Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Utrzymanie i hodowla zwierząt futerkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Utrzymanie i hodowla zwierząt futerkowych
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-3Przybliżenie studentom wiedzy na temat właściwości futer naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych3
T-L-2Technika oceny jakości skór zwierząt futerkowych3
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych3
T-L-4Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych3
T-L-5Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli3
T-L-6Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych3
T-L-7Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek4
T-L-8Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików3
T-L-9Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych4
T-L-10Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA5
T-L-11Składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt futerkowych3
T-L-12Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe na fermie zwierząt futerkowych2
T-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń1
40
wykłady
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek, lisów pospolitych i polarnych3
T-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych2
T-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór2
T-W-4Użytkowanie rozrodcze zwierząt futerkowych.3
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.3
T-W-6Oddziaływanie ferm zwierząt futerkowych na środowisko2
T-W-7Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA3
T-W-8Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach40
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu23
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów i ćwiczeń15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Układanie dawek pokarmowych dla zwierząt futerkowych
S-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U4_W01
Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości futerkowe
C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-12, T-L-13, T-W-3, T-W-5, T-W-8M-1, M-2, M-4, M-5, M-6, M-7S-3
ZO_2A_HZGu-U4_W02
Student zna mechanim rozrodu, selekcji i dziedziczenia cech użytkowych zwierząt futerkowych
C-1T-L-9, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-5, M-7S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U4_U01
Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
C-1, C-2T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-11M-1, M-2, M-3, M-4, M-7S-1, S-3
ZO_2A_HZGu-U4_U02
Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
C-1, C-2T-L-9, T-L-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-7S-2
ZO_2A_HZGu-U4_U03
Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych a także ocenić wpływ fermy zwierząt futrekowych na środowisko
C-1, C-2T-L-13, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-4, M-5, M-7S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U4_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania
C-1, C-2T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-7S-3
ZO_2A_HZGu-U4_K02
Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-13, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U4_W01
Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości futerkowe
2,0Student nie zna i nie opisuje biologii zwierząt futerkowych, nie zna ich pochodzenia i właściowści futerkowych
3,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych
3,5Studnet zna wszsytkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 3 i podać ich pochodzenie
4,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 4 i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
4,5Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać pieć i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
5,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi je opisać i zna ich pochodzenie oraz właściwości okrywy włosowej
ZO_2A_HZGu-U4_W02
Student zna mechanim rozrodu, selekcji i dziedziczenia cech użytkowych zwierząt futerkowych
2,0Student nie opisuje żadnego mechanizmu rozrodu zwierząt futerkowych
3,0Student zna i opisuje rozród 2 gatunkó zwierząt futerkowych (jedno zwierzę mięsożerne i jedno roślinożerne)
3,5Student zna i opisuje rozród 3 gatunków zwierząt futerkowych
4,0Student zna i opisujerozród 5 gatunków zwierząt futerkowych
4,5Student zna i opisuje rozród prawie wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
5,0Student zna i opisuje mechanizm rozrodu wszystkich gatunków zwierząt futerkowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U4_U01
Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
2,0Studnet nie umie ułożyć zadnej dawki pokarmowej
3,0Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla królików
3,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla norek w róznym okresie fizjologicznym
4,0Student umie ułozyć dawki dla norek i lisó w róznych okresach fizjologicznych
4,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla królików norek i lisów.
5,0Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla wszystkich zwierząt futerkowych, roślinożernych i mięsożernych
ZO_2A_HZGu-U4_U02
Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
2,0Student nie umie oszacować użytkowości rozrodczej żadny6ch zwierząt futerkowych
3,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików i szynszyli
3,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą norek
4,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików, szynszyli i norek
4,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich zwierząt futerkowych rożlinożernych oraz norek
5,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
ZO_2A_HZGu-U4_U03
Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych a także ocenić wpływ fermy zwierząt futrekowych na środowisko
2,0Student nie umie ocenić stanu fermy pod wzgledem wymgań zoohigienicznych, nie potrafi ocenić czy istnieje na fermie odpowiedni dobrostan a także ocenic wpływu fermy na otaczające je środowisko
3,0Student potrafi ocenic ferme pod wzgledem zoohigienicznym, ale nie wie czy spełnia ona dobrostan zwierząt
3,5Student umie ocenić czy na fermie istnieje odpowiedni dobrostan oraz wprowadzić potrzebe do jego utrzymania zmiany
4,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie, analizuje dobrostan i umie wprowadzać odpowiednie zmiany w celu jego optymalizacji
4,5Student w prawidłowy sposób ocenia i analizujue panujace na fermie wraunki, ocenia odpwoiednio dobrostan i analizuje wpływ fermy na otaczajace je środowisko
5,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie oraz analizuje w odpowiedni sposób wpływ fermy na otaczajace je środowisko.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U4_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania
2,0
3,0Student wykazuje pewną aktywność w pracach w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZGu-U4_K02
Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
2,0
3,0Student ma świadomość roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającym go środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kuźniewicz J., Filistowicz A., Chów i hodowla zwierząt futerkowych, Wydawnictwo akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocłąw, 1999
  2. Gliński Z., Kostro K., Podstawy hodowli lisów i norek, PWRiL, Warszawa, 2002
  3. Praca zbiorowa pod red. Gugołek A., Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz – Zwierzęta futerkowe., Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt im. Jana Kielanowskiego PAN, Jabłonna, 2011
  4. Barabasz B., Szynszyle. Hodowla i użytkowanie, PWRiL, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Barabasz B., Bieniek J., Króliki. Towarowa produkcja mięsna., PWRiL, Warszawa, 2003
  2. Barabasz B., Bieniek J., Króliki. Reksy – użytkowanie futerkowe, PWRiL, Warszawa, 2008
  3. Barabasz B., Jenoty. Chów i hodowla, PWRiL, Warszawa, 2007
