Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Gospodarka wodno-ściekowa w zakładach przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka wodno-ściekowa w zakładach przemysłowych | ||
Specjalność | Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wodociągów i kanalizacji, technologii oczyszczania ścieków i uzdatniania wody oraz prawa ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z szeroko pojętymi zagadnieniami związanymi z gospodarką wodno-ściekową w zakładzie przemysłową w tym: obiegi wodne w różnych dziedzinach przemysłu, wymagania dla oczyszczonych ścieków, zagadnienia prawne związane z poborem wód i odprowadzaniem ścieków do środowiska itp. |
C-2 | Zaznajomienie studentów z dokumentacją dotyczącą sprawozdawczości i opłat za korzystanie ze środowiska |
C-3 | Przekazanie studentom informacji o zasadach pracy w laboratorium technologicznym oraz o stosowanych technikach analitycznych. Wykonanie przez, pracujacych zespołowo, studentów testów prewidzianych programem zajęć. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia stężeń i ładunków zanieczyszczeń. Sporządzanie bilansów ilościowych i jakościowych ścieków. Określanie RLM. Obliczanie wymaganej redukcji zanieczyszczeń. Określanie wpływu gospodarki wodno-ściekowej zakładu na wody powierzchniowe oraz podziemne. | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka gospodarki wodno-ściekowej w wybranym zakładzie przemysłowym | 5 |
T-A-3 | Obliczanie opłat za korzystanie ze środowiska | 2 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Realizacja 18 godz. ćwiczeń laboratoryjnych dotyczących zagadnień wybranych z pośród: Wymiany jonowej w procesach uzdatniania wody. Zmian agresywności wody wywoływanych koagulacją. Zastosowania standardowych uniwersalnych fotometrów w analizie jakości wody i ścieków. Oznaczania anionowych i niejonowych surfaktantów w ściekach. Flotacji. Właściwości buforowych wód. Usuwania metali ciężkich ze ścieków. Usuwanie azotu amonowewgo ze sćieków. Chlorowanie wody zawierającej azot amonowy. Analiza gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych (zajęcia laboratoryjne w wybranym zakładzie). | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka gospodarki wodno-ściekowej w wybranych gałęziach przemysłu. | 1 |
T-W-2 | Procesy uzdatniania wody ze względu na przeznaczenie wody. Otwarte i zamknięte obiegi wody przemysłowej. | 1 |
T-W-3 | Rodzaje ścieków przemysłowych. Miarodajna ilość scieków przemysłowych oraz wskaźniki zanieczyszczeń. Konieczny stopień oczyszczania ścieków. Metody i urządzenia do oczyszczania ścieków przemysłowych. | 2 |
T-W-4 | Metody zagospodarowania osadów ściekowych | 1 |
T-W-5 | Pozwolenia wodnoprawne na korzystanie ze środowiska. Opłaty za korzystanie ze środowiska. Sprawozdawczość związana z ochroną środowiska. | 2 |
T-W-6 | Technologia oczyszczania ścieków przemysłowych | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | samodzielne przygotowanie prezentacji dotyczącej gosp. wodno-ściekowej w wybranym zakładzie przemysłowym | 7 |
A-A-3 | Obliczenie opłat za korzystanie ze środowiska przez zakład przemysłowy | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowywanie się do wykonania i zaliczenia ćwiczeń. | 24 |
A-L-3 | Opracowywanie wyników, wniosków i sprawozdań. | 14 |
A-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczanie na bieżąco | 15 |
A-W-2 | bieżące studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-4 | uczestnictwo w zaliczeniu | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda obliczeń dla zadanych danych wyjściowych dotyczących konkretnego zakładu przemysłowego |
M-3 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykonywanych w semestrze obliczeń dotyczących gospodarki wodno-ściekowej w zadanym zakładzie przemysłowym |
