Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania małych wnętrz urbanistycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania małych wnętrz urbanistycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56egzamin
projektyP2 15 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak
W-2brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy dotyczącej głównych zasad kompozycji wnętrz urbanistycznych.
C-2Zdobycie umiejętności analizy i projektowania podstawowych typów wnętrz urbanistycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć.1
T-P-2Opracowanie wnętrz urbanistycznych.12
T-P-3Przedstawienie prac studenckich, zaliczenie przedmiotu.2
15
wykłady
T-W-1Standard przestrzenny mieszkań – w domach jednorodzinnych, wielorodzinnych i w budownictwie dla osób niepełnosprawnych.1
T-W-2Strefy ogólne i prywatne w mieszkaniu.3
T-W-3Typy i układy mieszkań w zabudowie: - jednorodzinnej i bliźniaczej -szeregowej, łańcuchowej -atrialnej, dywanowej -wielorodzinnej -mieszkań domów specjalnych5
T-W-4Mikrośrodowisko w mieszkaniu – akustyka, słońce, oświetlenie i barwa1
T-W-5Przestrzenie wspólne w domach wielorodzinnych1
T-W-6Układ funkcjonalno – przestrzenny jednostek mieszkalnych, obsługa samochodów na terenach zabudowy wielorodzinnej1
T-W-7Historia wnętrz mieszkalnych w budownictwie wielorodzinnym, przykłady kreatywnego wykorzystania tradycji we współczesnych rozwiązaniach2
T-W-8Podsumowanie zajęć1
T-W-9Wprowadzenie w przedmiot zajęć. Definicja ogrodu, jego typologia.1
T-W-10Kompozycyjne aspekty w projektowaniu ogrodów. Kompozycyjne komponenty wnętrz ogrodowych.3
T-W-11Typologia wnętrz ogrodowych. Elementy skałdowe wnętrza ogrodowego.6
T-W-12Prezentacja i omówienie przykładowych wnętrz ogrodowych.3
T-W-13Zasady związane z percepcją wnętrz ogrodowych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie koncepcji projektowych10
A-P-3Opracowanie plansz projektowych.3
A-P-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2analiza przypadku
M-3ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego
S-2Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_W01
zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
PAWiO_1A_W25T1A_W04InzA_W01T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_U01
posiada umiejętność projektowania podstawowych typów wnętrz i rodzajów bezpośredniego otoczenia
PAWiO_1A_U12A1_U21, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_K01
popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
PAWiO_1A_K06T1A_K07InzA_K01T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_W01
zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
2,0
3,0student dość dobrze zna podstawowe zasady kompozycji i projektowania wnętrz urbanistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_U01
posiada umiejętność projektowania podstawowych typów wnętrz i rodzajów bezpośredniego otoczenia
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować wybrane typy wnętrz urbanistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_K01
popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
2,0
3,0Student popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego, Arkady, Warszawa, 2000
  2. Agnieszka Gawłowska, Projektowanie ogrodów, Wydawnictwo SBM, 2015
  3. J. Brooks, Projektowanie ogrodów, Wiedza i życie, Warszawa, 2005
  4. Diedrichs Margaret, Projektowanie ogrodów, Wydawnictwo Rea, 2010
  5. San Martin Macarena, Balkony, tarasy i patia. Projektowanie., Wydawnictwo SOLIS, 2011
  6. Alexander Rosemary, Podstawy projektowania ogrodów. Podręcznik., PWRIL Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Aleksander Ch., Język wzorców, GWP, Gdańsk, 2008
  2. David Stevens, Zamieszkaj w ogrodzie, Muza, 2009
  3. Person D., Przyjazny dom, Wyd. Murator, Warszawa, 1998
  4. A. Szymski, R. Dawidowski, Architektura krajobrazu, tom 1, Walkowska, Szczecin, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć.1
T-P-2Opracowanie wnętrz urbanistycznych.12
