Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Ochrona zwierząt dziko żyjących na obszarach zurbanizowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zwierząt dziko żyjących na obszarach zurbanizowanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 7 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca biologii zwierząt dziko żyjących.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat wpływu urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz sposobów ich ochrony przed negatywnym wpływem postępującej urbanizacji przestrzennej, w tym inwestycji drogowych, kolejowych i wodnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt. Wyznaczanie lokalizacji przejść dla zwierząt. Zagęszczenie przejść dla zwierząt.1
T-L-2Typy i rodzaje przejść dla zwierząt wraz z charakterystyką – minimalne i zalecane parametry, podział w oparciu o kryteria techniczne i przyrodnicze (krajobrazowe - most ekologiczny, tunel drogowy, estakada; po powierzchni drogi; przejścia górne i dolne - dla dużych oraz średnich zwierząt; przejścia dolne małe - dla małych ssaków oraz dla płazów; przejścia zespolone).1
T-L-3Przydatność przejść dla rożnych gatunków i grup zwierząt, funkcje ekologiczne i znaczenie w minimalizowaniu barierowego oddziaływania dróg. Czynniki decydujące o skuteczności przejść dla zwierząt.1
T-L-4Projektowanie i budowa przejść dla zwierząt oraz ich otoczenia i obiektów towarzyszących. Projektowanie konstrukcji przejść dla przeszkód równoległych. Typy i rodzaje ogrodzeń ochronnych wraz z charakterystyką, podział w oparciu o kryteria techniczne i przyrodnicze. Projektowanie ogrodzeń ochronnych.1
T-L-5Istotne błędy przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych.1
T-L-6Pozostałe metody ograniczania liczby kolizji i śmiertelności zwierząt. Ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe. Obiekty odwodnieniowe i przebudowa cieków wodnych. Roślinność na przejściach dla zwierząt.1
T-L-7Projektowanie przejść dla zwierząt i działania ograniczające śmiertelność zwierząt przy liniach kolejowych.1
7
wykłady
T-W-1Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt, znaczenie korytarzy ekologicznych. Wdrażanie systemu ochrony łączności ekologicznej na przykładzie wybranych krajów europejskich. Znaczenie sieci ekologicznych dla dużych ssaków drapieżnych w Europie.1
T-W-2Sieć korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione w Polsce. Korytarze ekologiczne w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju oraz poszczególnych województw. Krajowa sieć ekologiczna ECONET–POLSKA. Sieć Natura 2000 a koncepcja i rola korytarzy ekologicznych w kontekście planowania przestrzennego.1
T-W-3Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę. Ochrona korytarzy ekologicznych fauny przy inwestycjach transportowych.1
T-W-4Budowa przejść dla zwierząt jako instrument ochrony łączności ekologicznej – zrealizowane i projektowane przejścia dla zwierząt w Polsce. Ochrona korytarzy ekologicznych w strategii rozwoju infrastruktury kolejowej.1
T-W-5Szlaki migracyjne płazów i przykłady nieuwzględnienia potrzeb ich ochrony przy budowie dróg. Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach. Działania kompensujące skutki oddziaływania dróg na płazy – zbiorniki zastępcze, ochrona i kształtowanie biotopów lądowych, ochrona płazów na etapie realizacji inwestycji drogowych.1
T-W-6Praktyczne aspekty wyznaczania, utrzymywania i odtwarzania ciągłości rzecznych korytarzy ekologicznych.1
T-W-7Prawne aspekty ochrony zwierząt przed wpływem infrastruktury drogowej i kolejowej.1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Czytanie wskazanej literatury.6
A-L-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.8
A-L-3Przygotowanie projektów przejść dla zwierząt.16
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.7
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.16
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kokokwium
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie ocewn prezentacji, kolowium i aktywności.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O4.2_W02
Student zna i potrafi opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych, w szczególności wpływ inwestycji transportowych (drogowych, kolejowych i wodnych) oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi opisać znaczenie korytarzy ekologicznych oraz funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt.
