Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Filogenetyka i ewolucja psa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Filogenetyka i ewolucja psa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>, Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomosc podstaw z zakresu genetyki, genetyki molekularnej i biologii komórki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu morfologii i anatomii zwierząt domowych ze szczególnym uwzględnieniem anatomii psa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych oraz możliwosci ich wykorzystania w analizach.
C-2Przedstawienie teorii "zegara molekularnego" oraz filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
C-3Zapoznanie z genezą i etapami ewolucji psa. Wskazanie historycznych przesłanek leżących u podstaw izolacji pierwotnego przodka z grup zwierząt dzikożyjących i jego stowarzyszenia z człowiekiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody i etapy konstrukcji drzew filogentycznych. Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.4
T-A-2Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych nadrodziny Canoidea (Arctiodea).2
T-A-3Morfologiczne metodyki badań nad typami psów.4
10
wykłady
T-W-1Hipoteza „zegara molekularnego”. Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej.2
T-W-2Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie. Adaptacja jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające możliwość udomowienia i wpływu na ewolucję zwierząt.2
T-W-3Definicje oswojenia i udomowienia oraz wpływ izolacji na ewolucję psa. Klasyfikacja wilkowatych. Morfologiczne i morfometryczne przesłanki dotyczące dzikiego gatunku jako praprzodka psa. Teorie pochodzenia psa.2
T-W-4Wilki i szakale. Dingo i pariasy. Lisy. Starożytne psy Egiptu i Mezopotamii. Typy psów domowych Euroazji i Ameryki. Ewolucja cech morfologicznych i kraniologicznych w drodze do poliformizmu ras psów współczesnych.2
T-W-5Znaczenie udomowienia psa w rozwoju kulturowym człowieka i jego rola w udomowieniu innych gatunków zwierząt domowych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie studenta do zajęć4
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury10
A-A-4Konsultacje z prowadząymi zajęcia2
A-A-5Przygotowanie studenta do zaliczenia4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Zgłębianie zalecanej literatury.15
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Zna źródła wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych. Rozróżnia pojęcia oswojenia i udomowienia zwierząt. Potrafi zaklasyfikowac psa w sysytematyce. Zna znaczenie psa w rozwoju kulturowym człowieka i jego roli w udomowieniu innych gatunków zwierząt.
Kn_1P_W03R1P_W03, R1P_W04, R1P_W06InzP_W02C-2, C-3T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne psowatych. Umie wskazac źródła archeologiczne, językowe, etnograficzne i antropologiczne świadczące o pochodzeniu i ewolucji psa. Umie rozróżnic pojęcia zwierzęcia oswojonego i udomowionego. Umie zaklasyfikowac psa w systematyce. Potrafi wskazac teorie mówiące o pochodzeniu psa domowego.
Kn_1P_U01R1P_U01, R1P_U04, R1P_U07InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U07, InzP_U11C-1, C-2T-A-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relacje miedzy filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki. Rozróżnia i charakteryzuje pojęcia zwierząt oswojonych i udomowionych, klasyfikuje psa i psowate w systematyce oraz potrafi omówic przesłanki, które przeprowadziły psa z formy pierwotnej do psa współczesnego i jego w stowarzyszenie z człowikiem.
Kn_1P_K03R1P_K01, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-2, C-3T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Zna źródła wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych. Rozróżnia pojęcia oswojenia i udomowienia zwierząt. Potrafi zaklasyfikowac psa w sysytematyce. Zna znaczenie psa w rozwoju kulturowym człowieka i jego roli w udomowieniu innych gatunków zwierząt.
2,0Nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Nie zna źródeł wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych.
3,0Student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Zna źródła wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne psowatych. Umie wskazac źródła archeologiczne, językowe, etnograficzne i antropologiczne świadczące o pochodzeniu i ewolucji psa. Umie rozróżnic pojęcia zwierzęcia oswojonego i udomowionego. Umie zaklasyfikowac psa w systematyce. Potrafi wskazac teorie mówiące o pochodzeniu psa domowego.
2,0Student nie analizuje roli filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz nie konstruuje drzewa filogenetycznego psowatych. Nie umie wskazac źródeł archeologicznych, językowych, etnograficznych i antropologicznych świadczących o pochodzeniu i ewolucji psa. Nie umie rozróżnic pojęcia zwierzęcia oswojonego i udomowionego. Nie umie zaklasyfikowac psa w systematyce. Nie potrafi wskazac teorii mówiącej o pochodzeniu psa domowego.
3,0Student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne psowatych. Umie wskazac źródła archeologiczne, językowe, etnograficzne i antropologiczne świadczące o pochodzeniu i ewolucji psa. Umie rozróżnic pojęcia zwierzęcia oswojonego i udomowionego. Umie zaklasyfikowac psa w systematyce. Potrafi wskazac teorie mówiące o pochodzeniu psa domowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relacje miedzy filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki. Rozróżnia i charakteryzuje pojęcia zwierząt oswojonych i udomowionych, klasyfikuje psa i psowate w systematyce oraz potrafi omówic przesłanki, które przeprowadziły psa z formy pierwotnej do psa współczesnego i jego w stowarzyszenie z człowikiem.
2,0Student nie postrzega relacje miedzy filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki. Nie potrafi rozróżnic i scharakterowac pojęcia zwierzęcia oswojonego i udomowionego, nie klasyfikuje psa i psowatych w systematyce oraz nie potrafi omówic przesłanek, które przeprowadziły psa z formy pierwotnej do psa współczesnego i jego stowarzyszenia z człowikiem.
