Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Utrzymanie i hodowla zwierząt futerkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Utrzymanie i hodowla zwierząt futerkowych
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze.
C-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-3Przybliżenie studentom wiedzy na temat właściwości futer naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych2
T-L-2Technika oceny jakości skór zwierząt futerkowych3
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych2
T-L-4Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych2
T-L-5Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli2
T-L-6Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych3
T-L-7Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek4
T-L-8Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików2
T-L-9Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych2
T-L-10Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA w Łozienicy3
T-L-11Składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt futerkowych2
T-L-12Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe na fermie zwierząt futerkowych2
T-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń1
30
wykłady
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek lisów pospolitych i polarnych3
T-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych2
T-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA w Łozienicy2
T-W-4Użytkowanie rozrodcze zwierząt futerkowych.3
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.3
T-W-6Oddziaływanie ferm zwierząt futerkowych na środowisko2
T-W-7Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych.3
T-W-8Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach30
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach7
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów i ćwiczeń8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Układanie dawek pokarmowych dla zwierząt futerkowych
S-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C12_W01
Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości futerkowe
ZO_1A_W14, ZO_1A_W01R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06C-2, C-3, C-1T-L-13, T-L-6, T-L-12, T-L-3, T-L-4, T-L-10, T-L-5, T-L-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8M-6, M-7, M-4, M-5, M-2, M-1S-3
ZO_1A_ZOK-S-C12_W02
Student zna mechanim rozrodu, selekcji i dziedziczebia cech użytkowych zwierząt futerkowych
ZO_1A_W12, ZO_1A_W04R1A_W04, R1A_W05C-1T-L-13, T-L-9, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-3, M-7, M-5, M-2, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C12_U01
Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
ZO_1A_U10, ZO_1A_U16R1A_U01, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06C-2, C-1T-L-11, T-L-1, T-L-7, T-L-8M-3, M-7, M-4, M-2, M-1S-3, S-1
ZO_1A_ZOK-S-C12_U02
Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
ZO_1A_U19, ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-2, C-1T-L-13, T-L-9M-3, M-7, M-4, M-5, M-2, M-1S-2
ZO_1A_ZOK-S-C12_U03
Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych a także ocenić wpływ fermy zwierząt futrekowych na środowisko
ZO_1A_U21, ZO_1A_U11, ZO_1A_U14R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U05, InzA_U06C-2, C-1T-L-13, T-W-6, T-W-5, T-W-8M-7, M-4, M-5, M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C12_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie i rozwiązuje przydzielone zadania
ZO_1A_K04, ZO_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-2, C-1T-L-7, T-L-13, T-L-12, T-L-10, T-L-8, T-L-9M-3, M-7, M-4, M-5, M-2, M-1S-3
ZO_1A_ZOK-S-C12_K02
Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
ZO_1A_K03R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06C-2T-L-13, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-3, M-6, M-7, M-4, M-5, M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C12_W01
Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości futerkowe
2,0Student nie zna i nie opisuje biologii zwierząt futerkowych, nie zna ich pochodzenia i właściowści futerkowych
3,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych
3,5Studnet zna wszsytkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 3 i podać ich pochodzenie
4,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 4 i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
4,5Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać pieć i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
5,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi je opisać i zna ich pochodzenie oraz właściwości okrywy włosowej
ZO_1A_ZOK-S-C12_W02
Student zna mechanim rozrodu, selekcji i dziedziczebia cech użytkowych zwierząt futerkowych
2,0Student nie opisuje żadnego mechanizmu rozrodu zwierząt futerkowych
3,0Student zna i opisuje rozród 2 gatunkó zwierząt futerkowych (jedno zwierzę mięsożerne i jedno roślinożerne)
3,5Student zna i opisuje rozród 3 gatunków zwierząt futerkowych
4,0Student zna i opisujerozród 5 gatunków zwierząt futerkowych
4,5Student zna i opisuje rozród prawie wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
5,0Student zna i opisuje mechanizm rozrodu wszystkich gatunków zwierząt futerkowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C12_U01
Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
2,0Studnet nie umie ułożyć zadnej dawki pokarmowej
3,0Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla królików
3,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla norek w różnym okresie fizjologicznym
4,0Student umie ułozyć dawki dla norek i lisów w różnych okresach fizjologicznych
4,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla królików norek i lisów.
