Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Metody laboratoryjne w ocenie jakości żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody laboratoryjne w ocenie jakości żywności | ||
Specjalność | Zootechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień zakresu chemii organicznej i nie organicznej, biochemii i biologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowym założeniem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy o metodach oceny żywności oraz opanowanie wybranych metod i umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pobieranie i przygotowywanie próbek do badań laboratoryjnych. | 1 |
T-A-2 | Oznaczanie liczb tłuszczowych i tłuszczu w produktach spożywczych.Metody ekstrakcyjne,objętościowe,instrumentalne.Oznaczanie białek w produktach spożywczych.Metoda Kjeldahla,metoda oparta na wbudowaniu barwnika do białka, miarczkowanie formolowe, metody spektrofotometryczne. | 2 |
T-A-3 | Oznaczanie białek w produktach spożywczych.Metoda Kjeldahla,metoda oparta na wbudowaniu barwnika do białka, miarczkowanie formolowe, metody spektrofotometryczne. | 1 |
T-A-4 | Oznaczanie kwasowości produktów spożywczych. Kwasowość miareczkowa, potencjalna (mleko,produkty mleczne, mięso, produkty owocowo-warzywne). | 1 |
T-A-5 | Oznaczanie liczb tłuszczowych i tłuszczu w produktach spożywczych.Metody ekstrakcyjne,objętościowe,instrumentalne. | 1 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości sensoryczne, technologiczne, odżywcze wybranych produktów żywnościowych. | 2 |
T-W-2 | Wymagania jakościowe zgodne z normami dla produktów żywnościowych. | 1 |
T-W-3 | Metody chemiczne, fizyczne, biologiczne stosowane w ocenie żywności. | 2 |
T-W-4 | Analiza sensoryczna w ocenie żywności. | 1 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 1 |
A-A-3 | Przygotowanie wraz z zepołem prezentacji wybranego zagadnienia | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej. | 10 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O12.2_W01 Student potrafi scharakteryzować cechy jakościowe produktów żywnościowych i rozróżnia metody oceny żywności: chemiczne,fizyczne, sensoryczne i związane z tym zagrożenia dla zdrowia ludzi. | ZO_1A_W14 | R1A_W05, R1A_W06 | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O12.2_U01 Student w oparciu o poznane metody badawcze potrafi prawidłowo ocenić jakość produktów żywnościowych i okreslić ich przydatność do spożycia z zastosowaniem poznanych metod analitycznych. | ZO_1A_U10 | R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06 | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O12.2_W01 Student potrafi scharakteryzować cechy jakościowe produktów żywnościowych i rozróżnia metody oceny żywności: chemiczne,fizyczne, sensoryczne i związane z tym zagrożenia dla zdrowia ludzi. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału , ale z niewielkimi niedociągnięciami.Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy zzakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O12.2_U01 Student w oparciu o poznane metody badawcze potrafi prawidłowo ocenić jakość produktów żywnościowych i okreslić ich przydatność do spożycia z zastosowaniem poznanych metod analitycznych. | 2,0 | NIe zna metod badawczych stosowanych w ocenie jakościowej żywności i nie potrafi określić przydatności produktów żywnościowych do spożycia. |
3,0 | Zna tylko niektóre metody badawcze stosowanych w ocenie jakościowej żywności i nie potrafi określić przydatności badanych produktów żywnościowych do spożycia. | |
3,5 | Zna większość metod badawczych stosowanych w ocenie jakościowej żywności i potrafi określić przydatność do spożycia tylko kilku przebadanych produktów żywnościowych. | |
4,0 | Zna prawie wszystkie metody badawcze stosowane w ocenie żywności i potrafi określić przydatność do spożycia dla większości przebadanych produktów żywnościowych. | |
4,5 | Zna bardzo dobrze metody badawcze stosowane w ocenie żywności i potrafi określić przydatność do spożycia dla większości przebadanych produktów żywnościowych. | |
5,0 | Zna bardzo dobrze metody badawcze stosowane w ocenie żywności i potrafi określić przydatność do spożycia wszystkich przebadanych produktów żywnościowych. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. Klepackiej Mirosławy, Analiza żywności - skrypt do ćwiczeń cz. 1, Fundacja. Rozwój SGGW, 1997
- Praca zbiorowa pod red. Zygmunta Litwińczuka, Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych, Wydawnictwo Uniwersytet Przyrodniczy, Lublin, 2011
- Praca zbiorowa pod. red. Świderskiego Franciszka, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, SGWW, Warszawa, 1999
- Praca pod red. Anny Brzozowskiej, Toksykologia żywnosci, Przewodnik do ćwiczeń, SGGW, Warszawa, 1999
- Krełowska-Kułas Maria, Badanie jakości produktów spożywczych, PWE, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Pieczonka Władysław, Mleko i przetwory mleczne, standaryzacja jakości i metody badań skrypt, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Kraków, 1993
- Jurczak Marek E., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych. Ocena jakości mięsa, SGGW, Warszawa, 2004
- Jurczak Marek E., Mleko, produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2005