Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt
Sylabus przedmiotu Rozród zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozród zwierząt | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych mechanizmów przebiegu procesów fizjologicznych w organizmie |
W-2 | Podstawy anatomii, fijologii i genetyki zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich oraz mozliwością ich regulacji |
C-2 | Poznanie budowy i czynności narządów rozrodczych zwierzat gospodarskich |
C-3 | Kształtowanie u studentów umiejetności pracy w zespole oraz świadomości i znaczenia wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierzat |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Topografia narządow rozrodczych samców i samic zwierząt gospodarskich. Budowa morfologiczna poszczególnych odcinków układu rozrodczego samca i samicy - róznice w budowie. Sekcja narządów rozrodczych wybranych gatunków zwierząt. | 10 |
T-L-2 | Oogeneza i zmiany zachodzące w czasie dojrzewania pęcherzyków jajnikowych (folikulogeneza). Budowa histologiczna narządów rozrodczych samicy. | 6 |
T-L-3 | Spermatogeneza, wielkośc produkcji plemników. Budowa histologiczna narządów rozrodczych samca. | 4 |
T-L-4 | Kliniczna ocena samicy oraz objawów rui - metody wykrywania rui. | 3 |
T-L-5 | Przebieg ciąży i porodu u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. Fazy porodu, postawa, położenie i ułożenie płodu. Okres poporodowy. | 5 |
T-L-6 | Ocena zarodka we wczesnych stadiach rozwoju - metody transplantacji i przechowywania zarodków. | 3 |
T-L-7 | Kliniczne badanie narządów rozrodczych samca, ocena objawów popędu płciowego oraz metody pobierania i oceny nasienia samców. | 8 |
T-L-8 | Konserwacja i przechowywanie nasienia samców poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. | 3 |
T-L-9 | Ocena płodności zwierząt gospodarskich. Wyliczanie wskaźników płodności u bydła. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Płodność zwierząt gospodarskich. Pojęcie płodności. Klasyfikacja czynników warunkujących przebieg procesow rozrodczych. | 2 |
T-W-2 | Rozwój męskiego i żeńskiego ukladu rozrodczego. Najczęstsze zaburzenia rozwojowe u poszczególnych zwierząt mające wpływ na płodność samca i samicy. | 2 |
T-W-3 | Regulacja procesów rozrodczych. Klasyfikacja hormonów biorących udział w procesach rozrodczych w aspekcie praktyki hodowlanej. Mechanizmy regulujace czynności rozrodcze samca i samicy. | 4 |
T-W-4 | Regulacja endokrynna i przebieg cyklu rujowego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-W-5 | Wytwarzanie komórek rozrodczych żeńskich i męskich. Przebieg spermatogenezy i oogenezy oraz najczęstsze zaburzenia mające wpływ na płodność. Potencjał rozrodczy samca i samicy oraz możliwości jego wykorzystania. | 2 |
T-W-6 | Właściwości biologiczne nasienia samców. Plemnik i jego budowa. Różnice gatunkowe między zwierzętami. Rola dodatkowych gruczołów płciowych. | 2 |
T-W-7 | Wędrówka plemnika w męskich i żeńskich narządach rozrodczych. Procesy zachodzące w czasie wędrówki - kapacytacja i reakcja akrosomalna. Wybrane zagadnienia z zakresu zapłodnienia komórki jajowej i wczesnego rozwoju zarodka. | 3 |
T-W-8 | Ciąża i poród. Interakcja między zarodkiem a matką. Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Teoria porodu, przebieg porodu fizjologicznego u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.Okres poporodowy - warunki prawidłowego przebiegu i czas inwolucji macicy. | 4 |
T-W-9 | Znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków - historia, znaczenie dla hodowli, możliwości rozwoju. | 2 |
T-W-10 | Najważniejsze czynniki infekcyjne i nieinfekcyjne zakłócające reprodukcję. Wybrane choroby bakteryjne, wirusowe, grzybicze i pasożytnicze obniżające płodność zwierząt gospodarskich. Zwalczanie niepłodności zwierząt - współpraca ze służbą weterynaryjną. | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie sie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia kolokwium | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 25 |
A-W-2 | Uczestnictwo w kosultacjach | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 28 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka i opis eksponatów biologicznych, preparatów makroskopowych i mikroskopowych, obserwacja i ćwiczenie na modelach doświadczalnych, ) |
M-3 | film i objaśnienie |
M-4 | pokaz i objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej |
