Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Użytkowanie i hodowla koni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,00,29zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw anatomii ,fizjologii i rozrodu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni.
C-2Znajomość pokroju koni i cech psychicznych.
C-3Znajomość zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej.
C-4Znajomość chowu, specyfika rozrodu i żywienia koni.
C-5Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco- i zimnokrwistych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.4
T-A-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.6
T-A-3Cechy psychiczne: zmysły, instynkty, charakter, temperament, nałogi, narowy.4
T-A-4Identyfikacja: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary i indeksy budowy.3
T-A-5Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym.2
T-A-6Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.2
T-A-7Zasady przyrządzania i normowania pasz dla koni.2
T-A-8Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego.2
25
laboratoria
T-L-1Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.4
T-L-2Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy.4
T-L-3Pomiary zoometryczne koni i indeksy budowy2
10
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni na świecie i w Polsce.4
T-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.12
T-W-3Wybrane aspekty rozrodu koni.2
T-W-4Transport, obrót, aspekty prawne użytkowania koni.3
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.3
T-W-6Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.3
T-W-7Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2udział w konsultacjach3
A-A-3praca własna studenta z literaturą15
A-A-4przygotowanie do kolokwiów15
A-A-5zaliczenia pisemne2
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta z literaturą8
A-L-3przygotowanie do zaliczenia praktycznego7
A-L-4opracowywanie indeksów budowy koni2
A-L-5zaliczenie praktyczne1
A-L-6udział w konsultacjach2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3praca własna studenta ze wskazną literaturą10
A-W-4przygotowanie do egzaminu15
A-W-5egzamin pisemny2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film dydaktyczny
M-4pokaz
M-5ćwiczenie przedmiotowe
M-6objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C10_W01
Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni
ZO_1A_W12, ZO_1A_W10, ZO_1A_W09R1A_W02, R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-L-2M-1, M-2, M-3S-2, S-3
ZO_1A_ZO-S-C10_W02
Student opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji.
ZO_1A_W05, ZO_1A_W09R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04C-2, C-3T-W-2, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-2, S-3
ZO_1A_ZO-S-C10_W03
Definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy.
ZO_1A_W05, ZO_1A_W09R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04C-2T-A-3M-1, M-2S-3
ZO_1A_ZO-S-C10_W04
Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia.
ZO_1A_W13, ZO_1A_W05, ZO_1A_W09, ZO_1A_W04R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05C-4T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C10_U01
Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-2, C-1, C-5T-A-8, T-L-1, T-L-2M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C10_W01
Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni
2,0Student częściowo wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, nie potrafi ich scharakteryzować, popełnia liczne błędy.
3,0Student wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dostatecznym, popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student poprawnie wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dostatecznym, a niektóre z nich omawia bardziej szczegółowo, popełnia jednak nieliczne błędy merytoryczne.
4,0Student poprawnie wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dobrym.
4,5Student wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, bezbłędnie je charakteryzuje.
5,0Student swobodnie wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie rasy, typy i kierunki użytkowania koni, wykazując się wiedzą na poziomie bardzo dobrym - w pełni opanowując materiał.
ZO_1A_ZO-S-C10_W02
Student opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji.
2,0Student częściowo opisuje pokrój konia, nie potrafi wymienić i scharakteryzować wad budowy , nie rozpoznaje większości umaszczeń, nie potrafi wymienić sposobów identyfikacji, popełnia liczne błędy.
3,0Student częściowo opisuje pokrój konia,częściowo wymienia i scharakteryzuje wady budowy, rozpoznaje cześć umaszczeń, wymienia podstawowe sposoby identyfikacji, popełnia błędy.
3,5Student częściowo opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i częściowo opisuje umaszczenia, potrafi wymienić sposoby identyfikacji, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i opisuje umaszczenia, potrafi wymienić sposoby identyfikacji.
4,5Student szczególowo opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i opisuje wszystkie umaszczenia, potrafi wymienić wszystkie sposoby identyfikacji.
5,0Student swobodnie i szczególowo opisuje pokrój konia, bezbłędnie wymienia i charakteryzuje wszystkie wady budowy , szczegółowo charakteryzuje wszystkie umaszczenia, potrafi wymienić i szczegółowo opisać wszystkie sposoby identyfikacji.
ZO_1A_ZO-S-C10_W03
Definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy.
