Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchacza z istotą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z podstawowymi pojęciam z zakresu BHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Potrzeba bezpieczeństwa, bezpieczeństwo socjalne (materialne i społeczne)1
T-W-2Istota bezpieczeństwa i higieny pracy1
T-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu BHP1
T-W-4Zaliczenie przedmiotu1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-3Przegląd czasopism branżowych6
A-W-4Przygotowanie referatu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_01/BHP_W01
Ma wiedzę o istocie bezpieczeństwa i higieny pracy
BHP_10A_W01C-1T-W-1M-1S-1, S-2
BHP_10A_01/BHP_W02
Zna podstawowe pojęcia z zakresu BHP
BHP_10A_W01C-1T-W-3M-1S-1, S-2
BHP_10A_01/BHP_W03
Ma wiedzę o zasadach BHP
BHP_10A_W01, BHP_10A_W02C-1T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_01/BHP_U01
Przestrzega zasad BHP
BHP_10A_U01C-1T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2
BHP_10A_01/BHP_U02
Rozróżnia pojęcia związane z BHP
BHP_10A_U05, BHP_10A_U01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_01/BHP_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie
BHP_10A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
BHP_10A_01/BHP_K02
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę
BHP_10A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BHP_10A_01/BHP_W01
Ma wiedzę o istocie bezpieczeństwa i higieny pracy
2,0
3,0Słuchacz ma podstawową wiedzę o istocie BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_01/BHP_W02
Zna podstawowe pojęcia z zakresu BHP
2,0
3,0Słuchacz zna wybrane pojęcia z zakresu BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_01/BHP_W03
Ma wiedzę o zasadach BHP
2,0
3,0Słuchacz ma podstawową wiedzę o zasadach BHP
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BHP_10A_01/BHP_U01
Przestrzega zasad BHP
2,0
3,0Słuchacz przestrzega wybranych zasad BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_01/BHP_U02
Rozróżnia pojęcia związane z BHP
2,0
3,0Słuchacz rozróżnia większość pojęć związanych z BHP
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BHP_10A_01/BHP_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie
2,0
3,0Słuchacz w niewielkim stopniu angażuje się w pracę zespołową
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_01/BHP_K02
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę
2,0
3,0Słuchacz w niewielkim stopniu angażuje sięw doskonalenie swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kordeck D., Bezpieczęństwo i higiena pracy, CIOP-PIB, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Hansen A., Bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Potrzeba bezpieczeństwa, bezpieczeństwo socjalne (materialne i społeczne)1
T-W-2Istota bezpieczeństwa i higieny pracy1
T-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu BHP1
T-W-4Zaliczenie przedmiotu1
4

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-3Przegląd czasopism branżowych6
A-W-4Przygotowanie referatu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBHP_10A_01/BHP_W01Ma wiedzę o istocie bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10A_W01Ma wiedzę o istocie bezpieczeństwa i higieny pracy, zna podstawowe pojęcia i zasady BHP
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z istotą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z podstawowymi pojęciam z zakresu BHP
Treści programoweT-W-1Potrzeba bezpieczeństwa, bezpieczeństwo socjalne (materialne i społeczne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz ma podstawową wiedzę o istocie BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBHP_10A_01/BHP_W02Zna podstawowe pojęcia z zakresu BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10A_W01Ma wiedzę o istocie bezpieczeństwa i higieny pracy, zna podstawowe pojęcia i zasady BHP
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z istotą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z podstawowymi pojęciam z zakresu BHP
Treści programoweT-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu BHP
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz zna wybrane pojęcia z zakresu BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBHP_10A_01/BHP_W03Ma wiedzę o zasadach BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10A_W01Ma wiedzę o istocie bezpieczeństwa i higieny pracy, zna podstawowe pojęcia i zasady BHP
BHP_10A_W02Posiada wiedzę o zagrożeniach na różnych stanowiskach pracy i metodach ich ograniczania oraz obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z istotą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z podstawowymi pojęciam z zakresu BHP
Treści programoweT-W-2Istota bezpieczeństwa i higieny pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz ma podstawową wiedzę o zasadach BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBHP_10A_01/BHP_U01Przestrzega zasad BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10A_U01Przestrzega zasady BHP, rozróżnia pojęcia związane z BHP
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z istotą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z podstawowymi pojęciam z zakresu BHP
Treści programoweT-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu BHP
T-W-4Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz przestrzega wybranych zasad BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBHP_10A_01/BHP_U02Rozróżnia pojęcia związane z BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10A_U05Posiada umiejętność rozumienia i analizowania różnych sytuacji w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy
BHP_10A_U01Przestrzega zasady BHP, rozróżnia pojęcia związane z BHP
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z istotą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z podstawowymi pojęciam z zakresu BHP
Treści programoweT-W-2Istota bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu BHP
T-W-4Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz rozróżnia większość pojęć związanych z BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBHP_10A_01/BHP_K01Potrafi współdziałać i pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z istotą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z podstawowymi pojęciam z zakresu BHP
Treści programoweT-W-1Potrzeba bezpieczeństwa, bezpieczeństwo socjalne (materialne i społeczne)
T-W-2Istota bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu BHP
T-W-4Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz w niewielkim stopniu angażuje się w pracę zespołową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBHP_10A_01/BHP_K02Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10A_K01Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z istotą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z podstawowymi pojęciam z zakresu BHP
Treści programoweT-W-1Potrzeba bezpieczeństwa, bezpieczeństwo socjalne (materialne i społeczne)
T-W-2Istota bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-3Podstawowe pojęcia z zakresu BHP
T-W-4Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz w niewielkim stopniu angażuje sięw doskonalenie swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0