Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Produkty pochodzenia końskiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkty pochodzenia końskiego | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | hodowle zwierząt, biochemia, fizjologia, zoohigiena, hodowle zwierząt, biochemia, fizjologia, zoohigiena |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami pozyskiwania produktów pochodzenia końskiego (mleko, mięso, włosie, skóry) i metodami ich oceny oraz wykorzystania ich do przerobu technologicznego w szczególności mleka kobylego i mięsa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Produkcja wyrobów z mleka klaczy | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka mięsa końskiego | 3 |
T-A-3 | Rodzaje potraw gotowanych z mięsa końskiego | 3 |
T-A-4 | Rodzaje potraw pieczonych z mięsa końskiego | 3 |
T-A-5 | Rodzaje wędlin z mięsa końskiego | 3 |
T-A-6 | pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Produkty pochodzenia końskiego. | 1 |
T-W-2 | Mięso końskie. Znaczenie gospodarcze. Eksport i import mięsa końskiego. | 1 |
T-W-3 | Wykorzystanie kulinarne mięsa końskiego i podrobów | 2 |
T-W-4 | Przetwory z mięsa końskiego | 2 |
T-W-5 | Mleko klaczy. Charakterystyka mleka końskiego. Wykorzystanie mleka klaczy kulinarnie, w kosmetyce, w medycynie. | 3 |
T-W-6 | Skóry końskie. Budowa skóry. Pozyskiwanie skór, czyszczenie, wstępna konserwacja skór, magazynowanie skór surowych. Garbowanie skór. Wykorzystanie skór końskich do wyrobu galanterii, biżuterii, w tapicerstwie | 3 |
T-W-7 | Włosie końskie. Pozyskiwanie włosia końskiego. Wykorzystanie włosia końskiego. | 1 |
T-W-8 | Surowice i szczepionki. Pozyskiwanie surowic i szczepionek, przechowywanie, wykorzystanie. | 1 |
T-W-9 | zaliczenie pisemne wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne | 10 |
A-A-3 | konsultacje z prowadzacymi ćwiczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne | 10 |
A-W-3 | konsultacje z prowadzacymi wykłady | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O132_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować cechy jakościowe produktów pochodzenia końskiego oraz zna ich wykorzystanie w przemyśle spożywczym, skórzanym, galanteryjnym i farmaceutycznym. | ZO_1A_W10 | R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O132_U01 Student posiada umięjętność oceny jakości produktów pochodzenia końskiego oraz umiejętność wykorzystania ich w różnych działach przemysłu. | ZO_1A_U10 | R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06 | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O132_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować cechy jakościowe produktów pochodzenia końskiego oraz zna ich wykorzystanie w przemyśle spożywczym, skórzanym, galanteryjnym i farmaceutycznym. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z nierwielkimi niedociągnięciami.Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. opełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału..Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O132_U01 Student posiada umięjętność oceny jakości produktów pochodzenia końskiego oraz umiejętność wykorzystania ich w różnych działach przemysłu. | 2,0 | Niedostateczne umiejętności zastosowania odpowiednich metod oceny jakości produktów końskich. |
3,0 | Dostateczna umiejętności zastosowania odpowiednich metod oceny jakości produktów końskich z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Dostateczna umiejętności zastosowania odpowiednich metod oceny jakości produktów końskich. | |
4,0 | Dobre opanowanie umiejętności zastosowania odpowiednich metod oceny jakości produktów końskich. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie umiejętności zastosowania odpowiednich metod oceny jakości produktów końskich z pewnymi niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie umiejętności zastosowania odpowiednich metod oceny jakości produktów końskich. |
Literatura podstawowa
- Pod red. Litwińczuka Z., Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie., PWRiL, Warszawa, 2004
- Skrabka-Błotnicka T., Technologia zywności pochodzenia zwierzęcego, AE, Wrocław, 2007
- Flis K., Procner A., Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem, WSiP, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Olszewski A., Atlas rozbioru tusz zwierzat rzexnych., WNT, Warszawa, 2005
- Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw, PZWL, Warszawa, 2011