Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Podstawy kyno- i felinoterapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy kyno- i felinoterapii
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu "pies i jego rola w społeczeństwie"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.3
T-W-2Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.3
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.5
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.3
T-W-5Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.3
T-W-6Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.3
T-W-7Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.3
T-W-8Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. kozy, owce, lamy i alpaki, małe zwierzęta towarzyszące, delfinoterapia. Specyfika ośrodków w których najczęściej prowadzone są zajęcia z animaloterapii. Specyfika animaloterapii w opiece paliatywnej.5
T-W-9Problemy współczesnej animaloterapii w Polsce – podsumowanie zajęć i dyskusja.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta ze wskazaną literaturą10
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego16
A-W-5zaliczenie pisemne1
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O4.3_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1, C-2T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
ZO_2A_AGR-O4.3_W02
wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-2T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O4.3_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
ZO_2A_K09R2A_K03InzA2_K01C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O4.3_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
2,0wymienia niektóre pojęcia z zakresu animaloterapii, ale nie potrafi ich zdefiniować i opisać. Wymienia niektóre korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii ale nie potrafi ich scharakteryzować
3,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje większość korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazań i przeciwwskazań do kyno- i felinoterapii, popełnia błędy merytoryczne
3,5Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, popełnia nieliczne błędy
4,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
4,5Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
5,0Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach
ZO_2A_AGR-O4.3_W02
wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
2,0Nie zna kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii, bądź wymienia tylko część z nich, nie potrafiąc ich uzasadnić.
3,0Zna część kryteriów doboru zwierząt do animaloterapii, potrafi je wymienić i częściowo opisać.
3,5Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii.
4,0Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem ich cech psychicznych.
4,5Wymienia i swobodnie charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności.
5,0Wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności. Wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O4.3_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie.
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie, także poza godzinami zajęć

Literatura podstawowa

  1. Bekasiewicz N., (pod.red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Wyd. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008
  2. Bekasiewicz N., (pod.red.), Pies-terapeuta i przyjaciel rodziny, Wyd. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. różni, Mój Pies, Pies, Kynologia, Kocie Sprawy, periodyki tematyczne

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.3
T-W-2Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.3
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.5
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.3
T-W-5Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.3
T-W-6Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.3
T-W-7Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.3
T-W-8Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. kozy, owce, lamy i alpaki, małe zwierzęta towarzyszące, delfinoterapia. Specyfika ośrodków w których najczęściej prowadzone są zajęcia z animaloterapii. Specyfika animaloterapii w opiece paliatywnej.5
T-W-9Problemy współczesnej animaloterapii w Polsce – podsumowanie zajęć i dyskusja.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta ze wskazaną literaturą10
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego16
A-W-5zaliczenie pisemne1
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O4.3_W01Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-W-6Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.
T-W-7Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.
T-W-2Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0wymienia niektóre pojęcia z zakresu animaloterapii, ale nie potrafi ich zdefiniować i opisać. Wymienia niektóre korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii ale nie potrafi ich scharakteryzować
3,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje większość korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazań i przeciwwskazań do kyno- i felinoterapii, popełnia błędy merytoryczne
3,5Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, popełnia nieliczne błędy
4,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
4,5Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
5,0Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O4.3_W02wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.
T-W-5Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii, bądź wymienia tylko część z nich, nie potrafiąc ich uzasadnić.
3,0Zna część kryteriów doboru zwierząt do animaloterapii, potrafi je wymienić i częściowo opisać.
3,5Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii.
4,0Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem ich cech psychicznych.
4,5Wymienia i swobodnie charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności.
5,0Wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności. Wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O4.3_K01Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.
T-W-8Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. kozy, owce, lamy i alpaki, małe zwierzęta towarzyszące, delfinoterapia. Specyfika ośrodków w których najczęściej prowadzone są zajęcia z animaloterapii. Specyfika animaloterapii w opiece paliatywnej.
T-W-9Problemy współczesnej animaloterapii w Polsce – podsumowanie zajęć i dyskusja.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie.
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie, także poza godzinami zajęć