Wydział Budownictwa i Architektury - Melioracje wodne
Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna z elementami ochrony wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Melioracje wodne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka wodna z elementami ochrony wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu hydrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z systemem gospodarowania wodą w kraju oraz zasadami ochrony wód. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zanieczyszczenia punktowe i obszarowe wód, przyczyny i skutki eutrofizacji wód, specyfika zanieczyszczen punktowych | 2 |
T-A-2 | Zanieczyszczenia punktowe, specyfika zanieczyszczeń przemysłowych | 2 |
T-A-3 | Rola gospodarowania przestrzenią w ochronie wód. Zarządzanie wodą na terenach zurbanizowanych. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, zjawiska i procesy związane z gospodarką wodną. | 2 |
T-W-2 | Elementy bilansu wodnego zlewni i ich znaczenie w gospodarowaniu wodą. | 2 |
T-W-3 | Specyfika polskiego modelu gospodarki wodnej, system własności i zarządzania zasobami wody. | 2 |
T-W-4 | Akty prawne i ich działanie w polskim systemie gospodarowania wodą. | 4 |
T-W-5 | Zintegrowana gospodarka wodna i różne sposoby zapobiegania powodziom. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | praca z podręcznikami | 10 |
A-A-3 | praca semestralna | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | praca z podręcznikami | 24 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 24 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenie problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-06_W01 dysponuje wiedzą na temat systemów gospodarowania wodą w Polsce, zasad zintegrowanej gospodarki wodnej, zjawisk z kształtowaniem składu chemicznego wód | MW_10A_W08, MW_10A_W09 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-06_U01 posiada zdolność analizy składu chemicznego wód, rozpoznawania efektów eutrofizacji wód | MW_10A_U07, MW_10A_U09 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-06_K01 jest świadomy zmian zachodzących w środowisku naturalnym w wyniku ingerencji człowieka w warunki wodne i przyrodnicze | MW_10A_K05, MW_10A_K06 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MW_10A_SPMW-06_W01 dysponuje wiedzą na temat systemów gospodarowania wodą w Polsce, zasad zintegrowanej gospodarki wodnej, zjawisk z kształtowaniem składu chemicznego wód | 2,0 | |
3,0 | ma minimalna wiedzę z zakresu gospodarowania wodami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MW_10A_SPMW-06_U01 posiada zdolność analizy składu chemicznego wód, rozpoznawania efektów eutrofizacji wód | 2,0 | |
3,0 | w ograniczonym stopniu analizuje skąd chemiczny wód i określa źródła zanieczyszczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MW_10A_SPMW-06_K01 jest świadomy zmian zachodzących w środowisku naturalnym w wyniku ingerencji człowieka w warunki wodne i przyrodnicze | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość zachodzących zmian w gospodarce wodnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pociask – Karteczka J., Zlewnia – właściwości i procesy, Wyd. UJ, Kraków, 2006
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001
- Bajkiewicz – Grabowka E., Magnuszewski A., Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej., PWN, Warszawa, 2002