Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | A_1A_CS1-XIV/4B_W01 | Student zna podstawowe zasady właściwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. Zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej zarówno w odniesieniu do właściwych relacji funkcjonalno-kompozycyjnych zabudowy jak i zagospodarowania terenu. Student potrafi prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacyjno-wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturze techniczna.
Wie tez jak na podstawie danych zawartych w podkładach sytuacyjno- wysokościowych stworzyć makietę terenu wraz z zabudowa oraz skonstruować trójwymiarowy komputerowy model przestrzenny zarówno terenu jak i istniejącej zabudowy. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | A_1A_W02 | zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…) |
---|
A_1A_W20 | zna zasady projektowania urbanistycznego i teorie kształtowania układów przestrzennych |
A_1A_W08 | zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
---|
T1A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem wykładów i ćwiczeń z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy wielorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym i technicznym zespołów zabudowy wielorodzinnej. |
---|
C-2 | Na wykładach i ćwiczeniach projektowych szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy wielorodzinnej w istniejącą strukturę miejską. |
C-3 | Celem zajęć z projektowania zespołów zabudowy wielorodzinnej jest przekazanie wiedzy na temat kształtowania wnętrz urbanistycznych o różnym charakterze od publicznych, półpublicznych i półprywatnych. |
Treści programowe | T-P-1 | Wyjście w plener i zwiedzanie istniejącego zespołu zabudowy wielorodzinnej z równoczesnym wprowadzeniem w problematykę projektowania urbanistycznego. |
---|
T-P-4 | Wykonanie trójwymiarowych makiet terenu opracowania wraz z zabudową istniejącą. |
T-P-5 | Prace koncepcyjne w przestrzeni trójwymiarowej z wykorzystaniem makiety terenu. |
T-P-6 | Klauzura projektowa. |
T-P-7 | Prace projektowe na podkładach sytuacyjno-wysokościowych i makiecie z wykorzystaniem wspomagania komputerowego. |
T-W-3 | Omówienie analizy urbanistycznej „L” pozwalającej wyłonić główne wartości oraz problemy przestrzenno-funkcjonalne fragmentu Szczecina otaczającego teren opracowania i wykazać potencjalne wartości obszaru projektowego z najwłaściwszym ich wykorzystaniem w celu ulokowania na omawianym terenie atrakcyjnego pod względem urbanistycznym zespołu zabudowy wielorodzinnej. |
T-W-4 | Omówienie analizy urbanistycznej „M” badającej kompozycję urbanistyczną zabudowy Szczecina w tym: wyznaczenie osi kompozycyjnych, zamknięć, otwarć widokowych, rozmieszczenia dominant. Wskazanie miejsc eksponujących walory terenu objętego opracowaniem oraz elementów wiążących kompozycyjnie obszar z otoczeniem, itp. |
T-W-5 | Omówienie analizy urbanistycznej „S” zawierającej inwentaryzację urbanistyczna z jej interpretacją oraz zasady kształtowania sylwet zabudowy projektowanej z uwzględnieniem harmonijne kształtowaniem zabudowy nowo projektowanej jak i jej relacje z zabudową istniejącą. |
T-W-6 | Wykłady przedstawiające aspekty techniczne i normatywne procesu projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy wielorodzinnej. |
T-W-7 | Omówienie kulturotwórczej roli projektowania urbanistycznego w odniesieniu do dużych zespołów zabudowy śródmiejskiej. |
T-W-8 | Cykl wykładów poświęconych kompozycji urbanistycznej omówionej na przykładzie polskich i zagranicznych zespołów zabudowy wielorodzinnej. Analiza istniejących założeń kompozycyjnych z wykorzystaniem animacji komputerowych i pokazów multimedialnych. |
T-W-9 | Cykl wykładów poświęconych: kształtowaniu elementów krystalizujących układy urbanistyczne, wnętrz publicznych, rozplanowaniu budynków, podziałów własnościowych, funkcji, układów komunikacyjnych i parkingowych oraz terenów zielonych z ich zagospodarowaniem. |
T-W-11 | Omówienie zakresy niezbędnego do zaliczenia projektu. |
Metody nauczania | M-1 | Analiza przedmiotu nauczania poprzez obserwację na żywo (wycieczka), |
---|
M-2 | Wykłay informacyjne |
M-3 | Wykłady problemowe |
M-4 | Pokazy |
M-5 | Metoda projektu |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Obecnosc na zajeciach |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena czastkowa monitorujaca prace studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa projektu wykonanego przez studencki zespół projektowy. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi właściwie zinterpretować zapisy map geodezyjnych oraz nie potrafi efektywnie wykorzystać techniki komputerowej do celów projektowych.
Student nie potrafi własciwie ukształtowac relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania poprawnego funkcjonalnie oraz czytelnego kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej.
Student nie opanował podstawowych zasad własciwego kształtowania urbanistycznego nowych zespołów zabudowy wielorodzinnej oraz własciwych relacji z zabudowa istniejaca. |
3,0 | Student bardzo pobieżnie potrafi zinterpretować zapisy map geodezyjnych oraz potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać technikę komputerową do celów projektowych.
Student jedynie w minimalnym stopniu opanował sztukę właściwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiędzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całością założenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej z marginalnym uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. |
3,5 | Student prawidłowo potrafi zinterpretować jedynie część zapisów map geodezyjnych oraz dość sprawnie wykorzystuje technikę komputerową do celów projektowych.
Student jedynie w niektórych fragmentach zabudowy opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie i kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej bez własciwego uwzglednienia prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego. |
4,0 | Student potrafi zinterpretować zapisy map geodezyjnych z umiejętnością dobrego wnioskowania. Prawidłowo korzysta z oprogramowania komputerowego wspomagającego proces projektowy.
Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejacego zainwestowania miejskiego. Propozycje projektowe sa poprawne lecz niezbyt kreatywne. |
4,5 | Student potrafi dobrze zinterpretować zapisy map geodezyjnych i wykorzystać do właściwego wkomponowania projektowanego zespołu urbanistycznego oraz wykorzystuje oprogramowanie komputerowe do precyzyjnego przedstawienia aspektów technicznych oraz wizualnych projektu.
Student opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej, z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie odpowiednia wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego. Propozycja projektowa zawiera wiele elementów swiadczacych o wrazliwosci przestrzennej jej autora. |
5,0 | Student potrafi prawidłowo zinterpretować zapis map geodezyjnych i wykorzystać ich treść do bardzo dobrego usytuowania projektowanego zespołu urbanistycznego. Wspomaganie komputerowe jest wykorzystane do precyzyjnego i wizualnie bardzo atrakcyjnego przedstawienia przyjętych przez studenta założeń projektowych.
Student bardzo dobrze opanował sztuke własciwego tworzenia prawidłowych relacji przestrzennych pomiedzy poszczególnym obiektami budowlanymi oraz całoscia załozenia urbanistycznego w celu uzyskania czytelnego i poprawnego funkcjonalnie oraz kompozycyjnie zespołu zabudowy miejskiej, z uwzglednieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych w odniesieniu do zabudowy projektowanej oraz wykazał sie duza wrazliwoscia projektowa w odniesieniu do istniejacego zainwestowania miejskiego. Propozycja projektowa jest indywidualna wypowiedzia twórcza dobrze wpisujaca sie w zastane warunki funkcjonalne i przestrzenne. |