ZO_1A_W07R1A_W03, R1A_W06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O4.2_U02
Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, w tym analizować przydatność przejść dla rożnych gatunków i grup zwierząt, ocenić czynniki decydujące o skuteczności tych przejść, analizować najważniejsze błędy popełniane przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych. Analizować czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach.
ZO_1A_U21R1A_U05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O4.2_K02
Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
ZO_1A_K03, ZO_1A_K06, ZO_1A_K07R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07C-1T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O4.2_W02
Student zna i potrafi opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych, w szczególności wpływ inwestycji transportowych (drogowych, kolejowych i wodnych) oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi opisać znaczenie korytarzy ekologicznych oraz funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt.
2,0
3,0Student zna i potrafi opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi opisać znaczenie korytarzy ekologicznych oraz funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O4.2_U02
Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, w tym analizować przydatność przejść dla rożnych gatunków i grup zwierząt, ocenić czynniki decydujące o skuteczności tych przejść, analizować najważniejsze błędy popełniane przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych. Analizować czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach.
2,0
3,0Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, w tym analizować przydatność przejść dla rożnych gatunków i grup zwierząt, ocenić czynniki decydujące o skuteczności tych przejść, analizować najważniejsze błędy popełniane przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych. Analizować czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O4.2_K02
Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
2,0
3,0Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jędrzejewski W., Nowak S., Kurek R., Mysłajek R. W., Stachura K., Zawadzka B., Zwierzęta a drogi. Metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na populacje dzikich zwierząt., Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk., Białowieża, 2006, Wydanie II.
  2. Kurek R. T., Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko., Warszawa., 2010
  3. Kurek R. T. (red.), Ochrona dziko żyjących zwierząt przy inwestycjach drogowych w Polsce., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot., Bystra, 2008
  4. Kurek R. T., Rybacki M., Sołtysiak M., Poradnik ochrony płazów. Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot., Bystra., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Jędrzejewski W., Ławreszuk D. (red.), Ochrona łączności ekologicznej w Polsce. Materiały konferencji międzynarodowej „Wdrażanie koncepcji korytarzy ekologicznych w Polsce” Białowieża, 20–22 XI 2008 roku., Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk., Białowieża., 2009
  2. Liro A., Strategia wdrażania krajowej sieci ekologicznej ECONET–POLSKA., Fundacja IUCN Poland., Warszawa, 1998
  3. Kruszewicz A.G., Czujkowska A., Zwierzęta w mieście. Interwencje. Poradnik dla służb miejskich i lekarzy weterynarii., Oficyna wydawnicza MULTICO., Warszawa., 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt. Wyznaczanie lokalizacji przejść dla zwierząt. Zagęszczenie przejść dla zwierząt.1
T-L-2Typy i rodzaje przejść dla zwierząt wraz z charakterystyką – minimalne i zalecane parametry, podział w oparciu o kryteria techniczne i przyrodnicze (krajobrazowe - most ekologiczny, tunel drogowy, estakada; po powierzchni drogi; przejścia górne i dolne - dla dużych oraz średnich zwierząt; przejścia dolne małe - dla małych ssaków oraz dla płazów; przejścia zespolone).1
T-L-3Przydatność przejść dla rożnych gatunków i grup zwierząt, funkcje ekologiczne i znaczenie w minimalizowaniu barierowego oddziaływania dróg. Czynniki decydujące o skuteczności przejść dla zwierząt.1
T-L-4Projektowanie i budowa przejść dla zwierząt oraz ich otoczenia i obiektów towarzyszących. Projektowanie konstrukcji przejść dla przeszkód równoległych. Typy i rodzaje ogrodzeń ochronnych wraz z charakterystyką, podział w oparciu o kryteria techniczne i przyrodnicze. Projektowanie ogrodzeń ochronnych.1
