Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Immunoprofilaktyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Immunoprofilaktyka
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z podstaw immunologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwój układu odpornościowego wybranych grup ssaków.2
T-A-2Immunoprofilaktyka. Omówienie wybranych szczepionek przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Rola wybranych immunomodulatorów w immunoprofilaktyce.2
T-A-3Immunoprofilaktyka zakażeń Streptococcus sp. oraz Staphylococcus sp. wobec narastającej oporności na leki przeciwbakteryjne.2
T-A-4Immunoprofilaktyka grypy. Immunoprofilaktyka wirusowego zapalenia wątroby typu A i B. Immunologia oraz etiopatogeneza AIDS.2
T-A-5Immunoprofilaktyka ciąży i okresu neonatalnego.2
T-A-6Najnowsze trendy w immunoprofilaktyce chorób zakaźnych. Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. Immunoprofilaktyka tężca, listeriozy, boreliozy oraz riketsjoz.2
T-A-7Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz.2
T-A-8Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.2
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. Interakcja: człowiek-zwierzęta.2
T-W-3Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka bronchopneumonii cieląt.2
T-W-4Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka salmoneloz zwierząt i człowieka.2
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne2
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.2
T-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-4Samodzielne studiowanie materiału z wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.5_W01
Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
ZO_2A_W04R2A_W03, R2A_W04C-1, C-2T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1, S-4
ZO_2A_HZG-O1.5_W02
Student zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych
ZO_2A_W05R2A_W01, R2A_W06InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.5_U01
Student umie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
ZO_2A_U03, ZO_2A_U13R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U05InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1, C-2T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.5_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
ZO_2A_K06R2A_K01, R2A_K04, R2A_K07InzA2_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.5_W01
Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
2,0Student nie zna etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
ZO_2A_HZG-O1.5_W02
Student zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych
2,0Student nie zdaje sobie sprawy z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.5_U01
Student umie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
2,0Student nie umie opisać metod zapobiegających chorobom zwierząt
3,0Student potrafi w dostateczny sposób opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
3,5Student potrafi na średnim poziomie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
4,0Student potrafi na dobrym poziomie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
4,5Student potrafi dobrze opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.5_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym

Literatura podstawowa

  1. Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A., Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2000., 2010
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Janicki K., Hematologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  4. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, MEDITON Oficyna Wydawnicza, 2000
  5. Mackiewicz S., Immunologia, PZWL, Warszawa, 1991
  6. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydaw. Medyczne Słotwiński Verlag, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
  2. Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwój układu odpornościowego wybranych grup ssaków.2
T-A-2Immunoprofilaktyka. Omówienie wybranych szczepionek przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Rola wybranych immunomodulatorów w immunoprofilaktyce.2
T-A-3Immunoprofilaktyka zakażeń Streptococcus sp. oraz Staphylococcus sp. wobec narastającej oporności na leki przeciwbakteryjne.2
T-A-4Immunoprofilaktyka grypy. Immunoprofilaktyka wirusowego zapalenia wątroby typu A i B. Immunologia oraz etiopatogeneza AIDS.2
T-A-5Immunoprofilaktyka ciąży i okresu neonatalnego.2
T-A-6Najnowsze trendy w immunoprofilaktyce chorób zakaźnych. Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. Immunoprofilaktyka tężca, listeriozy, boreliozy oraz riketsjoz.2
T-A-7Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz.2
T-A-8Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.2
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. Interakcja: człowiek-zwierzęta.2
T-W-3Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka bronchopneumonii cieląt.2
T-W-4Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka salmoneloz zwierząt i człowieka.2
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne2
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.2
T-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-4Samodzielne studiowanie materiału z wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.5_W01Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt
Treści programoweT-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. Interakcja: człowiek-zwierzęta.
T-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.
T-W-4Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka salmoneloz zwierząt i człowieka.
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.
T-W-3Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka bronchopneumonii cieląt.
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.5_W02Student zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz o metodach laboratoryjnych oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt
Treści programoweT-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. Interakcja: człowiek-zwierzęta.
T-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.
T-W-4Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka salmoneloz zwierząt i człowieka.
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.
T-W-3Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka bronchopneumonii cieląt.
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdaje sobie sprawy z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.5_U01Student umie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U13Dokonuje wyboru odpowiednich metod bioinżynierii w hodowli zwierząt oraz ocenia skutki ich zastosowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt
Treści programoweT-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. Interakcja: człowiek-zwierzęta.
T-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.
T-W-4Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka salmoneloz zwierząt i człowieka.
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.
T-W-3Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka bronchopneumonii cieląt.
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie opisać metod zapobiegających chorobom zwierząt
3,0Student potrafi w dostateczny sposób opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
3,5Student potrafi na średnim poziomie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
4,0Student potrafi na dobrym poziomie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
4,5Student potrafi dobrze opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.5_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K06Potrafi wykorzystywać informacje z literatury krajowej i zagranicznej, baz danych oraz innych źródeł w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt
Treści programoweT-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. Interakcja: człowiek-zwierzęta.
T-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.
T-W-4Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka salmoneloz zwierząt i człowieka.
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.
T-W-3Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka bronchopneumonii cieląt.
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym