Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | B_1A_N1/BW/D/01_U01 | Oblicza wypływy/przepływy przez otwory, przeklewy, jazy i
podobne konstrukcje hydrotechniczne.
Potrafi okreslic rodzj ruchu cieczy w przewodach i korytach
otwartych i zaproponowac odpowiednie metody ich rozwiazania.
Potrafi rozwiazac proste zagadnienia filtracyjne (1W) i
rozumie znaczenie poprawnego uwzglednienia procesów
filtracyjnych w kontekscie realizacji i funkcjonowania budowli
hydrotechnicznych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | B_1A_U08 | Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności |
---|
B_1A_U10 | Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
B_1A_U22 | Ma umiejętność samokształcenia się |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-3 | Orientacja w zagadnieniach ruchu rumowiska w ciekach naturalnych i w metodach jego opisu |
---|
C-4 | Poznanie procesów filtracyjnych i ich wpływu wody na budowle hydrotrchniczne |
C-1 | Uzyskanie umiejetnosci analizy i obliczen w zakresie przepływów cieczy przez otwory, jazy, mosty i inne obiekty hydrauliczne. |
C-2 | Poznanie procesów przepływu wody w korytach otwartych i sposobów ich analizy i obliczania |
Treści programowe | T-A-1 | Wypływ cieczy przez otwory (otwór duzy niezatopiony, mały otwór i otwór duzy zatopiony)
Wypływ ustalony przez przystawki, kawitacja – jej rola i metody jej symulacji.
Wypływ quasi-ustalony przez mały otwór – czas oprózniania zbiornika. Wypływ ustalony i
quasi-ustalony pzez duzy (wzory na wydatki i czas oprózniania zbiornika). |
---|
T-A-2 | Przelewy (znajomosc wzorów i zadania obliczeniowe na wydatki przelewów i na
współczynniki wydatków dla poszczególnych kategorii przelewów |
T-A-3 | Wykorzystanie równania Chezy i wzorów na współczynniki C dla tego równania - zadania
obliczeniowe dla ruchu jednostajnego w kanałach otwartych |
T-A-4 | Równanie Bernoulliego dla koryt otwartych - zastosowanie w zadanich. Energia strumienia , równanie energii, ruch nadkrytyczny. krytyczny i podkrytyczny. Odskok hydrauliczny (głebokosci sprzezone, straty energii). Metody wyznaczania krzywa depresji i spietrzenie (KSD). Obliczanie swiatła mostów i spietrzenia przed mostem. Profile predkosci i modele tachoid w przekrojach poprzecznych. Metody wyznaczania sredniej predkosci i wydtku przepływu z profili predkosci. |
T-A-5 | Uderzenie hydrauliczne - równania i parametry i zadania obliczeniowe. Układ sztolnia -
komora wyrównawcza - działanie, opis matematyczny i metody rozwiazania procesu ruchu
nieustalonego |
T-A-6 | Ruch rumowiska - opis własciwosci fizycznych, parametrów uziarnienia, procesów,
własciwosci hydraulicznych. Naprezenie krytyczne i predkosc dynamiczna w ruchu
rumowiska, korzystanie z i wykresu Shieldsa. |
T-A-7 | Strefy filtracji, parametry filtracji, typy filtracji. Współczynnik filtracji k, prawo Darcy.
Hydrauliczne metody obliczen filtracji |
T-W-4 | Ruch nieustalony, fale szybkozmienne (praca śluz, awaria tam), fale eolnozmienne (powodziowe) |
T-W-6 | Filtracja. Przepływ przez budowle ziemne i pod budowlami hydrotechmicznymi. Modelowanie w hydraulice |
T-W-1 | Wypływ ustalony i nieustalony przez małe otwory. Wypływ przez duże otwory. Przelewy. |
T-W-5 | Ruch rumowiska, procesy zmiany dna i procesy koryto-twórcze |
T-W-2 | Rodzaje ruchu w korytach otwartych. Koryta wielodzielne. Ruch krytyczny, podkrytyczny i nadkrytyczny. Odskok hydrauliczny |
T-W-3 | Ruch ustalony zmienny. Obliczanie krzywych spiętrzenia i depresji. Przepływ pod mostami |
T-L-1 | Cwiczenie nr 1: Wyznaczanie współczynnika wydatku otworów z przystawkami
oraz otworów zatopionych |
T-L-2 | Cwiczenie nr 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokosci zwierciadła wody
w komorze wyrównawczej |
T-L-3 | Cwiczenie nr 3: Badanie parametrów odskoku hydraulicznego |
T-L-4 | Cwiczenie nr 4: Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawedzi 3
Obciazenie praca |
T-L-5 | Zaliczanie (obrona) sprawozdań z ćwiczeń |
Metody nauczania | M-1 | Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy |
---|
M-2 | Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu) |
M-3 | Cwiczenia audytoryjne: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy |
M-4 | Cwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z tresciami rozwiazanych zadan oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu |
M-5 | Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych cwiczen przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdan oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjetego" sprawozdania |
Sposób oceny | S-4 | Ocena podsumowująca: Laboratorium Wodne : Indywidualna obrona każdego sprawozdania |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na cwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Obecność na zajęciach audytoryjnych i w Laboratorium Wodnym. Zaliczone ćwiczenia z Laboratorium Wodnego. Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych i zaliczone pozytywnie dwa kolokwia na ocenę dostateczną. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |