Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | B_1A_S1/C/19_U01 | Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względme doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | B_1A_U17 | Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych |
---|
B_1A_U07 | Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących |
B_1A_U16 | Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych. |
---|
C-2 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich. |
C-3 | Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych. |
C-4 | Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki. |
Treści programowe | T-W-1 | Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. Złożone przenoszenie ciepła. |
---|
T-W-2 | Przewodność cieplna i akumulacyjność cieplna typowych materiałów budowlanych. |
T-W-3 | Przenikanie ciepła w stanie ustalonym przez przegrody budowlane nieprzezroczyste stykające się z powietrzem zewnętrznym. Jednowymiarowe przenikanie ciepła w przegrodach z warstw jednorodnych. Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie. |
T-W-5 | Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych. |
T-W-10 | Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny – wskaźniki PMV i PPD. |
T-W-9 | Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy. Uproszczona analiza kondensacji wilgoci we wnętrzu przegród budowlanych. |
T-W-8 | Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. Mechanizmy i modele ruchu wilgoci w materiałach budowlanych. Formy występowania wilgoci w materiałach budowlanych. Izotermy sorpcji. Charakterystyka klimatu Polski w sezonie grzewczym. Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. |
T-W-7 | Wymiana powietrza w budynkach (wymagania i metody ich spełniania). Filtracja powietrza przez przegrody budowlane i okna, związek z wentylacją. |
T-W-6 | Znaczenie ochrony cieplnej budynków z uwagi na warunki użytkowania, koszty eksploatacji, bezpieczeństwo energetyczne i ochronę atmosfery. |
T-W-4 | Straty ciepła przez grunt. |
T-W-12 | Oświetlenie wnętrz budowlanych światłem naturalnym. Podstawowe pojęcia i wielkości fotometrii. Podstawowe zasady oświetlania pomieszczeń światłem naturalnym. |
T-W-11 | Akustyka techniczna (akustyka budowlana, urbanistyczna i akustyka wnętrz). Źródła hałasów w budynku. Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych i ich wielkości charakterystyczne. Energia akustyczna, natężenie dźwięku, poziom natężenia dźwięku, moc akustyczna, poziom mocy akustycznej, ciśnienie akustyczne, poziom ciśnienia akustycznego. Rozchodzenie się dźwięków. Odbiór dźwięków przez człowieka. Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Hałas ustalony i nieustalony. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku. Średni oraz równoważny poziom dźwięku. Wymagania dot. dopuszczalnych poziomów dźwięku w pomieszczeniach. |
T-P-4 | Dobór stolarki okiennej i drzwiowej uzależniony wymaganiami izolacyjności cieplnej. |
T-P-5 | Obliczenia współczynnika przenikania ciepła U dla przegród z warstwami jednorodnymi i niejednorodnymi cieplnie. |
T-P-3 | Rozkład temperatury w przegrodzie. |
T-P-6 | Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem. |
T-P-10 | Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni. |
T-P-9 | Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej. |
T-P-8 | Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy). |
T-P-1 | Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych. |
T-P-2 | Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody. |
Metody nauczania | M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny. |
---|
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |