Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe
Sylabus przedmiotu Metody komputerowe w IS-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody komputerowe w IS-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość przedmiotu "Hydrologia" |
W-2 | Podstawowa znajomość przedmiotu "Hydraulika" |
W-3 | Podstawowa znajomość przedmiotu "Wodociągi i kanalizacja" |
W-4 | Znajomość programu komputerowego Microsoft Office |
W-5 | Podstawowa znajomość języka angielskiego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi i powszechnie stosowanymi na świecie i w kraju programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz ich urządzeń i elementów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawową anglojęzyczną terminologią i metodologią w dziedzinach: hydraulika, hydrologia oraz budowa i projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami budowy komputerowego modelu hydraulicznego (np. sieć wodociągowa) lub hydrologiczno-hydraulicznego (np. sieć kanalizacji deszczowej). |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania/poszukiwania/zdobycia niezbędnych podstawowych informacji w celu zbudowania hydraulicznego lub hydrologiczno-hydraulicznego komputerowego modelu projektowanej sieci. |
C-5 | Ukształtowanie podstawowych umiejętności budowy i symulacji komputerowej prostych układów sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z wybranymi programami komputerowymi służącymi do symulacji i projektowania sieci wod.-kan. Zapoznanie się ze specyficzną dla kierunku wod.-kan. anglojęzyczną terminologią techniczną oraz z samym procesem budowania modelu hydrologiczno-hydraulicznego. Praktyczne zastosowanie wybranych programów w procesie symulacji i projektowania sieci wodociagowej i kanalizacyjnej w celu sporzadzenia raportu końcowego. Wykonanie kilku podstawowych projektów przy użyciu wybranych oprogramowań. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Samodzielne realizowanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia | 4 |
A-L-4 | Zaliczenie wykonanych zadań projektowych | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna z użyciem komputera/projektora |
M-2 | Metoda ćwiczeń projektowych z użyciem przykładowych, tzw. "krok po kroku" rozwiązań (Tutorials) w ramach danego programu |
M-3 | Webair seminar - Uczestnictwo w medialnym pokazie/seminarium poprzez łącza internetowe |
M-4 | Metoda samodzielnych projektów z użyciem wybranych programów komputerowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych/projektowych za wiedę potrzebną do realizacji projektu |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/10-2_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna podstawowe wymagania i możliwości omawianych programów komputerowych służących do symulacji układów sieci wod.-kan. Student powinien umieć wybrać odpowiednie oprogramowanie dla danego systemu wod.-kan. Student potrafi zdefiniować, przygotować i wprowadzić wymagane dane wyjściowe, zbudować prosty model, przeprowadzić na nim symulację systemu i odczytać prawidłowo wyniki symulacji. | — | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/10-2_U01 Student potrafi wybrać odpowiednie z poznanych oprogramowanie dla realizacji zdefiniowanego projektu. Potrafi przygotować dane wyjścowe niezbędne do realizacji prostego zadania projektowego i na ich podstawie potrafi zbudować model komputerowy, przeprowadzić prostą symulację układu i prawidłowo odczytywać wyniki. | — | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1 | M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/10-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie prawidłowo i kreatywnie dobrać i wykorzystać dostępne mu oprogramowanie komputerowe w celu realizacji danego zadania projektowego w zakresie projektowania prostych systemów wod.-kan. Myśli i działa kreatywnie. Jest odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych danych i uzyskanych wyników symulacji/obliczeń. Prawidłowo definiuje model i klasyfikuje wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. | — | — | — | C-1, C-4, C-5 | T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/10-2_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna podstawowe wymagania i możliwości omawianych programów komputerowych służących do symulacji układów sieci wod.-kan. Student powinien umieć wybrać odpowiednie oprogramowanie dla danego systemu wod.-kan. Student potrafi zdefiniować, przygotować i wprowadzić wymagane dane wyjściowe, zbudować prosty model, przeprowadzić na nim symulację systemu i odczytać prawidłowo wyniki symulacji. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w dostatecznym stopniu dostępne programy komputerowe, które pozwalają na rozwiązywanie jedynie prostych podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/10-2_U01 Student potrafi wybrać odpowiednie z poznanych oprogramowanie dla realizacji zdefiniowanego projektu. Potrafi przygotować dane wyjścowe niezbędne do realizacji prostego zadania projektowego i na ich podstawie potrafi zbudować model komputerowy, przeprowadzić prostą symulację układu i prawidłowo odczytywać wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie realizacji zadania projektowego przy użyciu poznanych w czasie zajęć programów komputerowych. Potrafi poprawnie dobrać odpowiednie oprogramowanie i przygotować dane wyjściowe. Posiada niewielkie umiejętności budowania modelu, przeprowadzenia symulacji komputerowej i analizy wyników. Potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/10-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie prawidłowo i kreatywnie dobrać i wykorzystać dostępne mu oprogramowanie komputerowe w celu realizacji danego zadania projektowego w zakresie projektowania prostych systemów wod.-kan. Myśli i działa kreatywnie. Jest odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych danych i uzyskanych wyników symulacji/obliczeń. Prawidłowo definiuje model i klasyfikuje wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą wrażliwością na praktyczne wykorzystanie narzędzi symulacyjnych do projektowania układów/systemów w dziedzinie wod.-kan. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność wprowadzonych do modelu danych i uzyskanych wyników. Nie wyraża chęci do działań w sposób kreatywny i dbały w dziedzinie metod komputerowych stosowanych w wod.-kan. Wykazuje małe zainteresowanie do podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- SWMM User's Manual, EPA, USA, 2010, v.5, EPA SWMM v.5 dokument pdf dostępny w internecie
- EPANET User's Manual, EPA, USA, 2010, EPANET2 - program i manual dostępne na stronach internetowych
- Wavin NET, IntraSoft, 2014, Strony internetowe firm IntraSoft i Wavin