T-L-5Istotne błędy przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych.1
T-L-6Pozostałe metody ograniczania liczby kolizji i śmiertelności zwierząt. Ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe. Obiekty odwodnieniowe i przebudowa cieków wodnych. Roślinność na przejściach dla zwierząt.1
T-L-7Projektowanie przejść dla zwierząt i działania ograniczające śmiertelność zwierząt przy liniach kolejowych.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt, znaczenie korytarzy ekologicznych. Wdrażanie systemu ochrony łączności ekologicznej na przykładzie wybranych krajów europejskich. Znaczenie sieci ekologicznych dla dużych ssaków drapieżnych w Europie.1
T-W-2Sieć korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione w Polsce. Korytarze ekologiczne w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju oraz poszczególnych województw. Krajowa sieć ekologiczna ECONET–POLSKA. Sieć Natura 2000 a koncepcja i rola korytarzy ekologicznych w kontekście planowania przestrzennego.1
T-W-3Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę. Ochrona korytarzy ekologicznych fauny przy inwestycjach transportowych.1
T-W-4Budowa przejść dla zwierząt jako instrument ochrony łączności ekologicznej – zrealizowane i projektowane przejścia dla zwierząt w Polsce. Ochrona korytarzy ekologicznych w strategii rozwoju infrastruktury kolejowej.1
T-W-5Szlaki migracyjne płazów i przykłady nieuwzględnienia potrzeb ich ochrony przy budowie dróg. Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach. Działania kompensujące skutki oddziaływania dróg na płazy – zbiorniki zastępcze, ochrona i kształtowanie biotopów lądowych, ochrona płazów na etapie realizacji inwestycji drogowych.1
T-W-6Praktyczne aspekty wyznaczania, utrzymywania i odtwarzania ciągłości rzecznych korytarzy ekologicznych.1
T-W-7Prawne aspekty ochrony zwierząt przed wpływem infrastruktury drogowej i kolejowej.1
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Czytanie wskazanej literatury.6
A-L-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.8
A-L-3Przygotowanie projektów przejść dla zwierząt.16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.7
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.16
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O4.2_W02Student zna i potrafi opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych, w szczególności wpływ inwestycji transportowych (drogowych, kolejowych i wodnych) oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi opisać znaczenie korytarzy ekologicznych oraz funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat wpływu urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz sposobów ich ochrony przed negatywnym wpływem postępującej urbanizacji przestrzennej, w tym inwestycji drogowych, kolejowych i wodnych.
Treści programoweT-W-2Sieć korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione w Polsce. Korytarze ekologiczne w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju oraz poszczególnych województw. Krajowa sieć ekologiczna ECONET–POLSKA. Sieć Natura 2000 a koncepcja i rola korytarzy ekologicznych w kontekście planowania przestrzennego.
T-W-5Szlaki migracyjne płazów i przykłady nieuwzględnienia potrzeb ich ochrony przy budowie dróg. Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach. Działania kompensujące skutki oddziaływania dróg na płazy – zbiorniki zastępcze, ochrona i kształtowanie biotopów lądowych, ochrona płazów na etapie realizacji inwestycji drogowych.
T-W-7Prawne aspekty ochrony zwierząt przed wpływem infrastruktury drogowej i kolejowej.
T-W-3Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę. Ochrona korytarzy ekologicznych fauny przy inwestycjach transportowych.
T-W-4Budowa przejść dla zwierząt jako instrument ochrony łączności ekologicznej – zrealizowane i projektowane przejścia dla zwierząt w Polsce. Ochrona korytarzy ekologicznych w strategii rozwoju infrastruktury kolejowej.
T-W-1Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt, znaczenie korytarzy ekologicznych. Wdrażanie systemu ochrony łączności ekologicznej na przykładzie wybranych krajów europejskich. Znaczenie sieci ekologicznych dla dużych ssaków drapieżnych w Europie.
