Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Złożone konstrukcje betonowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Złożone konstrukcje betonowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Kiernożycki <Wlodzimierz.Kiernozycki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,50,44zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie studiów inżynierskich na dowolnej specjalności na kierunku budownictwo w trybie studiów stacjonarnych lub zaocznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania złożonych konstrukcji inżynierskich w zakresie konstrukcji sprężonych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt dżwigara strunobetonowego lub kablobetonowego: dobór przekroju, cięgien i siły sprężającej. Sprawdzenie stanu granicznego nośności i rysoodporności. Rysunek wykonawczy dźwigara.15
15
wykłady
T-W-1Idea sprężania konstrukcji i systemy technologiczne: kablobeton, strunobeton.2
T-W-2Materiały stosowane na konstrukcje sprężone: beton, stal sprężająca, cięgna, urządzenia naciągowo-kotwiące.3
T-W-3Sytuacje obliczeniowe, ograniczenie naprężeń, straty siły sprężającej, stany graniczne nośności, rysoodporność i ugięcia.5
T-W-4Dżwigary kablobetonowe i strunobetonowe, zasady kształtowania, trasowanie cięgien, przyklady.3
T-W-5Zbiorniki cylindryczne sprężone obwodowo.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach4
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego22
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-5Zaliczenie projektu1
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Oprocowywanie materiału wykładów - studia literaturowe28
A-W-3Udział w zaliczeniu wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie działu domowego z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/01_W01
Rozumienie istoty i celu zastosowania aktywnego zbrojenia w betonowych konstrukcjach sprężonych.
B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W08, B_2A_W10T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08C-1T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/01_U01
Umiejętność projektowania betonowych konstrukcji sprężonych.
B_2A_U08, B_2A_U10, B_2A_U15, B_2A_U21, B_2A_U22T2A_U07, T2A_U09, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/01_K01
Ma świadomość i posiada niezbędne umiejetności do samodzielnego poszerzanie zdobytej wiedzy i kontynuowania samoksztalcenia.
B_2A_K01, B_2A_K06T2A_K01, T2A_K04C-1T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_C/01_W01
Rozumienie istoty i celu zastosowania aktywnego zbrojenia w betonowych konstrukcjach sprężonych.
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_C/01_U01
Umiejętność projektowania betonowych konstrukcji sprężonych.
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_C/01_K01
Ma świadomość i posiada niezbędne umiejetności do samodzielnego poszerzanie zdobytej wiedzy i kontynuowania samoksztalcenia.
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ajdukiewicz A., Mames J., Betonowe konstrukcje sprężone. Obliczenia i projektowanie., Polski Cement, Kraków, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych., SPC, Kraków, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt dżwigara strunobetonowego lub kablobetonowego: dobór przekroju, cięgien i siły sprężającej. Sprawdzenie stanu granicznego nośności i rysoodporności. Rysunek wykonawczy dźwigara.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Idea sprężania konstrukcji i systemy technologiczne: kablobeton, strunobeton.2
T-W-2Materiały stosowane na konstrukcje sprężone: beton, stal sprężająca, cięgna, urządzenia naciągowo-kotwiące.3
T-W-3Sytuacje obliczeniowe, ograniczenie naprężeń, straty siły sprężającej, stany graniczne nośności, rysoodporność i ugięcia.5
T-W-4Dżwigary kablobetonowe i strunobetonowe, zasady kształtowania, trasowanie cięgien, przyklady.3
T-W-5Zbiorniki cylindryczne sprężone obwodowo.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach4
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego22
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-5Zaliczenie projektu1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Oprocowywanie materiału wykładów - studia literaturowe28
A-W-3Udział w zaliczeniu wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_C/01_W01Rozumienie istoty i celu zastosowania aktywnego zbrojenia w betonowych konstrukcjach sprężonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W08Zna zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania złożonych konstrukcji inżynierskich w zakresie konstrukcji sprężonych.
Treści programoweT-P-1Projekt dżwigara strunobetonowego lub kablobetonowego: dobór przekroju, cięgien i siły sprężającej. Sprawdzenie stanu granicznego nośności i rysoodporności. Rysunek wykonawczy dźwigara.
T-W-1Idea sprężania konstrukcji i systemy technologiczne: kablobeton, strunobeton.
T-W-3Sytuacje obliczeniowe, ograniczenie naprężeń, straty siły sprężającej, stany graniczne nośności, rysoodporność i ugięcia.
T-W-4Dżwigary kablobetonowe i strunobetonowe, zasady kształtowania, trasowanie cięgien, przyklady.
T-W-2Materiały stosowane na konstrukcje sprężone: beton, stal sprężająca, cięgna, urządzenia naciągowo-kotwiące.
T-W-5Zbiorniki cylindryczne sprężone obwodowo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie działu domowego z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_C/01_U01Umiejętność projektowania betonowych konstrukcji sprężonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania złożonych konstrukcji inżynierskich w zakresie konstrukcji sprężonych.
Treści programoweT-P-1Projekt dżwigara strunobetonowego lub kablobetonowego: dobór przekroju, cięgien i siły sprężającej. Sprawdzenie stanu granicznego nośności i rysoodporności. Rysunek wykonawczy dźwigara.
T-W-1Idea sprężania konstrukcji i systemy technologiczne: kablobeton, strunobeton.
T-W-3Sytuacje obliczeniowe, ograniczenie naprężeń, straty siły sprężającej, stany graniczne nośności, rysoodporność i ugięcia.
T-W-4Dżwigary kablobetonowe i strunobetonowe, zasady kształtowania, trasowanie cięgien, przyklady.
T-W-2Materiały stosowane na konstrukcje sprężone: beton, stal sprężająca, cięgna, urządzenia naciągowo-kotwiące.
T-W-5Zbiorniki cylindryczne sprężone obwodowo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_C/01_K01Ma świadomość i posiada niezbędne umiejetności do samodzielnego poszerzanie zdobytej wiedzy i kontynuowania samoksztalcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania złożonych konstrukcji inżynierskich w zakresie konstrukcji sprężonych.
Treści programoweT-P-1Projekt dżwigara strunobetonowego lub kablobetonowego: dobór przekroju, cięgien i siły sprężającej. Sprawdzenie stanu granicznego nośności i rysoodporności. Rysunek wykonawczy dźwigara.
T-W-1Idea sprężania konstrukcji i systemy technologiczne: kablobeton, strunobeton.
T-W-3Sytuacje obliczeniowe, ograniczenie naprężeń, straty siły sprężającej, stany graniczne nośności, rysoodporność i ugięcia.
T-W-4Dżwigary kablobetonowe i strunobetonowe, zasady kształtowania, trasowanie cięgien, przyklady.
T-W-2Materiały stosowane na konstrukcje sprężone: beton, stal sprężająca, cięgna, urządzenia naciągowo-kotwiące.
T-W-5Zbiorniki cylindryczne sprężone obwodowo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie działu domowego z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0