Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | B_1A_N1/DUL/D05_U01 | Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej i potrafi ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | B_1A_U05 | Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych |
---|
B_1A_U08 | Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności |
B_1A_U10 | Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
B_1A_U11 | Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD |
B_1A_U13 | Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa |
B_1A_U14 | Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych |
B_1A_U19 | Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego |
B_1A_U22 | Ma umiejętność samokształcenia się |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności |
---|
C-2 | Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością |
C-3 | Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg |
Treści programowe | T-W-2 | 2.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych |
---|
T-W-3 | 3.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi |
T-W-1 | 1.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych. |
T-W-4 | 4.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi |
T-W-5 | 5.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego |
T-W-6 | 6.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego |
T-W-7 | 7.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie |
T-W-8 | 8.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego |
T-P-1 | Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością |
T-P-2 | Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością |
T-P-3 | Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności |
T-P-4 | Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny |
---|
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | metoda programowana z użyciem komputera |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować oznakowania poziomego. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność |
3,0 | Student potrafi z pomocą prowadzącego zaprojektować oznakowanie poziome. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność |
3,5 | Student potrafi dostatecznie zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać minimalną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność |
4,0 | Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małe uchybienia |
4,5 | Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi bardzo dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu. Wyniki jego obliczeń są bardzo dokładne |