S-3 | Ocena formująca: krótkie sprawdziany bezposrednio przed zajęciami okreslające stopień przygotowania się do bieżących zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena poprawności wykonanych sprawozdań zawierających podstawowe informacje o wykonanych testach i analizach, wartości zmierzone, przeliczenie wyników i wnioski |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/12_W01 Student zna podstawowe dostępne technologie chroniące środowisko, w szczególności z zakresu ochrony wód powierzchniowych i podziemnych. Potrafi określić wpływ odprowadzanych z zakładu przemysłowego ścieków na jakość wód odbiornika | S_2A_W03 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W05 | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/12_U01 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą gospodarki wodno-ściekowej w wybranym zakładzie przemysłowym. Potrafi ocenić przydatność poszczególnych rozwiązań i wskazać rozwiązania alternatywne oraz potrafi rozwiązać podstawowe problemy. | S_2A_U04, S_2A_U24, S_2A_U20 | T2A_U04, T2A_U16, T2A_U18 | InzA2_U05 | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
S_2A_S/D/12_U02 Student opanował zasady indywidualnej i zespołowej pracy w laboratorium technologicznym i umie je wykorzystać podczas wykonywania analiz i testów. | S_2A_U09, S_2A_U18, S_2A_U10 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-3 | T-L-1, T-W-2 | M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/12_K01 Student ma świadomość konieczności uwzględnienia zasady zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodno-ściekowej zakładów przemysłowych | S_2A_K04 | T2A_K02 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/12_W01 Student zna podstawowe dostępne technologie chroniące środowisko, w szczególności z zakresu ochrony wód powierzchniowych i podziemnych. Potrafi określić wpływ odprowadzanych z zakładu przemysłowego ścieków na jakość wód odbiornika | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić dostępne technologie i urządzenia służące do ochrony wód powierzchniowych i podziemnych, lecz nie potrafi ocenić ich przydatności w konkretnych przypadkach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/12_U01 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą gospodarki wodno-ściekowej w wybranym zakładzie przemysłowym. Potrafi ocenić przydatność poszczególnych rozwiązań i wskazać rozwiązania alternatywne oraz potrafi rozwiązać podstawowe problemy. | 2,0 | |
3,0 | Przygotowana przez studenta prezentacja zawiera tylko podstawowe informacje dotyczące gospodarki wodno-ściekowej w zakładzie. Brak jest jakiejkolwiek analizy poszczególnych rozwiązań i oceny wzajemnych zależności pod kątem ochrony środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/12_U02 Student opanował zasady indywidualnej i zespołowej pracy w laboratorium technologicznym i umie je wykorzystać podczas wykonywania analiz i testów. | 2,0 | |
3,0 | Student wykonał wszystkie ćwiczenia laboratoryjne przewidziane w programie zajeć. Z każdego, z krótkich sprawdzianów przed wykonaniem ćwiczenia, uzyskał co najmniej 3 punkty (na 6 mozliwych). Przygotował poprawnie sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych (ocenione na co najmniej 3 punkty w skali 6 punktowej). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/12_K01 Student ma świadomość konieczności uwzględnienia zasady zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodno-ściekowej zakładów przemysłowych | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w ograniczonej formie potrafi przedstawić zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju rozwiązania w gospodarce wodno-ściekowej zakładu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Edward Mielcarzewicz, Gospodarka wodno-ściekowa w zakładach przemysłowych, PWN, Warszawa, 1986
- Wskazane przez prowadzącego zajęcia akty prawne dotyczące gospodarki wodno-ściekowej i ochrony środowiska
- Ruffer Hans, Rosenwinkel Karl-Heinz, Oczyszczanie scieków przemysłowych. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1998, 1
- Mazur Jacek, Instrukcje wykonania bieżących ćwiczeń laboratoryjnych, ZUT, Szczecin
Literatura dodatkowa
- Jerzy Kucowski, Damazy Laudyn, Mieczysław Przekwas, Energetyka a ochrona środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997