S-2 | Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmująqce zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru lub pisemnej |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujace zakres treści programowych wykładu w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZGu-U3_W01 Student zna przebieg procesów rozrodczych u samców i samic zwierząt gospodarskich, charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujace te procesy oraz ich lokalizację w obrebie narządów rozrodczych | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZO_2A_HZGu-U3_W02 Student zna i potrafi opisać zjawiska i objawy towarzyszące poszczególnym procesom rozrodczym u samic i samców zwierzat gospodarskich oraz wytłumaczyć wpływ tych procesów na efektywność hodowli zwierząt. | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZGu-U3_U01 Student potrafi wyjaśnić mechanizmy przebiegu podstawowych procesów rozrodczych u zwierzat gospodarskich oraz dobrać odpowiednie metody pozwalajace na ich modyfikację | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZO_2A_HZGu-U3_U02 Student powinien potrafić ocenić stan czynnościowy narządów rozrodczych oraz podjąć właściwą decyzję odnośnie użytkowania rozrodczego samca i samicy. | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZGu-U3_K01 Student ma świadiomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozrodu dla rozwoju hodowli zwierzat i całej gospodarki. | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
ZO_2A_HZGu-U3_K02 Student bedzie wykazywał właściwą postawę i postępował według obowiązujących zasad etyki zawodowej, aktywnie uczestnicząc w rozwiązywaniu powierzonych zadań. | — | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZGu-U3_W01 Student zna przebieg procesów rozrodczych u samców i samic zwierząt gospodarskich, charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujace te procesy oraz ich lokalizację w obrebie narządów rozrodczych | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu anatomii i fizjologii rozrodu zwierząt. Prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów, wykazuje obojętność, nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niktóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu regulacji procesów rozrodczych u zwierząt i potrafi przedstawić niektóre mechanizmy, odnosząc ich działanie przy ukierunkowaniu prowadzącego zajęcia, do wybranych narządów rozrodczych. Przy prezentacji wiedzy popełnia drobne błędy. | |
4,0 | Student posiada szeroki, ponadprzeciętny zakres wiedzy dotyczącej mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zjawiska. Przy prezentacji wiedzy sporadycznie popełnia błędy. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat czynności poszczególnych narządów i mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zjawiska na poziomie komórkowym i całego organizmu. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia większych błędów. | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę dotyczącą czynności poszczególnych narządów i mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych. Zna możliwości zastosowania nowoczesnych metod w sterowaniu przebiegiem tych procesów. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia błędów. | |
ZO_2A_HZGu-U3_W02 Student zna i potrafi opisać zjawiska i objawy towarzyszące poszczególnym procesom rozrodczym u samic i samców zwierzat gospodarskich oraz wytłumaczyć wpływ tych procesów na efektywność hodowli zwierząt. | 2,0 | Student nie potrafi opisać objawów towarzyszących wybranym procesom rozrodczym u samców i samic, nie kojarzy faktów. Nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wybranych procesów rozrodczych u samca i samicy, wie jakie ewentualne skutki mogą wystąpić w przypadku ich zakłócenia. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wybranych procesów rozrodczych u samca i samicy, zna główne przyczyny ich zakłóceń. Potrafi podać niektóre sposoby regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Przy prezentacji wiedzy popełnia niewielkie błędy. | |
4,0 | Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych u samca i samicy oraz zna główne przyczyny ich zakłóceń. Potrafi podać główne metody regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Wie jakie korzyści wynikają z ich zastosowania w praktyce.Przy prezentacji wiedzy rzadko popełnia błędy. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych u samca i samicy oraz zna główne przyczyny ich zakłóceń, a także sposoby im zapobiegania. Potrafi podać najnowsze metody regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Wie jakie korzyści wynikają z ich zastosowania w praktyce. Przy prezentacji wiedzy bardzo rzadko popełnia błędy. | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych u samca i samicy oraz zna główne przyczyny ich zaburzeń, a także sposoby im zapobiegania. Potrafi podać najnowsze metody regulacji przebiegu procesów rozrodczych oraz omówić sprzęt wykorzystywany w nowoczesnych biotechnikach rozrodu. Wie jakie korzyści wynikają z ich zastosowania w praktyce. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZGu-U3_U01 Student potrafi wyjaśnić mechanizmy przebiegu podstawowych procesów rozrodczych u zwierzat gospodarskich oraz dobrać odpowiednie metody pozwalajace na ich modyfikację | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Nie potrafi kojarzyć faktów. |
