Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S3)
Sylabus przedmiotu Bezpieczne środowisko zbudowane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczne środowisko zbudowane | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | studia II stopnia lub jednolite magisterskie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie wiedzy z zakresu antropologii, psychologii społecznej i prokseminki o psychicznych potrzebach człowieka w relacjach społecznych oraz o roli środowiska przestrzennego w ich zaspokajaniu |
C-2 | Nabycie zaawansowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji o charakterze szczegółowym w zakresie metod i strategii kształtowania bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi śodowiska życia w mieście |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Kryteria jakości zycia w środowisku zbudowanym | 1 |
T-S-2 | Aspekty proksemiczne komfortu psychicznego i poczucia bezpieczeństwa w relacjach społecznych | 1 |
T-S-3 | Idea przestrzeni bezpiecznej O. Newmana | 1 |
T-S-4 | Ewolucja i typologia koncepcji przestrzeni bezpiecznych | 1 |
T-S-5 | Projektowanie jako prewencja zagrożeń kryminalnych - strategie I i II generacji: CPTED (Crime Prevention Trough Enviromental Design) | 2 |
T-S-6 | Standardy EU w kształtowaniu bezpiecznego środowiska życia (Prevention of Crime - Urban Planing and Design Part2: Urban planing, Part3: Dwellings) | 2 |
T-S-7 | Problem gated communities - aspekt globalny i krajowy | 2 |
T-S-8 | Studium przypadku - wizja lokalna w wybranych kwartałach zabudowy śródmiejskiej Szczecina | 2 |
T-S-9 | Dyskusja nad metodami i środkami rehabilitacji i poprawy bezpieczeństwa w kwartałach zabudowy śródmiejskiej | 2 |
T-S-10 | Studium przypadku - wizja lokalna w wybranych zespołach współczesnej zabudowy osiedlowej Szczecina | 2 |
T-S-11 | Dyskusja nad metodami i środkami projektowania przestrzeni przyjaznych i bezpiecznych w relacjach społecznych | 2 |
T-S-12 | Repetytorium - czynniki przestrzenne i społeczne kształtujace poczucie bezpieczeństwa w środowisku zbudowanym | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Aktywne uczestnictwo w seminariach | 18 |
A-S-2 | Przygotowanie w oparciu o wykład i studia literatury eseju / referatu (ok.20 min) oraz przygotowanie w oparciu o wizję lokalną prezentacji multimedialnej (ok.20 min) nt. problematyki jakości życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym zespole zabudowy | 1 |
A-S-3 | Egzamin | 1 |
A-S-4 | Praca własna | 40 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | dyskusja |
M-3 | studiowanie literatury przedmiotu |
M-4 | wycieczka problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena eseju / referatu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-07_W01 Ma wiedzę o czynnikach przestrzennych i społecznych wpływających na poziom jakości życia w środowisku zbudowanym. Ma wiedzę o metodach i strategiach kształtowania przyjaznego i bezpiecznego w relacjach społecznych środowiska mieszkalnego i przestrzeni publicznych. | AU_3A_W02, AU_3A_W03, AU_3A_W04 | — | C-2, C-1 | T-S-1, T-S-3, T-S-2, T-S-4, T-S-5, T-S-6 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-07_U01 Potrafi zidentyfikować stresory środowiskowe i zastosować odpowiednie metody ich eleminacji. Nabywa umiejetności interpretacji behawioralnych i kulturowych konsekwencji rozwiązań przestrzennych | AU_3A_U09, AU_3A_U10, AU_3A_U11 | — | C-2, C-1 | T-S-8, T-S-9, T-S-10, T-S-11, T-S-12 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AU_3A_S3/C-07_K01 Działa na rzecz kształtowania przyjaznych człowiekowi warunków życia oraz społecznych funkcji zawodu architekta | AU_3A_K03, AU_3A_K04, AU_3A_K05 | — | C-2, C-1 | T-S-9, T-S-11, T-S-12, T-S-7 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-07_W01 Ma wiedzę o czynnikach przestrzennych i społecznych wpływających na poziom jakości życia w środowisku zbudowanym. Ma wiedzę o metodach i strategiach kształtowania przyjaznego i bezpiecznego w relacjach społecznych środowiska mieszkalnego i przestrzeni publicznych. | 2,0 | |
3,0 | Ma ograniczoną wiedzę nt. uwarunkowań jakości życia w środowisku zbudowanym oraz metod i sposobów kształtowania przez projektanta poczucia bezpieczeństwa w relacjach społecznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-07_U01 Potrafi zidentyfikować stresory środowiskowe i zastosować odpowiednie metody ich eleminacji. Nabywa umiejetności interpretacji behawioralnych i kulturowych konsekwencji rozwiązań przestrzennych | 2,0 | |
3,0 | Rozpoznaje tylko niektóre rodzaje stresorów środowiskowych oraz wybiera nie zawsze właściwe metody ich eliminacji. W ograniczonym zakresie rozumie zależności pomiędzy formacjami przestrzennymi i zachowaniami ludzkimi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_3A_S3/C-07_K01 Działa na rzecz kształtowania przyjaznych człowiekowi warunków życia oraz społecznych funkcji zawodu architekta | 2,0 | |
3,0 | W sposób subiektywny i redukcyjny interpretuje kryteria jakości życia w środowisku zbudowanym oraz rolę badań naukowych w działaniach nad jej poprawą. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czyński Marek, Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań. Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa w środowisku zbudowanym, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
- Czarnecki Bartosz, Siemiński Waldemar, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa, 2004
- Czarnecki Bartosz, Przestrzenne aspekty przestępczości, Politechniki Białostockiej, Białystok, 2011
- Gehl Jan, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, Kraków, 2009
- Committee for European Standardisation, Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning, CEN, Brussels, 2007, CEN/TS 14383-2:2007
- Committee for European Standardisation, Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 3: Dwellings, CEN, Brussels, 2005, CEN/TS 14383-3:2005
Literatura dodatkowa
- Bańka Augustyn, Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
- Jałowiecki Bogdan, Łukowski Wojciech red., Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Scholar, Warszawa, 2007
- Colquhoun I., Design out Crime. Creating Safe and Sustainable Communities, Butterworth Heinemann, 2004