3,0Student postrzega relacje miedzy filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki. Rozróżnia i charakteryzuje pojęcia zwierząt oswojonych i udomowionych, klasyfikuje psa i psowate w systematyce oraz potrafi omówic przesłanki, które przeprowadziły psa z formy pierwotnej do psa współczesnego i jego w stowarzyszenie z człowikiem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hall B, Łatwe drzewa filogenetyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  2. Davis S.J.M., The archaeology of animals, B.T. Batsford Ltd, London, 1980
  3. Zeuner F.E., A history of domesticated animals, Hutchinson of London, London, 1963
  4. Clutton-Brock J., A natural history of domesticated mammals, Cambridge University Press, Cambridge, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  2. Rogers A., Genetic evidence for a Pleistocene population explosion, Evolution, 1995, Czasopismo Evolution 49, 608-615

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody i etapy konstrukcji drzew filogentycznych. Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.4
T-A-2Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych nadrodziny Canoidea (Arctiodea).2
T-A-3Morfologiczne metodyki badań nad typami psów.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hipoteza „zegara molekularnego”. Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej.2
T-W-2Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie. Adaptacja jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające możliwość udomowienia i wpływu na ewolucję zwierząt.2
T-W-3Definicje oswojenia i udomowienia oraz wpływ izolacji na ewolucję psa. Klasyfikacja wilkowatych. Morfologiczne i morfometryczne przesłanki dotyczące dzikiego gatunku jako praprzodka psa. Teorie pochodzenia psa.2
T-W-4Wilki i szakale. Dingo i pariasy. Lisy. Starożytne psy Egiptu i Mezopotamii. Typy psów domowych Euroazji i Ameryki. Ewolucja cech morfologicznych i kraniologicznych w drodze do poliformizmu ras psów współczesnych.2
T-W-5Znaczenie udomowienia psa w rozwoju kulturowym człowieka i jego rola w udomowieniu innych gatunków zwierząt domowych.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie studenta do zajęć4
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury10
A-A-4Konsultacje z prowadząymi zajęcia2
A-A-5Przygotowanie studenta do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Zgłębianie zalecanej literatury.15
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Zna źródła wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych. Rozróżnia pojęcia oswojenia i udomowienia zwierząt. Potrafi zaklasyfikowac psa w sysytematyce. Zna znaczenie psa w rozwoju kulturowym człowieka i jego roli w udomowieniu innych gatunków zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie teorii "zegara molekularnego" oraz filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
C-3Zapoznanie z genezą i etapami ewolucji psa. Wskazanie historycznych przesłanek leżących u podstaw izolacji pierwotnego przodka z grup zwierząt dzikożyjących i jego stowarzyszenia z człowiekiem.
Treści programoweT-W-1Hipoteza „zegara molekularnego”. Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Nie zna źródeł wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych.
3,0Student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Zna źródła wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne psowatych. Umie wskazac źródła archeologiczne, językowe, etnograficzne i antropologiczne świadczące o pochodzeniu i ewolucji psa. Umie rozróżnic pojęcia zwierzęcia oswojonego i udomowionego. Umie zaklasyfikowac psa w systematyce. Potrafi wskazac teorie mówiące o pochodzeniu psa domowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych oraz możliwosci ich wykorzystania w analizach.
C-2Przedstawienie teorii "zegara molekularnego" oraz filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
Treści programoweT-A-1Metody i etapy konstrukcji drzew filogentycznych. Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.
T-W-1Hipoteza „zegara molekularnego”. Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie analizuje roli filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz nie konstruuje drzewa filogenetycznego psowatych. Nie umie wskazac źródeł archeologicznych, językowych, etnograficznych i antropologicznych świadczących o pochodzeniu i ewolucji psa. Nie umie rozróżnic pojęcia zwierzęcia oswojonego i udomowionego. Nie umie zaklasyfikowac psa w systematyce. Nie potrafi wskazac teorii mówiącej o pochodzeniu psa domowego.
3,0Student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne psowatych. Umie wskazac źródła archeologiczne, językowe, etnograficzne i antropologiczne świadczące o pochodzeniu i ewolucji psa. Umie rozróżnic pojęcia zwierzęcia oswojonego i udomowionego. Umie zaklasyfikowac psa w systematyce. Potrafi wskazac teorie mówiące o pochodzeniu psa domowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relacje miedzy filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki. Rozróżnia i charakteryzuje pojęcia zwierząt oswojonych i udomowionych, klasyfikuje psa i psowate w systematyce oraz potrafi omówic przesłanki, które przeprowadziły psa z formy pierwotnej do psa współczesnego i jego w stowarzyszenie z człowikiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie teorii "zegara molekularnego" oraz filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
C-3Zapoznanie z genezą i etapami ewolucji psa. Wskazanie historycznych przesłanek leżących u podstaw izolacji pierwotnego przodka z grup zwierząt dzikożyjących i jego stowarzyszenia z człowiekiem.
Treści programoweT-W-1Hipoteza „zegara molekularnego”. Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega relacje miedzy filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki. Nie potrafi rozróżnic i scharakterowac pojęcia zwierzęcia oswojonego i udomowionego, nie klasyfikuje psa i psowatych w systematyce oraz nie potrafi omówic przesłanek, które przeprowadziły psa z formy pierwotnej do psa współczesnego i jego stowarzyszenia z człowikiem.
3,0Student postrzega relacje miedzy filogenetyką molekularną a innymi dziedzinami nauki. Rozróżnia i charakteryzuje pojęcia zwierząt oswojonych i udomowionych, klasyfikuje psa i psowate w systematyce oraz potrafi omówic przesłanki, które przeprowadziły psa z formy pierwotnej do psa współczesnego i jego w stowarzyszenie z człowikiem.
3,5
4,0
4,5
5,0