T-W-6Praktyczne aspekty wyznaczania, utrzymywania i odtwarzania ciągłości rzecznych korytarzy ekologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja
S-3Ocena formująca: Kokokwium
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi opisać znaczenie korytarzy ekologicznych oraz funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O4.2_U02Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, w tym analizować przydatność przejść dla rożnych gatunków i grup zwierząt, ocenić czynniki decydujące o skuteczności tych przejść, analizować najważniejsze błędy popełniane przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych. Analizować czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat wpływu urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz sposobów ich ochrony przed negatywnym wpływem postępującej urbanizacji przestrzennej, w tym inwestycji drogowych, kolejowych i wodnych.
Treści programoweT-W-2Sieć korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione w Polsce. Korytarze ekologiczne w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju oraz poszczególnych województw. Krajowa sieć ekologiczna ECONET–POLSKA. Sieć Natura 2000 a koncepcja i rola korytarzy ekologicznych w kontekście planowania przestrzennego.
T-W-5Szlaki migracyjne płazów i przykłady nieuwzględnienia potrzeb ich ochrony przy budowie dróg. Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach. Działania kompensujące skutki oddziaływania dróg na płazy – zbiorniki zastępcze, ochrona i kształtowanie biotopów lądowych, ochrona płazów na etapie realizacji inwestycji drogowych.
T-W-7Prawne aspekty ochrony zwierząt przed wpływem infrastruktury drogowej i kolejowej.
T-W-3Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę. Ochrona korytarzy ekologicznych fauny przy inwestycjach transportowych.
T-W-4Budowa przejść dla zwierząt jako instrument ochrony łączności ekologicznej – zrealizowane i projektowane przejścia dla zwierząt w Polsce. Ochrona korytarzy ekologicznych w strategii rozwoju infrastruktury kolejowej.
T-W-1Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt, znaczenie korytarzy ekologicznych. Wdrażanie systemu ochrony łączności ekologicznej na przykładzie wybranych krajów europejskich. Znaczenie sieci ekologicznych dla dużych ssaków drapieżnych w Europie.
T-W-6Praktyczne aspekty wyznaczania, utrzymywania i odtwarzania ciągłości rzecznych korytarzy ekologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja
S-3Ocena formująca: Kokokwium
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, w tym analizować przydatność przejść dla rożnych gatunków i grup zwierząt, ocenić czynniki decydujące o skuteczności tych przejść, analizować najważniejsze błędy popełniane przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych. Analizować czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O4.2_K02Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat wpływu urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz sposobów ich ochrony przed negatywnym wpływem postępującej urbanizacji przestrzennej, w tym inwestycji drogowych, kolejowych i wodnych.
Treści programoweT-W-2Sieć korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione w Polsce. Korytarze ekologiczne w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju oraz poszczególnych województw. Krajowa sieć ekologiczna ECONET–POLSKA. Sieć Natura 2000 a koncepcja i rola korytarzy ekologicznych w kontekście planowania przestrzennego.
T-W-5Szlaki migracyjne płazów i przykłady nieuwzględnienia potrzeb ich ochrony przy budowie dróg. Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach. Działania kompensujące skutki oddziaływania dróg na płazy – zbiorniki zastępcze, ochrona i kształtowanie biotopów lądowych, ochrona płazów na etapie realizacji inwestycji drogowych.
T-W-7Prawne aspekty ochrony zwierząt przed wpływem infrastruktury drogowej i kolejowej.
T-W-3Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę. Ochrona korytarzy ekologicznych fauny przy inwestycjach transportowych.
T-W-4Budowa przejść dla zwierząt jako instrument ochrony łączności ekologicznej – zrealizowane i projektowane przejścia dla zwierząt w Polsce. Ochrona korytarzy ekologicznych w strategii rozwoju infrastruktury kolejowej.
T-W-1Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt, znaczenie korytarzy ekologicznych. Wdrażanie systemu ochrony łączności ekologicznej na przykładzie wybranych krajów europejskich. Znaczenie sieci ekologicznych dla dużych ssaków drapieżnych w Europie.
T-W-6Praktyczne aspekty wyznaczania, utrzymywania i odtwarzania ciągłości rzecznych korytarzy ekologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja
S-3Ocena formująca: Kokokwium
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
3,5
4,0
4,5
5,0