Wydział Budownictwa i Architektury - Melioracje wodne
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze podstawy i skutki melioracji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Melioracje wodne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze podstawy i skutki melioracji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy na temat uwarunkowań rozwoju, funkcjonowania i zagrożeń mokradeł. Poznanie metod i nabycie umiejętności ich doboru i stosowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wybrane zagadnienia z zakresu użytkowania, zagrożeń i odtwarzania mokradeł. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zróżnicowanie i klasyfikacja mokradeł. Geograficzne i ekologiczne uwarunkowania rozwoju i funkcjonowania ekosystemów mokradłowych. | 2 |
T-W-2 | Zintegrowane metody badania i monitoringu mokradeł: hydroekologiczne, geodezyjne, techniki GIS, analiza krajobrazowa. | 2 |
T-W-3 | Gospodarcze wykorzystanie mokradeł - rolnictwo, leśnictwo, medycyna, przemysł | 2 |
T-W-4 | Przyrodnicze skutki użytkowania mokradeł. Przemiany siedliskowe, skutki dla zachowania bioróżnorodności. | 2 |
T-W-5 | Metody ochrony i restytucji. Odtwarzanie warunków hydrologicznych, obniżanie żyzności siedlisk, ekstensywne użytkowanie rolnicze jako metoda ochrony czynnej. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
A-A-3 | Konsultacje | 4 |
A-A-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie sprawozdania z tematyki wykładowej | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-04_W01 Wiedza na temat zróżnicowania, roli ekologicznej i gospodarczej mokradeł. | MW_10A_W09 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3 | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-04_U01 Potrawi zidentyfikować zagrożenia dla mokradeł wynikające z nieracjonalnej działalności człowieka | MW_10A_U07 | — | C-1 | T-W-4, T-A-1 | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-04_K01 Potrafi zaproponować metody poprawy stanu ekologicznego mokradeł i ocenić ich skuteczność. | MW_10A_K05 | — | C-1 | T-W-5 | — | — |
Literatura podstawowa
- Ilnicki P., Torfowiska i torf, Wyd AR w Poznaniu, Poznań, 2002
- Makles M., Pawlaczyk P., Stańko R., Podręcznik najlepszych praktyk ochrony mokradeł., Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, Warszawa, 2014
Literatura dodatkowa
- Jermaczek A., Wołejko L., Misztal K., Poradnik ochrony mokradeł w górach., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009
- Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000