Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Zwierzęta inwazyjne w Polsce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zwierzęta inwazyjne w Polsce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt występujących na terenie Polski na poziomie wiadomości ze szkoły średniej |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce |
C-2 | Przybliżenie studentom wiedzy z zakresu zagrożeń powstałych w wyniku nie planowanej lub planowanej introdukcji zwierzyny obcej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Systematyka gatunków obcych występujących w Polsce. Zajęcia terenowe w ogrodzie Zoologicznym | 2 |
T-A-2 | Pochodzenie i biologia ssaków inwazyjnych (jenot, norka amerykańska, szop). Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym | 2 |
T-A-3 | Pochodzenie i biologia owadów inwazyjnych (stonka kukurydziana, itd.). Pochodzenie i biologia ryb inwazyjnych (babka bycza, babka łysa, babka szczupła, okoń nilowy, amerykański pstrąg źródlany, itd.). | 3 |
T-A-4 | Pochodzenie i biologia ptaków inwazyjnych (mandarynka Aix galericulata, papuga aleksandretta obrożna Psittacula Kramer). Pochodzenie i biologia pozostałych gatunków inwazyjnych (wioślarka kaspijska, racicznica zmienna, rak sygnałowy, rak amerykański – pręgowaty, żebropław Mnemiopsis leidyi, ślimak luzytański, itd.). | 3 |
T-A-5 | Identyfikacja głównych przyczyn oraz dróg przenikania obcych gatunków do Polski, w tym także dróg rozprzestrzeniania się tych gatunków po introdukcji. | 2 |
T-A-6 | Zestawienia liczbowe i porównania gatunków sklasyfikowanych. Rozpoznawanie i sygnalizacja zjawisk inwazyjnych | 2 |
T-A-7 | Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przyczyny i skutki pojawiania się zwierząt inwazyjnych. Lista zwierząt inwazyjnych w Polsce. | 3 |
T-W-2 | Zwierzęta inwazyjne alochtoniczne o znacznej ekspansywności. Gatunki inwazyjne czasowo pojawiające się w Polsce - naloty inwazyjne. | 3 |
T-W-3 | Wykaz gatunków introdukowanych. Zachowanie się gatunków obcych na nowych terenach. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym | 2 |
T-W-4 | Zagadnienia związane ze zmianami genetycznymi u rodzimych gatunków, powstałych w wyniku krzyżowania się gatunków i odrębnych populacji. | 2 |
T-W-5 | Opis ekosystemów i obszarów najbardziej podatnych i narażonych na inwazje. Zajęcia terenowe w Ogrodzie Zoollogicznym | 2 |
T-W-6 | Metody zapobiegania nowym introdukcjom – celowym i przypadkowym – oraz metody kontroli i eliminacji zawleczonych do Polski inwazyjnych gatunków obcych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczetsnictwo studenta w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie litaratury związanej z tematyką zajęć | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Zajęcia terenowew Ogrodzie Zoologicznym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Referaty piesemne o tematyce przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.4_W01 Studnet posiada wiedzę na tematów występujących w Polsce gatunków zwierząt inwazyjnych oraz związanych z tym zagrożen dla rodzimych gatunków | ZO_1A_W05, ZO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.4_U01 Student ocenia zagrożenia związane z wystepowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce | ZO_1A_U21 | R1A_U05 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.4_K01 Student wykazuje świadomość wystepujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany w wynikających z tego zagrożeniach | ZO_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.4_W01 Studnet posiada wiedzę na tematów występujących w Polsce gatunków zwierząt inwazyjnych oraz związanych z tym zagrożen dla rodzimych gatunków | 2,0 | Student zna żadnych zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce |
3,0 | Student zna przynajmniej 3 gatunki zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce | |
3,5 | Student zna 5 gatunków zwierząt występujących w Polsce oraz potrafi w związku z tym wymienić przynajmniej 2 zagrożenia dla rodzimych gatunków | |
4,0 | Student zna przynajmniej 7 gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce i potrafi zdefiniować niektóre zagrożenia dla rodzimych gatunków | |
4,5 | Student zna do 10 gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce i definiuje zagrożenia dla rodzimych gatunków. | |
5,0 | Studnet zna wiele gatunków zwierząt inwazyjnych występujących w Polsce oraz definiuje wszystkie z tym związane zagrożenia dla rodzimych gatunków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.4_U01 Student ocenia zagrożenia związane z wystepowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce | 2,0 | Student nie umie ocenić żadnych zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce |
3,0 | Student umie ocenić dwa zagrożenia związane z wystepowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce | |
3,5 | Student potrafi ocenić do 3 zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce | |
4,0 | Student umie ocenić d 5 zagrożeń związanych z występowaniem gatunków inwazyjnych zwierząt w Polsce | |
4,5 | Student umie ocenić większość zagrożeń związanych z występowaniem gatunków zwierząt inwazyjnych w Polsce | |
5,0 | Studnet umie ocenić wszystkie zagrożenia dla rodzimych gatunków związane z występowaniem zwierząt inwazyjnych w Polsce |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.4_K01 Student wykazuje świadomość wystepujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany w wynikających z tego zagrożeniach | 2,0 | Student nie jest świadomy występowania w Polsce żadnych gatunków inwazyjnych oraz nie nie jest zorientowany z wynikajacych z tego zagrożeń |
3,0 | Student jest świadomy, że w Polsce wystepują jakieś zwierzęta inwazyjne i potrafi ich kilka wymienić | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma pełną Swiadomość wystęopujących w Polsce obcych gatunków zwierząt oraz jest zorientowany z wynikających z tego zagrożeń |
Literatura podstawowa
- NOBANIS, Baza danych o gatunkach inwazyjnych centralnej i północnej Europy, 2011
- Z. Głowaciński, H. Okarma, J. Pawłowski, W. Solarz (red.), Księga gatunków obcych inwazyjnych w faunie Polski, Wyd. internetowe. [on-line]. Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie., Kraków, 2011
Literatura dodatkowa
- Niewiadomska K., Pojmańska T., Organizmy pasożytnicze – dlaczego należy monitorować ich występowanie., Biuletyn Monitoringu Przyrody 1 (5), 2004
- Carlton J. T, Biological invasions and cryptogenic species, Ecology 77 (6), 1996
- Bartoszewicz M., Okarma H, Szopy nad Wartą., Łowiec Polski 3, 2007