T-P-3Przedstawienie prac studenckich, zaliczenie przedmiotu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Standard przestrzenny mieszkań – w domach jednorodzinnych, wielorodzinnych i w budownictwie dla osób niepełnosprawnych.1
T-W-2Strefy ogólne i prywatne w mieszkaniu.3
T-W-3Typy i układy mieszkań w zabudowie: - jednorodzinnej i bliźniaczej -szeregowej, łańcuchowej -atrialnej, dywanowej -wielorodzinnej -mieszkań domów specjalnych5
T-W-4Mikrośrodowisko w mieszkaniu – akustyka, słońce, oświetlenie i barwa1
T-W-5Przestrzenie wspólne w domach wielorodzinnych1
T-W-6Układ funkcjonalno – przestrzenny jednostek mieszkalnych, obsługa samochodów na terenach zabudowy wielorodzinnej1
T-W-7Historia wnętrz mieszkalnych w budownictwie wielorodzinnym, przykłady kreatywnego wykorzystania tradycji we współczesnych rozwiązaniach2
T-W-8Podsumowanie zajęć1
T-W-9Wprowadzenie w przedmiot zajęć. Definicja ogrodu, jego typologia.1
T-W-10Kompozycyjne aspekty w projektowaniu ogrodów. Kompozycyjne komponenty wnętrz ogrodowych.3
T-W-11Typologia wnętrz ogrodowych. Elementy skałdowe wnętrza ogrodowego.6
T-W-12Prezentacja i omówienie przykładowych wnętrz ogrodowych.3
T-W-13Zasady związane z percepcją wnętrz ogrodowych.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie koncepcji projektowych10
A-P-3Opracowanie plansz projektowych.3
A-P-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/C/06_W01zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W25zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Treści programoweT-W-1Standard przestrzenny mieszkań – w domach jednorodzinnych, wielorodzinnych i w budownictwie dla osób niepełnosprawnych.
T-W-2Strefy ogólne i prywatne w mieszkaniu.
T-W-4Mikrośrodowisko w mieszkaniu – akustyka, słońce, oświetlenie i barwa
T-W-3Typy i układy mieszkań w zabudowie: - jednorodzinnej i bliźniaczej -szeregowej, łańcuchowej -atrialnej, dywanowej -wielorodzinnej -mieszkań domów specjalnych
T-W-7Historia wnętrz mieszkalnych w budownictwie wielorodzinnym, przykłady kreatywnego wykorzystania tradycji we współczesnych rozwiązaniach
T-W-8Podsumowanie zajęć
T-W-5Przestrzenie wspólne w domach wielorodzinnych
T-W-6Układ funkcjonalno – przestrzenny jednostek mieszkalnych, obsługa samochodów na terenach zabudowy wielorodzinnej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dość dobrze zna podstawowe zasady kompozycji i projektowania wnętrz urbanistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/C/06_U01posiada umiejętność projektowania podstawowych typów wnętrz i rodzajów bezpośredniego otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U12posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U21posiada doświadczenie w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Treści programoweT-W-1Standard przestrzenny mieszkań – w domach jednorodzinnych, wielorodzinnych i w budownictwie dla osób niepełnosprawnych.
T-W-2Strefy ogólne i prywatne w mieszkaniu.
T-W-3Typy i układy mieszkań w zabudowie: - jednorodzinnej i bliźniaczej -szeregowej, łańcuchowej -atrialnej, dywanowej -wielorodzinnej -mieszkań domów specjalnych
T-W-5Przestrzenie wspólne w domach wielorodzinnych
T-W-4Mikrośrodowisko w mieszkaniu – akustyka, słońce, oświetlenie i barwa
T-W-6Układ funkcjonalno – przestrzenny jednostek mieszkalnych, obsługa samochodów na terenach zabudowy wielorodzinnej
Metody nauczaniaM-2analiza przypadku
M-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować wybrane typy wnętrz urbanistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPAWiO_1A_S1/C/06_K01popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K06popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-W-1Standard przestrzenny mieszkań – w domach jednorodzinnych, wielorodzinnych i w budownictwie dla osób niepełnosprawnych.
T-W-5Przestrzenie wspólne w domach wielorodzinnych
T-W-6Układ funkcjonalno – przestrzenny jednostek mieszkalnych, obsługa samochodów na terenach zabudowy wielorodzinnej
T-W-7Historia wnętrz mieszkalnych w budownictwie wielorodzinnym, przykłady kreatywnego wykorzystania tradycji we współczesnych rozwiązaniach
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
3,5
4,0
4,5
5,0