "O architekturze ksiąg dziesięć".
T-W-15Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca w formie wykładu informacyjnego z objaśnieniami i przykładami. Metoda programowana z użyciem komputera i prezentacji multimedialnych.
M-2Metoda praktyczna, wykonanie rysunków stylowego detalu architektonicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w postaci pytań kontrolnych przed każdym z wykładów, pokazujących stan wiedzy studentów w zakresie przedmiotu wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy teoretycznej w zakresie detalu w architekurze w formie kolokwium zaliczeniowego wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena za rysunki detalu architektonicznego wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki
3,5
4,0
4,5
5,0