Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Dogoterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Dogoterapia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 0,50,50zaliczenie
zajęcia terenoweT7 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenia z przedmiotów: psy rasowe, uzytkowanie psów, etologia i behawior, psychologia zwierząt,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po zaliczeniu przedmiotu student będzie: potrafił zdefiniować pojęcia z zakresu dogoterapii, znał korzyści płynące z kontaktów z psami, znał wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii oraz specyfikę tych działań, będzie znał kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Cele i zadania dogoterapii, specyfika oddziaływania. Zasadnicze kryteria doboru psów do terapii. Znaczenie prawidłowej socjalizacji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej.2
T-T-2Rasy psów predysponowanych do zajęć. Rasy niedopuszczane do zajęć.2
T-T-3Testy psychiczne szczeniąt. psów przeznaczonych do terapii. Zasady szkolenia psów do dogoterapii.2
T-T-4Klasy wyszkolenia psa terapeuty wg Pol. Tow. Kynoterapeutycznego. Egzaminy psa do dogoterapii wg PTK i innych organizacji.2
T-T-5Specyfika ośrodków w których prowadzi się zajęcia z udziałem psa. Psy w resocjalizacji i opiece paliatywnej.2
10
wykłady
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psa. Terapeutyczne oddziaływania psa na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy z psem.2
T-W-2Definicja i podział terapii z udziałem psa. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: SP , TP, EP. Delta Society – sztandarowa organizacja , historia, działalność. Udział psów w programach „Pet therapy” i „visiting pets”2
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń.2
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie dogoterapii w Polsce. Kodeks dogoterapeuty.2
T-W-5Aspekty prawne prowadzenia działalności dogoterapeutycznej.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2praca własna studenta5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca własna studenta5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna,
M-2pokaz, film,

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C38_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii
Kn_1P_W13, Kn_1P_W17R1P_W01, R1P_W02, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W09, R1P_W11InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-T-5M-2, M-1S-1
Kn_1P_C38_W02
wymienia i opisuje kryteria doboru psów do animaloterapii
Kn_1P_W06, Kn_1P_W20R1P_W01, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06InzP_W02C-1T-T-3, T-T-2, T-T-4, T-T-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C38_U01
student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka
Kn_1P_U09R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U11C-1T-T-1, T-W-1, T-T-5, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C38_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06, Kn_1P_K07R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06InzP_K01C-1T-W-1, T-W-5, T-T-5M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C38_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii
2,0
3,0Student definiuje i opisuje w stopniu podstawowym pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C38_W02
wymienia i opisuje kryteria doboru psów do animaloterapii
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje kryteria doboru psów do animaloterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C38_U01
student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka
2,0
3,0student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka, wykorzystując od 3 do 5 ćwiczeń i zabaw
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C38_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii
2,0
3,0Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bekasiewicz N, pod red., Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Przyjaciel Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, Warszawa, 2008

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Cele i zadania dogoterapii, specyfika oddziaływania. Zasadnicze kryteria doboru psów do terapii. Znaczenie prawidłowej socjalizacji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej.2
T-T-2Rasy psów predysponowanych do zajęć. Rasy niedopuszczane do zajęć.2
T-T-3Testy psychiczne szczeniąt. psów przeznaczonych do terapii. Zasady szkolenia psów do dogoterapii.2
T-T-4Klasy wyszkolenia psa terapeuty wg Pol. Tow. Kynoterapeutycznego. Egzaminy psa do dogoterapii wg PTK i innych organizacji.2
T-T-5Specyfika ośrodków w których prowadzi się zajęcia z udziałem psa. Psy w resocjalizacji i opiece paliatywnej.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psa. Terapeutyczne oddziaływania psa na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy z psem.2
T-W-2Definicja i podział terapii z udziałem psa. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: SP , TP, EP. Delta Society – sztandarowa organizacja , historia, działalność. Udział psów w programach „Pet therapy” i „visiting pets”2
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń.2
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie dogoterapii w Polsce. Kodeks dogoterapeuty.2
T-W-5Aspekty prawne prowadzenia działalności dogoterapeutycznej.2
10

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2praca własna studenta5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca własna studenta5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C38_W01Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Po zaliczeniu przedmiotu student będzie: potrafił zdefiniować pojęcia z zakresu dogoterapii, znał korzyści płynące z kontaktów z psami, znał wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii oraz specyfikę tych działań, będzie znał kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty.
Treści programoweT-W-3Wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń.
T-W-2Definicja i podział terapii z udziałem psa. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: SP , TP, EP. Delta Society – sztandarowa organizacja , historia, działalność. Udział psów w programach „Pet therapy” i „visiting pets”
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie dogoterapii w Polsce. Kodeks dogoterapeuty.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psa. Terapeutyczne oddziaływania psa na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy z psem.
T-T-5Specyfika ośrodków w których prowadzi się zajęcia z udziałem psa. Psy w resocjalizacji i opiece paliatywnej.
Metody nauczaniaM-2pokaz, film,
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje i opisuje w stopniu podstawowym pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C38_W02wymienia i opisuje kryteria doboru psów do animaloterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Po zaliczeniu przedmiotu student będzie: potrafił zdefiniować pojęcia z zakresu dogoterapii, znał korzyści płynące z kontaktów z psami, znał wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii oraz specyfikę tych działań, będzie znał kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty.
Treści programoweT-T-3Testy psychiczne szczeniąt. psów przeznaczonych do terapii. Zasady szkolenia psów do dogoterapii.
T-T-2Rasy psów predysponowanych do zajęć. Rasy niedopuszczane do zajęć.
T-T-4Klasy wyszkolenia psa terapeuty wg Pol. Tow. Kynoterapeutycznego. Egzaminy psa do dogoterapii wg PTK i innych organizacji.
T-T-1Cele i zadania dogoterapii, specyfika oddziaływania. Zasadnicze kryteria doboru psów do terapii. Znaczenie prawidłowej socjalizacji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej.
Metody nauczaniaM-2pokaz, film,
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje kryteria doboru psów do animaloterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C38_U01student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Po zaliczeniu przedmiotu student będzie: potrafił zdefiniować pojęcia z zakresu dogoterapii, znał korzyści płynące z kontaktów z psami, znał wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii oraz specyfikę tych działań, będzie znał kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty.
Treści programoweT-T-1Cele i zadania dogoterapii, specyfika oddziaływania. Zasadnicze kryteria doboru psów do terapii. Znaczenie prawidłowej socjalizacji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psa. Terapeutyczne oddziaływania psa na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy z psem.
T-T-5Specyfika ośrodków w których prowadzi się zajęcia z udziałem psa. Psy w resocjalizacji i opiece paliatywnej.
T-W-2Definicja i podział terapii z udziałem psa. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: SP , TP, EP. Delta Society – sztandarowa organizacja , historia, działalność. Udział psów w programach „Pet therapy” i „visiting pets”
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna,
M-2pokaz, film,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka, wykorzystując od 3 do 5 ćwiczeń i zabaw
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C38_K01Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Po zaliczeniu przedmiotu student będzie: potrafił zdefiniować pojęcia z zakresu dogoterapii, znał korzyści płynące z kontaktów z psami, znał wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii oraz specyfikę tych działań, będzie znał kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty.
Treści programoweT-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psa. Terapeutyczne oddziaływania psa na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy z psem.
T-W-5Aspekty prawne prowadzenia działalności dogoterapeutycznej.
T-T-5Specyfika ośrodków w których prowadzi się zajęcia z udziałem psa. Psy w resocjalizacji i opiece paliatywnej.
Metody nauczaniaM-2pokaz, film,
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna,
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii
3,5
4,0
4,5
5,0