Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Etologia zwierząt gospodarskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etologia zwierząt gospodarskich
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zoologii i fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie Studenta z najważniejszymi zagadnieniami etologicznym. Zaznajomienie z prostymi i złożonymi formami zachowań różnych zwierząt oraz metod, którymi się je bada.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych.4
T-W-2Uczenie się i pamięć u zwierząt gospodarskich. Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a2
T-W-3Rytmy biologiczne u wybranych zwierząt gospodarskich. Sen i czuwanie u zwierząt dzikich i gospodarskich2
T-W-4Przykłady zachowań socjalnych u zwierząt gospodarskich. Zachowanie się zwierząt w stadzie, rola dominanta2
T-W-5Zachowanie się zwierząt na pastwisku. Zwierzęta w fermach wielkostadnych2
T-W-6Behawioralne przejawy obniżonego dobrostanu. Stres. Agresja i kanibalizm u zwierząt gospodarskich2
T-W-7Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie.2
T-W-8Zachowania reprodukcyjne zwierząt i opieka nad potomstwem2
T-W-9Wykorzystanie cech behawioralnych w pracy hodowlanej. Wpływ ludzi zajmujących się opieką nad zwierzętami, na zachowanie się zwierząt2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-W-3Studiowanie literatury związanej ztematyką bieżących wykładów5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem środków audiowizualnych
M-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena ciagła aktywności, postawy i zaangażowania studenta podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-C4_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii oraz zna jej metody badawcze
ZO_2A_W01R2A_W01C-1T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-1
ZO_2A_AGR-C4_W02
Student interpretuje mechanizmy zachowania zwierząt
ZO_2A_W01R2A_W01C-1T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-C4_U01
Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierzat gospodarskich
ZO_2A_U07R2A_U01C-1T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-C4_K01
Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postepowanie
ZO_2A_K09, ZO_2A_K07R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-C4_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii oraz zna jej metody badawcze
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii oraz zna jej metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_AGR-C4_W02
Student interpretuje mechanizmy zachowania zwierząt
2,0
3,0Student interpretuje mechanizmy zachowania zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-C4_U01
Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierzat gospodarskich
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierzat gospodarskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-C4_K01
Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postepowanie
2,0
3,0Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postepowanie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I., Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1983
  2. Jezierski T.A., Zachowanie się bydła o różnej użytkowości zależnie od genotypu i sposobu utrzymania, Ossolineum, Wrocław, 1987
  3. Sadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
  4. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
  5. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Dröscher V.B., Rodzinne gniazdo, WP, Warszawa, 1988
  2. Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
  3. Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych.4
T-W-2Uczenie się i pamięć u zwierząt gospodarskich. Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a2
T-W-3Rytmy biologiczne u wybranych zwierząt gospodarskich. Sen i czuwanie u zwierząt dzikich i gospodarskich2
T-W-4Przykłady zachowań socjalnych u zwierząt gospodarskich. Zachowanie się zwierząt w stadzie, rola dominanta2
T-W-5Zachowanie się zwierząt na pastwisku. Zwierzęta w fermach wielkostadnych2
T-W-6Behawioralne przejawy obniżonego dobrostanu. Stres. Agresja i kanibalizm u zwierząt gospodarskich2
T-W-7Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie.2
T-W-8Zachowania reprodukcyjne zwierząt i opieka nad potomstwem2
T-W-9Wykorzystanie cech behawioralnych w pracy hodowlanej. Wpływ ludzi zajmujących się opieką nad zwierzętami, na zachowanie się zwierząt2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-W-3Studiowanie literatury związanej ztematyką bieżących wykładów5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-C4_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii oraz zna jej metody badawcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z najważniejszymi zagadnieniami etologicznym. Zaznajomienie z prostymi i złożonymi formami zachowań różnych zwierząt oraz metod, którymi się je bada.
Treści programoweT-W-8Zachowania reprodukcyjne zwierząt i opieka nad potomstwem
T-W-6Behawioralne przejawy obniżonego dobrostanu. Stres. Agresja i kanibalizm u zwierząt gospodarskich
T-W-4Przykłady zachowań socjalnych u zwierząt gospodarskich. Zachowanie się zwierząt w stadzie, rola dominanta
T-W-1Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych.
