Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Genetyka populacji i metody hodowlane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka populacji i metody hodowlane | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>, Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie genetyki zwierząt |
W-2 | Podstawaowa wiedza i umiejętności w zakresie statystyki matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury. |
C-2 | Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań. |
C-4 | Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji. | 1 |
T-L-2 | Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych. | 1 |
T-L-3 | Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu. | 2 |
T-L-4 | Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności. | 3 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną. | 1 |
T-W-2 | Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji. | 2 |
T-W-4 | Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej. | 3 |
T-W-5 | Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 14 |
A-L-3 | Konsultacje indywidualne | 5 |
A-L-4 | zaliczenie i podsumowanie wyników | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne powtórzenie materiału - przygotowanie do kolokwium | 32 |
A-W-3 | konsultacje indywidualne | 10 |
A-W-4 | zaliczenie materiału i podsumowanie wyników | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłąd informujący |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego |
M-4 | Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C4_W01 Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) | ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
ZO_1A_ZO-S-C4_W02 Znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzań | ZO_1A_W12 | R1A_W05 | — | C-4, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C4_U01 Umiejętność przeprowadzenia analizy struktury genetycznej populacji | ZO_1A_U18, ZO_1A_U08 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U03 | C-1 | T-L-1 | M-3, M-4 | S-3, S-2 |
ZO_1A_ZO-S-C4_U02 Umiejętność doboru i zastosowania metod szacowania parametrów genetycznych stosowanych w hodowli zwierząt | ZO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08 | C-2 | T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-3, M-1, M-4 | S-3, S-2 |
ZO_1A_ZO-S-C4_U03 Opisuje warunki stosowania oraz wady i zalety różnych metod szacowania wartości hodowlanej, selekcji oraz kojarzeń zwierząt. | ZO_1A_U10, ZO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08 | C-4, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C4_K01 Świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych w kontekście zachowania bioróżnorodności, dobrostanu zwierząt i opłacalności produkcji. | ZO_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | — | C-1, C-4, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C4_W01 Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) | 2,0 | Wiedza niedostateczna |
3,0 | Znajomość podstawowych mechanizmów genetyki populacji na poziomie ogólnym | |
3,5 | Szczegółowe nazywanie mechanizmów genetycznych | |
4,0 | Objaśnianie ogólnych zasad genetycznych działających w skali populacji | |
4,5 | Rozumienie różnych mechanizmów genetycznych w populacji | |
5,0 | Szczegółowe nazywanie i objaśnianie róznych machanizmów genetycznych | |
ZO_1A_ZO-S-C4_W02 Znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzań | 2,0 | Wedza niedostateczna |
3,0 | Ogólna znajomość podstawowych metod | |
3,5 | Dobra znajomość metod hodowlanych | |
4,0 | Ogólna znajomość warunków stosowania różnych metod hodowlanych | |
4,5 | Ocena wad i zalet różnych metod hodowlanych | |
5,0 | Znajomość konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C4_U01 Umiejętność przeprowadzenia analizy struktury genetycznej populacji | 2,0 | Brak umiejętności |
3,0 | Umiejętność wskazania ogólnych metod | |
3,5 | Umiejętność rozwiązania prostych przykładów | |
4,0 | Umiejętność rozwiązania przykłladów o większym stopniu trudności | |
4,5 | Prawidłowe rozwiąznie zadań pod względem metodycznym i rachunkowym | |
5,0 | Prawidłowa interpretacja wyników | |
ZO_1A_ZO-S-C4_U02 Umiejętność doboru i zastosowania metod szacowania parametrów genetycznych stosowanych w hodowli zwierząt | 2,0 | Brak podstawowych umiejętności |
3,0 | Umiejętność wskazania metod szacowania parametrów genetycznych | |
3,5 | Umiejętność rozwiązania prostego zadania | |
4,0 | Umiejętność rozwiązania zadania o większym stopniu trudności | |
4,5 | Prawidłowe rozwiązanie metodyczne i rachunkowe | |
5,0 | Prawidłowa interpretacja wyników | |
ZO_1A_ZO-S-C4_U03 Opisuje warunki stosowania oraz wady i zalety różnych metod szacowania wartości hodowlanej, selekcji oraz kojarzeń zwierząt. | 2,0 | Brak podstawowych umiejętności |
3,0 | Formułuje podstawowe zasady stosowania różnych metod hodowlanych | |
3,5 | Opisuje warunki stosowania różnych metod hodowlanych | |
4,0 | Ocenia wady i zalety różnych metod hodowlanych | |
4,5 | Analizuje skutki stosowania różnych metod hodowlanych | |
5,0 | Przewiduje konsekwencje stosowania różnych metod hodowlanych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C4_K01 Świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych w kontekście zachowania bioróżnorodności, dobrostanu zwierząt i opłacalności produkcji. | 2,0 | Brak świadomości sutków stosowania różnych metod hodowlanych |
3,0 | Ma ogólną świadomość podstawowych konsekwencji stosowania różnych metod hodowlanych | |
3,5 | Ma świadomość skutków stosowania różnych metod hodowlanych | |
4,0 | Postrzega złożoność skutków stosowania różnych metod hodowlanych | |
4,5 | Posiada zdolność do ormułowania ocen | |
5,0 | Wyraża oceny dotyczące wieloaspektowych konsekwencji pracy hodowlanej |
Literatura podstawowa
- Strabel T., Genetyka cech ilościowych w praktyce. materiały do zajęć., http://jay.au.poznan.pl/~strabel/dydaktyka/gci.pdf, Poznań, 2006
- Nowicki B., Kosowska B., Genetyka i podstawy hodowli zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1995