3,0 | Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty. | |
3,5 | Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy niewielkiej pomocy prowadzącego kojarzy fakty dotyczące poszczególnych procesów rozrodczych. | |
4,0 | Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i interpretuje zachodzące zmiany, wskazując przy pomocy prowadzącego na możliwości modyfikacji powyższych procesów i korzyści z tego wynikające. | |
4,5 | Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Wskazuje na ich złożoność, analizuje i interpretuje zachodzące zmiany w kontekście możliwości ich modyfikacji. Podaje przy pomocy prowadzącego, możliwości wykorzystania niektórych metod w regulacji funkcji rozrodczych samca i samicy. | |
5,0 | Student wyjaśnia i interpretuje zachodzące procesy w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia, wyjaśnia znaczenie znajomości powyższych problemów w praktyce zootechnicznej i weterynaryjnej. Wskazuje na ich złożoność, analizuje i interpretuje zachodzące zmiany w kontekście możliwości ich modyfikacji. Podaje możliwości wykorzystania niektórych metod w regulacji funkcji rozrodczych samca i samicy. | |
ZO_2A_HZGu-U3_U02 Student powinien potrafić ocenić stan czynnościowy narządów rozrodczych oraz podjąć właściwą decyzję odnośnie użytkowania rozrodczego samca i samicy. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić stanu czynnościowego narządów rozrodczych oraz powiązać faktów z zakresu użytkowania rozpłodowego samca i samicy. |
3,0 | Student analizuje i ocenia stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Przy pomocy prowadzącego potrafi przygotować sprzęt do badań oraz określić przydatność samca i samicy do rozrodu, a także ocenić jakość komórek rozrodczych. | |
3,5 | Student analizuje i ocenia stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Przy nieznacznej pomocy prowadzącego potrafi przygotować sprzęt do badań oraz określić przydatność samca i samicy do rozrodu, a także ocenić jakość komórek rozrodczych. | |
4,0 | Student analizuje i określa stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Potrafi ocenić przydatność samca i samicy do rozrodu wyjaśniając celowość tej oceny. Przy pomocy prowadzącego zajęcia obsługuje sprzęt badawczy, wybiera metodę i ocenia jakość komórek rozrodczych. | |
4,5 | Student analizuje i określa stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Potrafi ocenić przydatność samca i samicy do rozrodu wyjaśniając celowość tej oceny. Przy niewielkiej pomocy prowadzącego zajęcia organizuje warsztat badawczy, obsługuje sprzęt i objaśnia zasady oceny jakość komórek rozrodczych. | |
5,0 | Student analizuje i określa stan czynnościowy narządów rozrodczych, interpretuje i kojarzy fakty. Potrafi ocenić przydatność samca i samicy do rozrodu wyjaśniając celowość tej oceny. Samodzielnie organizuje warsztat badawczy, obsługuje sprzęt i objaśnia zasady oceny jakość komórek rozrodczych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZGu-U3_K01 Student ma świadiomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozrodu dla rozwoju hodowli zwierzat i całej gospodarki. | 2,0 | Student nie zdaje sobie sprawy ze znaczenia wiedzy dotyczącxej rozrodu dla rozwoju hodowli i całej gospodarki.Przejawia postawę negującą i dezaprobatę we wszystkich działaniach. |
3,0 | Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli i calej gospodarki. Przejawia pozytywną postawę w podejmowanych działaniach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma pełną świadomość ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hosdowli i całej gospodarki. Przejawia aktywną postawę w podejmowanych dzi8ałaniach. | |
ZO_2A_HZGu-U3_K02 Student bedzie wykazywał właściwą postawę i postępował według obowiązujących zasad etyki zawodowej, aktywnie uczestnicząc w rozwiązywaniu powierzonych zadań. | 2,0 | Student nie przejawia żadnej aktywności i unika podejmowania działań samodzielnych jak również na forum grupy. |
3,0 | Student przejawia zainteresowanie i nie unika pracy postępując na ogół według obowiązujących zasad, uczestnicząc w rozwiązywaniu powierzonych zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student przejawia duże zainteresowanie pracą, samodzielnie podejmując działania w rozwiązywaniu powierzonych zadań.. |
Literatura podstawowa
- Bielański W., Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1979
- Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukrol s.c., Kraków, 1999
- Krzymowski T., Strzeżek J., Biologia rozrodu zwierzat, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn, 2007
- Wierzbowski S., Andrologia, Platan, Kraków, 2009
Literatura dodatkowa
- Semczuk M., Kurpisz M., Andrologia, PZWL, Warszawa, 2006
- Wierzbowski S., Żukowski K., Rozród bydła, Kos, Balice, 2007