Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Instalacje budowlane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje budowlane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 1,80,44zaliczenie
wykładyW3 30 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Fizyka
W-2Ukończony kurs: Matematyka
W-3Ukończony kurs: Rysunek Techniczny
W-4Ukończony kurs: Podstawy CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznanie rodzajów instalacji
C-2Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
C-3Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
C-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
C-5Rozumienie zasad działania niektórych budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-6Dobieranie niektórych urządzeń instalacyjnych
C-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
C-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
C-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie w domku jednorodzinnym1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.1
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.2
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej z przyłączami dla domku jednorodzinnego.4
T-P-5Wymiarowanie przewodów wewnętrznej kanalizacji sanitarnej.2
T-P-6Projekt instalacji gazowej z przyłączem dla domku jednorodzinnego.2
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.4
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.2
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji, przyłącza wody zimnej i kanalizacji2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.2
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.6
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane, przyłącza gazu4
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.4
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.2
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.2
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych15
A-P-3czytanie wskazanej literatury5
A-P-4przygotowanie opracowania projektowego15
A-P-5konsultacje z nauczycielem5
55
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/09_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
B_1A_W12, B_1A_W13T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-5, C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-P-1M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/09_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
B_1A_U08, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-6, C-7, C-4, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-P-6, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-1M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/09_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
B_1A_K01T1A_K01C-9, C-8T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-P-6, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-1M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/09_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/09_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/09_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieńkowski K., Krawczyk D., Tumel W., Ogrzewnictwo - tom 1 i 2, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
  2. Urlich Fox, Techniki instalacyjne w budownictwie mieszkaniowy - projektowanie, wykonawstwo, eksploatacja, zmiany sposobu użytkowania, Arkady, Warszawa, 1998
  3. Praca zbiorowa, Technologia instalacji wodociągowych i gazowych. cz. 1 Instalacje wodociągowe., REA, Warszawa, 1998
  4. PN-B-01400:1984, Centralne ogrzewanie. Oznaczenia na rysunkach, PKN, 1984
  5. PN-B-01410:1989, Wentylacja i klimatyzacja -- Rysunek techniczny -- Zasady wykonywania i oznaczenia, PKN, 1989
  6. PN-B-01707:1992, Instalacje kanalizacyjne -- Wymagania w projektowaniu, PKN, 1992
  7. Koczyk H. i inni, Ogrzewnictwo Praktyczne: projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm serwis, Poznań, 2005
  8. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U Nr 75, poz 690 z 2002 z pozn. zm., Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Minister transportu, budownictwa i gospodarki wodnej, 2002
  9. Borsukiewicz-Gozdur A., Zwarycz-Makles K., Kaskadowe wykorzystanie energii geotermalnej na przykładzie odwiertu geotermalnego w Chochołowie k. Zakopanego, Rynek Energii, 2015, Nr 6(121) – 2015, pp. 65–73, ISSN 1425-5960

Literatura dodatkowa

  1. Albers J. i inni, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Gassner A., Instalacje sanitarne, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszwa, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie w domku jednorodzinnym1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.1
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.2
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej z przyłączami dla domku jednorodzinnego.4
T-P-5Wymiarowanie przewodów wewnętrznej kanalizacji sanitarnej.2
T-P-6Projekt instalacji gazowej z przyłączem dla domku jednorodzinnego.2
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.4
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.2
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji, przyłącza wody zimnej i kanalizacji2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.2
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.6
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane, przyłącza gazu4
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.4
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.2
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.2
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych15
A-P-3czytanie wskazanej literatury5
A-P-4przygotowanie opracowania projektowego15
A-P-5konsultacje z nauczycielem5
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/C/09_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-5Rozumienie zasad działania niektórych budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-2Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
C-1Rozpoznanie rodzajów instalacji
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane, przyłącza gazu
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji, przyłącza wody zimnej i kanalizacji
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie w domku jednorodzinnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/C/09_U01Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-6Dobieranie niektórych urządzeń instalacyjnych
C-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
C-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
C-3Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane, przyłącza gazu
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji, przyłącza wody zimnej i kanalizacji
T-P-6Projekt instalacji gazowej z przyłączem dla domku jednorodzinnego.
T-P-5Wymiarowanie przewodów wewnętrznej kanalizacji sanitarnej.
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej z przyłączami dla domku jednorodzinnego.
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie w domku jednorodzinnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/C/09_K01Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko
C-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane, przyłącza gazu
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji, przyłącza wody zimnej i kanalizacji
T-P-6Projekt instalacji gazowej z przyłączem dla domku jednorodzinnego.
T-P-5Wymiarowanie przewodów wewnętrznej kanalizacji sanitarnej.
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej z przyłączami dla domku jednorodzinnego.
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie w domku jednorodzinnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
3,5
4,0
4,5
5,0