5,0Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla wszystkich zwierząt futerkowych, roślinożernych i mięsożernych
ZO_1A_ZOK-S-C12_U02
Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
2,0Student nie umie oszacować użytkowości rozrodczej żadny6ch zwierząt futerkowych
3,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików i szynszyli
3,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą norek
4,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików, szynszyli i norek
4,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich zwierząt futerkowych rożlinożernych oraz norek
5,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
ZO_1A_ZOK-S-C12_U03
Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych a także ocenić wpływ fermy zwierząt futrekowych na środowisko
2,0Student nie umie ocenić stanu fermy pod wzgledem wymgań zoohigienicznych, nie potrafi ocenić czy istnieje na fermie odpowiedni dobrostan a także ocenic wpływu fermy na otaczające je środowisko
3,0Student potrafi ocenic ferme pod wzgledem zoohigienicznym, ale nie wie czy spełnia ona dobrostan zwierząt
3,5Student umie ocenić czy na fermie istnieje odpowiedni dobrostan oraz wprowadzić potrzebe do jego utrzymania zmiany
4,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie, analizuje dobrostan i umie wprowadzać odpowiednie zmiany w celu jego optymalizacji
4,5Student w prawidłowy sposób ocenia i analizujue panujace na fermie wraunki, ocenia odpwoiednio dobrostan i analizuje wpływ fermy na otaczajace je środowisko
5,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie oraz analizuje w odpowiedni sposób wpływ fermy na otaczajace je środowisko.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C12_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie i rozwiązuje przydzielone zadania
2,0
3,0Student wykazuje pewną aktywność w pracach w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOK-S-C12_K02
Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
2,0
3,0Student ma świadomość roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającym go środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kuźniewicz J., Filistowicz A., Chów i hodowla zwierząt futerkowych, Wydawnictwo akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocłąw, 1999
  2. Gliński Z., Kostro K., Podstawy hodowli lisów i norek, PWRiL, Warszawa, 2002
  3. Praca zbiorowa pod red. Gugołek A., Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz – Zwierzęta futerkowe., Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt im. Jana Kielanowskiego PAN, Jabłonna, 2011
  4. Barabasz B., Szynszyle. Hodowla i użytkowanie, PWRiL, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Barabasz B., Bieniek J., Króliki. Towarowa produkcja mięsna., PWRiL, Warszawa, 2003
  2. Barabasz B., Bieniek J., Króliki. Reksy – użytkowanie futerkowe, PWRiL, Warszawa, 2008
  3. Barabasz B., Jenoty. Chów i hodowla, PWRiL, Warszawa, 2007
  4. Bielański P., Kowalska D., Króliki, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2007
  5. Cholewa R., Frindt A., Scheuring W., Szeleszczyk A, Chów i hodowla nutrii, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych2
T-L-2Technika oceny jakości skór zwierząt futerkowych3
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych2
T-L-4Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych2
T-L-5Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli2
T-L-6Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych3
T-L-7Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek4
T-L-8Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików2
T-L-9Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych2
T-L-10Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA w Łozienicy3
T-L-11Składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt futerkowych2
T-L-12Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe na fermie zwierząt futerkowych2
T-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek lisów pospolitych i polarnych3
T-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych2
T-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA w Łozienicy2
T-W-4Użytkowanie rozrodcze zwierząt futerkowych.3
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.3
T-W-6Oddziaływanie ferm zwierząt futerkowych na środowisko2
T-W-7Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych.3
T-W-8Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach30
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach7
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów i ćwiczeń8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C12_W01Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwoości futerkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-3Przybliżenie studentom wiedzy na temat właściwości futer naturalnych
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze.
Treści programoweT-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-L-6Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych
T-L-12Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe na fermie zwierząt futerkowych
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych
T-L-4Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych
T-L-10Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA w Łozienicy
T-L-5Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli
T-L-2Technika oceny jakości skór zwierząt futerkowych
T-W-3Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA w Łozienicy
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
T-W-8Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna
Metody nauczaniaM-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie opisuje biologii zwierząt futerkowych, nie zna ich pochodzenia i właściowści futerkowych
3,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych
3,5Studnet zna wszsytkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 3 i podać ich pochodzenie
4,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać 4 i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
4,5Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać pieć i zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej
5,0Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi je opisać i zna ich pochodzenie oraz właściwości okrywy włosowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C12_W02Student zna mechanim rozrodu, selekcji i dziedziczebia cech użytkowych zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze.