T-W-3Rytmy biologiczne u wybranych zwierząt gospodarskich. Sen i czuwanie u zwierząt dzikich i gospodarskich
T-W-2Uczenie się i pamięć u zwierząt gospodarskich. Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-9Wykorzystanie cech behawioralnych w pracy hodowlanej. Wpływ ludzi zajmujących się opieką nad zwierzętami, na zachowanie się zwierząt
T-W-5Zachowanie się zwierząt na pastwisku. Zwierzęta w fermach wielkostadnych
T-W-7Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie.
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
M-1Wykład z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii oraz zna jej metody badawcze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-C4_W02Student interpretuje mechanizmy zachowania zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z najważniejszymi zagadnieniami etologicznym. Zaznajomienie z prostymi i złożonymi formami zachowań różnych zwierząt oraz metod, którymi się je bada.
Treści programoweT-W-2Uczenie się i pamięć u zwierząt gospodarskich. Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-5Zachowanie się zwierząt na pastwisku. Zwierzęta w fermach wielkostadnych
T-W-8Zachowania reprodukcyjne zwierząt i opieka nad potomstwem
T-W-3Rytmy biologiczne u wybranych zwierząt gospodarskich. Sen i czuwanie u zwierząt dzikich i gospodarskich
T-W-7Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie.
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
M-1Wykład z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje mechanizmy zachowania zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-C4_U01Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierzat gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z najważniejszymi zagadnieniami etologicznym. Zaznajomienie z prostymi i złożonymi formami zachowań różnych zwierząt oraz metod, którymi się je bada.
Treści programoweT-W-8Zachowania reprodukcyjne zwierząt i opieka nad potomstwem
T-W-6Behawioralne przejawy obniżonego dobrostanu. Stres. Agresja i kanibalizm u zwierząt gospodarskich
T-W-4Przykłady zachowań socjalnych u zwierząt gospodarskich. Zachowanie się zwierząt w stadzie, rola dominanta
T-W-1Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych.
T-W-3Rytmy biologiczne u wybranych zwierząt gospodarskich. Sen i czuwanie u zwierząt dzikich i gospodarskich
T-W-2Uczenie się i pamięć u zwierząt gospodarskich. Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-9Wykorzystanie cech behawioralnych w pracy hodowlanej. Wpływ ludzi zajmujących się opieką nad zwierzętami, na zachowanie się zwierząt
T-W-5Zachowanie się zwierząt na pastwisku. Zwierzęta w fermach wielkostadnych
T-W-7Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem środków audiowizualnych
M-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierzat gospodarskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-C4_K01Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postepowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
ZO_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studenta z najważniejszymi zagadnieniami etologicznym. Zaznajomienie z prostymi i złożonymi formami zachowań różnych zwierząt oraz metod, którymi się je bada.
Treści programoweT-W-4Przykłady zachowań socjalnych u zwierząt gospodarskich. Zachowanie się zwierząt w stadzie, rola dominanta
T-W-1Etologia jako nauka i jej powiązania z innymi dziedzinami nauk biologicznych. Metody badań zachowania się zwierząt dzikich i udomowionych.
T-W-6Behawioralne przejawy obniżonego dobrostanu. Stres. Agresja i kanibalizm u zwierząt gospodarskich
T-W-9Wykorzystanie cech behawioralnych w pracy hodowlanej. Wpływ ludzi zajmujących się opieką nad zwierzętami, na zachowanie się zwierząt
T-W-3Rytmy biologiczne u wybranych zwierząt gospodarskich. Sen i czuwanie u zwierząt dzikich i gospodarskich
T-W-7Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie.
T-W-2Uczenie się i pamięć u zwierząt gospodarskich. Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-8Zachowania reprodukcyjne zwierząt i opieka nad potomstwem
T-W-5Zachowanie się zwierząt na pastwisku. Zwierzęta w fermach wielkostadnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem środków audiowizualnych
M-2Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena ciagła aktywności, postawy i zaangażowania studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postepowanie
3,5
4,0
4,5
5,0