  4. Bielański P., Kowalska D., Króliki, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2007
  5. Cholewa R., Frindt A., Scheuring W., Szeleszczyk A, Chów i hodowla nutrii, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych3
T-L-2Technika oceny jakości skór zwierząt futerkowych3
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych3
T-L-4Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych3
T-L-5Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli3
T-L-6Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych3
T-L-7Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek4
T-L-8Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików3
T-L-9Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych4
T-L-10Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA5
T-L-11Składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt futerkowych3
T-L-12Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe na fermie zwierząt futerkowych2
T-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń1
40

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek, lisów pospolitych i polarnych3
T-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych2
T-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór2
T-W-4Użytkowanie rozrodcze zwierząt futerkowych.3
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.3
T-W-6Oddziaływanie ferm zwierząt futerkowych na środowisko2
T-W-7Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA3
T-W-8Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach40
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu23
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów i ćwiczeń15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U4_W01Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości futerkowe
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-3Przybliżenie studentom wiedzy na temat właściwości futer naturalnych
Treści programoweT-L-2Technika oceny jakości skór zwierząt futerkowych
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych
T-L-4Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych
T-L-5Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli
T-L-6Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych
T-L-10Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA
T-L-12Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe na fermie zwierząt futerkowych
T-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
T-W-8Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie opisuje biologii zwierząt futerkowych, nie zna ich pochodzenia i właściowści futerkowych
3,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych
3,5Studnet zna wszsytkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 3 i podać ich pochodzenie
4,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 4 i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
4,5Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać pieć i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
5,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi je opisać i zna ich pochodzenie oraz właściwości okrywy włosowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U4_W02Student zna mechanim rozrodu, selekcji i dziedziczenia cech użytkowych zwierząt futerkowych
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
Treści programoweT-L-9Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
T-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek, lisów pospolitych i polarnych
T-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych
T-W-4Użytkowanie rozrodcze zwierząt futerkowych.
T-W-7Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opisuje żadnego mechanizmu rozrodu zwierząt futerkowych
3,0Student zna i opisuje rozród 2 gatunkó zwierząt futerkowych (jedno zwierzę mięsożerne i jedno roślinożerne)
3,5Student zna i opisuje rozród 3 gatunków zwierząt futerkowych
4,0Student zna i opisujerozród 5 gatunków zwierząt futerkowych
4,5Student zna i opisuje rozród prawie wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
5,0Student zna i opisuje mechanizm rozrodu wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U4_U01Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-L-1Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych
T-L-7Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek
T-L-8Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików
T-L-11Składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt futerkowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Układanie dawek pokarmowych dla zwierząt futerkowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studnet nie umie ułożyć zadnej dawki pokarmowej
3,0Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla królików
3,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla norek w róznym okresie fizjologicznym
4,0Student umie ułozyć dawki dla norek i lisó w róznych okresach fizjologicznych
4,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla królików norek i lisów.
5,0Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla wszystkich zwierząt futerkowych, roślinożernych i mięsożernych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U4_U02Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-L-9Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
T-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie oszacować użytkowości rozrodczej żadny6ch zwierząt futerkowych
3,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików i szynszyli
3,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą norek
4,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików, szynszyli i norek
4,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich zwierząt futerkowych rożlinożernych oraz norek
5,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U4_U03Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych a także ocenić wpływ fermy zwierząt futrekowych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
T-W-6Oddziaływanie ferm zwierząt futerkowych na środowisko
T-W-8Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić stanu fermy pod wzgledem wymgań zoohigienicznych, nie potrafi ocenić czy istnieje na fermie odpowiedni dobrostan a także ocenic wpływu fermy na otaczające je środowisko
3,0Student potrafi ocenic ferme pod wzgledem zoohigienicznym, ale nie wie czy spełnia ona dobrostan zwierząt
3,5Student umie ocenić czy na fermie istnieje odpowiedni dobrostan oraz wprowadzić potrzebe do jego utrzymania zmiany
4,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie, analizuje dobrostan i umie wprowadzać odpowiednie zmiany w celu jego optymalizacji
4,5Student w prawidłowy sposób ocenia i analizujue panujace na fermie wraunki, ocenia odpwoiednio dobrostan i analizuje wpływ fermy na otaczajace je środowisko
5,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie oraz analizuje w odpowiedni sposób wpływ fermy na otaczajace je środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U4_K01Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze).
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-L-7Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek
T-L-8Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików
T-L-9Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
T-L-10Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA
T-L-12Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe na fermie zwierząt futerkowych
T-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje pewną aktywność w pracach w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U4_K02Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych
T-L-4Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych
T-L-5Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli
T-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
T-W-6Oddziaływanie ferm zwierząt futerkowych na środowisko
T-W-7Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającym go środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0