2,0student nie umie zdefiniować pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia nałogi i narowy, nie potrafi ich scharakteryzować
3,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i charakteryzuje większość nałogów i narowów, popełnia błędy merytoryczne
3,5student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy, popełnia nieliczne błędy
4,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i dokładnie charakteryzuje nałogi i narowy, popełnia nieliczne błędy o niewielkim znaczeniu
4,5student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i bezbłędnie charakteryzuje nałogi i narowy,
5,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia oraz szczegółowo i bezbłędnie charakteryzuje nałogi i narowy, uzasadnia ich wpływ na użytkowanie
ZO_1A_ZO-S-C10_W04
Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia.
2,0student nie potrafi scharakteryzować założeń chowu koni, nie zna specyfiki rozrodu koni, wymienia część zasad żywienia i pojenia
3,0Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia błędy merytoryczne
3,5Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,0Student szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia nieliczne błędy o niewielkim znaczeniu
4,5student dokładnie i szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu oraz żywienia i pojenia w odniesieniu do cech budowy przedowu pokarmowego konia, nie popełniając zasadniczych błędów
5,0student bezbłędnie, dokładnie i szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu oraz żywienia i pojenia w odniesieniu do cech budowy przedowu pokarmowego konia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C10_U01
Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
2,0Nie posiada umiejętności wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz nie potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
3,0Posiada umiejętność prawidłowego wykonania podstawowych elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
3,5Posiada umiejętność prawidłowego wykonania wiekszości elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
4,0Prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej konia,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim.
4,5Samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0W pełni samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Chachuła J., Chachuła J., Chrzanowski Sz., Oleksiak S., Chów, hodowla i użytkowanie koni, Wyd. SGGW, Warszawa, 1991, II uzupełnione
  2. Zwoliński J., Hodowla koni, PWRiL, Warszawa, 1977, I
  3. Stachurska A., Identyfikacja Koni, WAR Lublin, Lublin, 2002
  4. Sasimowski E., Budzyński M., Żywienie koni, PWRiL, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Wierzbowski S., Kosiniak-KamyszK., Kierowany rozród koni, Wyd. Drukrol s.c., Kraków, 1998
  2. Kolstrung R., Silmanowicz P., Stachurska A., Piel egnacja i podkówanie kopyt koni, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Gill J., Fizjologia konia, Wyd. sport, Warszawa, 2003
  4. Jamroz D. (pod red.), Żywienie zwierzat i paszoznastwo, PWN, Warszawa, 2001
  5. Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR Szczecin, Szczecin, 2006
  6. Walkowicz E., Jodkowska E., Hodowla i chów koni - przewodnik do ćwiczeń, AR Wrocław, Wrocław, 1997
  7. różni, fachowe periodyki z zakresu hipologii, Koń Polski, Świat koni, Hodowca i jeździec, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco- i zimnokrwistych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.4
T-A-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.6
T-A-3Cechy psychiczne: zmysły, instynkty, charakter, temperament, nałogi, narowy.4
T-A-4Identyfikacja: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary i indeksy budowy.3
T-A-5Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym.2
T-A-6Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.2
T-A-7Zasady przyrządzania i normowania pasz dla koni.2
T-A-8Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego.2
25

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.4
T-L-2Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy.4
T-L-3Pomiary zoometryczne koni i indeksy budowy2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni na świecie i w Polsce.4
T-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.12
T-W-3Wybrane aspekty rozrodu koni.2
T-W-4Transport, obrót, aspekty prawne użytkowania koni.3
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.3
T-W-6Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.3
T-W-7Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2udział w konsultacjach3
A-A-3praca własna studenta z literaturą15
A-A-4przygotowanie do kolokwiów15
A-A-5zaliczenia pisemne2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta z literaturą8
A-L-3przygotowanie do zaliczenia praktycznego7
A-L-4opracowywanie indeksów budowy koni2
A-L-5zaliczenie praktyczne1
A-L-6udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3praca własna studenta ze wskazną literaturą10
A-W-4przygotowanie do egzaminu15
A-W-5egzamin pisemny2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C10_W01Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni.
Treści programoweT-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni na świecie i w Polsce.
T-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.
T-L-2Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student częściowo wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, nie potrafi ich scharakteryzować, popełnia liczne błędy.
3,0Student wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dostatecznym, popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student poprawnie wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dostatecznym, a niektóre z nich omawia bardziej szczegółowo, popełnia jednak nieliczne błędy merytoryczne.
4,0Student poprawnie wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, charakteryzuje je w stopniu dobrym.