Treści programoweT-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-L-9Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
T-W-7Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych.
T-W-2Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych
T-W-4Użytkowanie rozrodcze zwierząt futerkowych.
T-W-1Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek lisów pospolitych i polarnych
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opisuje żadnego mechanizmu rozrodu zwierząt futerkowych
3,0Student zna i opisuje rozród 2 gatunkó zwierząt futerkowych (jedno zwierzę mięsożerne i jedno roślinożerne)
3,5Student zna i opisuje rozród 3 gatunków zwierząt futerkowych
4,0Student zna i opisujerozród 5 gatunków zwierząt futerkowych
4,5Student zna i opisuje rozród prawie wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
5,0Student zna i opisuje mechanizm rozrodu wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C12_U01Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze.
Treści programoweT-L-11Składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt futerkowych
T-L-1Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych
T-L-7Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek
T-L-8Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Układanie dawek pokarmowych dla zwierząt futerkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studnet nie umie ułożyć zadnej dawki pokarmowej
3,0Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla królików
3,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla norek w różnym okresie fizjologicznym
4,0Student umie ułozyć dawki dla norek i lisów w różnych okresach fizjologicznych
4,5Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla królików norek i lisów.
5,0Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla wszystkich zwierząt futerkowych, roślinożernych i mięsożernych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C12_U02Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze.
Treści programoweT-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-L-9Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie oszacować użytkowości rozrodczej żadny6ch zwierząt futerkowych
3,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików i szynszyli
3,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą norek
4,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików, szynszyli i norek
4,5Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich zwierząt futerkowych rożlinożernych oraz norek
5,0Student umie oszacować użytkowość rozrodczą wszystkich gatunków zwierząt futerkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C12_U03Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych a także ocenić wpływ fermy zwierząt futrekowych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
ZO_1A_U11Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie w dziedzinie zootechniki
ZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze.
Treści programoweT-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-W-6Oddziaływanie ferm zwierząt futerkowych na środowisko
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
T-W-8Choroby zwierząt futerkowych. Profilaktyka weterynaryjna
Metody nauczaniaM-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić stanu fermy pod wzgledem wymgań zoohigienicznych, nie potrafi ocenić czy istnieje na fermie odpowiedni dobrostan a także ocenic wpływu fermy na otaczające je środowisko
3,0Student potrafi ocenic ferme pod wzgledem zoohigienicznym, ale nie wie czy spełnia ona dobrostan zwierząt
3,5Student umie ocenić czy na fermie istnieje odpowiedni dobrostan oraz wprowadzić potrzebe do jego utrzymania zmiany
4,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie, analizuje dobrostan i umie wprowadzać odpowiednie zmiany w celu jego optymalizacji
4,5Student w prawidłowy sposób ocenia i analizujue panujace na fermie wraunki, ocenia odpwoiednio dobrostan i analizuje wpływ fermy na otaczajace je środowisko
5,0Student umie ocenić warunki panujące na fermie oraz analizuje w odpowiedni sposób wpływ fermy na otaczajace je środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C12_K01Student wykazuje aktywność w pracach w grupie i rozwiązuje przydzielone zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze.
Treści programoweT-L-7Układanie dawek pokarmowych dla lisów i norek
T-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-L-12Praktyczna ocena pokroju zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe na fermie zwierząt futerkowych
T-L-10Praktyczna ocena jakości skór zwierząt futerkowych. Zajęcia terenowe w brokowni skór NAFA w Łozienicy
T-L-8Układanie dawek pokarmowych dla szynszyli i królików
T-L-9Układanie planów kryć norek i lisów. Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje pewną aktywność w pracach w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C12_K02Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych
Treści programoweT-L-13Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
T-L-3Pochodzenie, występowanie oraz budowa mięsożernych zwierząt futerkowych
T-L-4Pochodzenie, występowanie oraz budowa roślinożernych zwierząt futerkowych
T-L-5Pochodzenie, występowanie oraz budowa pozostałych zwierząt futerkowych: jenotów, tchórzy, kun i soboli
T-W-6Oddziaływanie ferm zwierząt futerkowych na środowisko
T-W-7Praca hodowlana na fermach zwierząt futerkowych.
T-W-5Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-6Pokaz skór zwierząt futerkowych
M-7Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe)
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającym go środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0