Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do BIM:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do BIM | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Pawłowski <Wojciech.Pawlowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Pawłowski <Wojciech.Pawlowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | WYK Znajomość zagadnień z zakresu budownictwa ogólnego |
W-2 | WYK Ogólna znajomość obowiązujących warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie |
W-3 | LAB Praktyczna umiejętność pracy w systemie CAD |
W-4 | LAB Umiejętność tworzenia modeli 3D obiektów budowlanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | WYK Podstawowa znajomość procesów BIM |
C-2 | WYK Podstawowa wiedza na temat możliwości wykorzystania oprogramowania wspomagającego procesy BIM |
C-3 | WYK Umiejętność wykorzystania programów CAD w technologii BIM |
C-4 | WYK Zasady modelowania BIM |
C-5 | LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego |
C-6 | LAB Podstawowa umiejętność obsługi programu do analizy modelu BIM |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do problematyki zajęć, podanie przykładowej literatury odnoszacej się tematyki zajęć, omówienie zasad i sposobu zaliczenia przedmiotu przedstawienie problematyki zadań projektowych, omówienie zakresu opracowania modelu BIM, omówienie zakresu sprawdzenia kolizji | 2 |
T-L-2 | Tworzenie modelu BIM na przykładzie wybranego projektu domu jednorodzinnego | 5 |
T-L-3 | Omówienie zasad łączenia projektów branżowych w technologii BIM | 2 |
T-L-4 | Omówienie zasad wykorzystania oprogramowania do przeglądnia modeli BIM w wybranych oprogramowaniach | 4 |
T-L-5 | Omówienie zasad wykorzystania modułu Team Work w pracy zespołowej | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka pojęcia BIM | 1 |
T-W-2 | Podstawowe założenia i wymogi stawiane przed cyfrową dokumentacją projektową jako przejście do BIM | 1 |
T-W-3 | Podstawowe założenia modelu BIM z uwzględnieniem wymiany danych między branżowych. Formaty wymiany danych i sposób ich konwersji. Sposób wykorzystania oprogramowania Archicad w modelowaniu BIM | 5 |
T-W-4 | Podstawowe założenia BIM z uwzględnieniem etapowości cyklu inwestycyjnego | 1 |
T-W-5 | Regulacje prawne w aspekcie BIM | 1 |
T-W-6 | Oprogramowanie wspomagające procesy BIM - podstawowe funkcje, sposoby obsługi, implementacja informacji BIM | 4 |
T-W-7 | Założenia pracy zespołowej "Team Work" w kontekście modelowania BIM | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowa obecność na zajęciach | 15 |
A-L-2 | Oddanie przykładowego modelu BIM wraz z prezentacją na zadany temat | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | WYK Wykład wprowadzający |
M-2 | WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-3 | WYK Wykład z użyciem specjalistycznego oprogramowania CAD i BIM |
M-4 | LAB Pokaz na programie komputerowym |
M-5 | LAB Pokaz przykładowego modelu BIM |
M-6 | LAB Omówienie i wydanie poleceń instrukcji programowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: WYK Obowiązkowa obecność na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: LAB Obowiązkowa obecność na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: LAB Obowiązkowy przegląd zaawansowania tworzenia modelu BIM |
S-4 | Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_CS1-XIX/6_W01 zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…) | A_1A_W02 | T1A_W02, T1A_W03 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
A_1A_CS1-XIX/6_W02 zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie | A_1A_W09 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_CS1-XIX/6_U01 obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną | A_1A_U10 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U14 | InzA_U02, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
A_1A_CS1-XIX/6_U02 potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania | A_1A_U27 | T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U08 | C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_CS1-XIX/6_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować | A_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-3, C-4, C-5 | T-L-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-5 | S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_CS1-XIX/6_W01 zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…) | 2,0 | |
3,0 | zna w stopniu podstawowym zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_CS1-XIX/6_W02 zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie | 2,0 | |
3,0 | zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_CS1-XIX/6_U01 obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną | 2,0 | |
3,0 | obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną Minimalny wymóg 60% kryterium wykonania modelu BIM | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_CS1-XIX/6_U02 potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania | 2,0 | |
3,0 | potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania Obowiązkowe przygotowanie prezetacji na zadany temat | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_CS1-XIX/6_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować | 2,0 | |
3,0 | potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania Obowiązkowe przygotowanie prezentacji na zadany temat wyczerpujący temat w 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzej Tomala, BIM innowacyjna technologia w budownictwie, PWB MEDIA Zdziebłowski Spółka Jawna, Kraków, 2015
- Finnmap Consulting Oy, Gravicon Oy, Olof Granlund Oy, Lemminkäinen Talo Oy, NCC companies, Pöyry CM Oy, Skanska Oyj, COBIM Common BIM Requirements, The Building Information Foundation RTS, Finland, 2012
Literatura dodatkowa
- Pdręcznik użytkownika Archicad
- Podręcznik użytkownika Solibri Model Checker
- Podręcznik użytkownika Solibri Model Viewer