4,5Student wymienia rasy, typy i kierunki użytkowania, bezbłędnie je charakteryzuje.
5,0Student swobodnie wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie rasy, typy i kierunki użytkowania koni, wykazując się wiedzą na poziomie bardzo dobrym - w pełni opanowując materiał.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C10_W02Student opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Znajomość pokroju koni i cech psychicznych.
C-3Znajomość zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej.
Treści programoweT-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.
T-A-6Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.
T-A-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco- i zimnokrwistych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.
T-A-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.
T-A-4Identyfikacja: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary i indeksy budowy.
T-L-3Pomiary zoometryczne koni i indeksy budowy
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film dydaktyczny
M-4pokaz
M-5ćwiczenie przedmiotowe
M-6objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student częściowo opisuje pokrój konia, nie potrafi wymienić i scharakteryzować wad budowy , nie rozpoznaje większości umaszczeń, nie potrafi wymienić sposobów identyfikacji, popełnia liczne błędy.
3,0Student częściowo opisuje pokrój konia,częściowo wymienia i scharakteryzuje wady budowy, rozpoznaje cześć umaszczeń, wymienia podstawowe sposoby identyfikacji, popełnia błędy.
3,5Student częściowo opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i częściowo opisuje umaszczenia, potrafi wymienić sposoby identyfikacji, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i opisuje umaszczenia, potrafi wymienić sposoby identyfikacji.
4,5Student szczególowo opisuje pokrój konia, wymienia i charakteryzuje wady budowy , rozpoznaje i opisuje wszystkie umaszczenia, potrafi wymienić wszystkie sposoby identyfikacji.
5,0Student swobodnie i szczególowo opisuje pokrój konia, bezbłędnie wymienia i charakteryzuje wszystkie wady budowy , szczegółowo charakteryzuje wszystkie umaszczenia, potrafi wymienić i szczegółowo opisać wszystkie sposoby identyfikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C10_W03Definiuje pojęcia charakteru i temperamentu koni, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Znajomość pokroju koni i cech psychicznych.
Treści programoweT-A-3Cechy psychiczne: zmysły, instynkty, charakter, temperament, nałogi, narowy.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie zdefiniować pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia nałogi i narowy, nie potrafi ich scharakteryzować
3,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i charakteryzuje większość nałogów i narowów, popełnia błędy merytoryczne
3,5student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i charakteryzuje nałogi i narowy, popełnia nieliczne błędy
4,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i dokładnie charakteryzuje nałogi i narowy, popełnia nieliczne błędy o niewielkim znaczeniu
4,5student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia i bezbłędnie charakteryzuje nałogi i narowy,
5,0student definiuje pojęcia charakteru i temperamentu, wymienia oraz szczegółowo i bezbłędnie charakteryzuje nałogi i narowy, uzasadnia ich wpływ na użytkowanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C10_W04Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-4Znajomość chowu, specyfika rozrodu i żywienia koni.
Treści programoweT-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.
T-W-4Transport, obrót, aspekty prawne użytkowania koni.
T-W-7Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.
T-W-3Wybrane aspekty rozrodu koni.
T-W-6Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.
T-A-5Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym.
T-A-6Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.
T-A-7Zasady przyrządzania i normowania pasz dla koni.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi scharakteryzować założeń chowu koni, nie zna specyfiki rozrodu koni, wymienia część zasad żywienia i pojenia
3,0Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia błędy merytoryczne
3,5Student charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,0Student szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia, popełnia nieliczne błędy o niewielkim znaczeniu
4,5student dokładnie i szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu oraz żywienia i pojenia w odniesieniu do cech budowy przedowu pokarmowego konia, nie popełniając zasadniczych błędów
5,0student bezbłędnie, dokładnie i szczegółowo charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu oraz żywienia i pojenia w odniesieniu do cech budowy przedowu pokarmowego konia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C10_U01Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Znajomość pokroju koni i cech psychicznych.
C-1Znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni.
C-5Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego.
Treści programoweT-A-8Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego.
T-L-1Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.
T-L-2Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy.
Metody nauczaniaM-3film dydaktyczny
M-4pokaz
M-5ćwiczenie przedmiotowe
M-6objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz nie potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
3,0Posiada umiejętność prawidłowego wykonania podstawowych elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
3,5Posiada umiejętność prawidłowego wykonania wiekszości elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
4,0Prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej konia,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim.
4,5Samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0W pełni samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.