Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Melioracje wodne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Melioracje wodne | ||
Specjalność | Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Wira <Jerzy.Wira@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Gleboznastwo. Meteorologia i klimatologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno - wodnych gleb |
C-2 | Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel i zadania melioracji wodnych. | 2 |
T-W-2 | Melioracje szczegółowe: rodzaje drenowań i materiałów drenarskich. | 2 |
T-W-3 | Regulacja cieków naturalnych, budowa rowów nawadniająco - odwadniających. | 1 |
T-W-4 | Budowa rurociągów o srednicach mniejszych od 100 cm i rowów odpływowych ze zdrenowanych obiektów. | 1 |
T-W-5 | Wykonywanie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na wyznaczonych ciekach. | 1 |
T-W-6 | Budowa stawów rybnych i grobli na kwaterech nawadnianych, deszczowanie. | 1 |
T-W-7 | Melioracje podstawowe: regulacja rzek i potoków, budowa kanałów odwadniających i nawadniających, budowa rurociągów o średnicy powyżej 100 cm. | 2 |
T-W-8 | Budowa reterncyjnych zbiorników wodnych, owałowania ochronne rzek, potoków, kanałów i zbiorników wodnych. | 2 |
T-W-9 | Wznoszenie budowli regulacyjnych, piętrzących i komunikacyjnych na drogach państwowych, naciekach i owałowaniach oraz instalowanie stałych stacji pomp. | 1 |
T-W-10 | Eksploatacja urządzeń melioracyjnych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Konsultacje | 1 |
A-P-3 | Realizacja zadania projektowego. | 5 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 2 |
A-P-5 | Zaliczenie | 1 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów. | 6 |
A-W-3 | Konsultacje. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie studenta do egzaminu. | 10 |
A-W-5 | Egzamin | 3 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwensatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe (dwa) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/4_W01 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska | S_2A_W10, S_2A_W06, S_2A_W13 | T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/4_U01 Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności. Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia. Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska | S_2A_U04, S_2A_U05, S_2A_U14 | T2A_U04, T2A_U05, T2A_U10 | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/4_K01 Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia | S_2A_K02, S_2A_K06, S_2A_K08 | T2A_K01, T2A_K03, T2A_K07 | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/4_W01 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności. Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę na temat czynników wpływających na stan owilgotnienia gleb i rozpoznaje tylko wybrane metody regulacji stosunków powietrzno - wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/4_U01 Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności. Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia. Umie dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów z zakresu inżynierii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić stan owilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać literaturę przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/4_K01 Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu postępuje z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym, w ograniczonym zakresie wykorzystuje znane metody melioracji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ostromęcki J., Podstawy melioracji nawadniających, PWN, Warszawa, 1973
- Mioduszewski W., Regulowanie zwierciadła wód gruntowych w dolinach małych rzek, PWRiL, Warszawa, 2011
- Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
- Cieśliński Zb., Agromelioracje w kształtowaniu środowiska rolniczego, AR Poznań, Poznań, 1997
- Praca zb. red. Prochal P, Podstawy melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012
- Somorowski C., Postęp w projektowaniu i eksploatacji nawodnień podsiąkowych, SGGW, Warszawa, 1991