Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Pierwsza pomoc w nagłych zachorowaniach i wypadkach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pierwsza pomoc w nagłych zachorowaniach i wypadkach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw anatomii i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Lekarstwo - sposoby podawania. Kaganiec - wykonanie i zakładanie. | 2 |
T-A-2 | Zatrzymanie oddychania i krążenia oraz reanimacja - sztuczne oddychanie (metoda usta-nos) i masaż serca. | 2 |
T-A-3 | Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie domowym. | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Jak podawać psu leki? (podawanie tabletek, podawanie płynnych leków, podawanie kropli do uszu, podawanie kropli do oczu samemu). Złamania kończyn-bandażowanie metodą Roberta Jonesa (typy opatrunków). | 2 |
T-L-2 | Krwawienie i jego tamowanie. tamowanie. Kryza - wykonanie i dopasowanie. Bicie serca i tętno - metody sprawdzania. Temperatura ciała - pomiar. Pępowina - odcinanie i opatrywanie. | 2 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zapobieganie wypadkom. Bezpieczeństwo na ulicy. Przeszklone drzwi i okna. Trucizny. Wypadki drogowe. Urządzenia elektryczne. Podróż samochodem. Spacer bez smyczy. | 2 |
T-W-2 | Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do rannego psa (uspokajanie, postępowanie z psem, ocena stanu psa, podnoszenie i przenoszenie psa). | 2 |
T-W-3 | Osierocone szczenię - sposoby karmienia. | 1 |
T-W-4 | Pierwsza pomoc w przypadku wystąpienia oparzeń, odmrożeń, ropni, ugryzienia i użądlenia, ukąszenia przez węża, obecności kleszczy, wzdęcia, zadławienia, zapalenia spojówek, biegunki, ciała obcego w oku. | 5 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie literatury | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
18 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
A-L-3 | Samodzielne studiowanie literatury | 4 |
12 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opis |
M-3 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-4 | wykład problemowy |
M-5 | metoda przypadków |
M-6 | metoda sytuacyjna |
M-7 | inscenizacja |
M-8 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B29.1_W01 Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach | Kn_1P_W01 | R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04 | InzP_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B29.1_U01 Umie udzieli pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach | Kn_1P_U13 | R1P_U02, R1P_U05, R1P_U07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-A-1, T-L-1 | M-6, M-5, M-7, M-3, M-8 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B29.1_K01 Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożenia | Kn_1P_K05 | R1P_K01, R1P_K03, R1P_K07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B29.1_W01 Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B29.1_U01 Umie udzieli pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach | 2,0 | |
3,0 | Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B29.1_K01 Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożenia | 2,0 | |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tim Hawcroft, Psy -pierwsza pomoc. Praktyczny poradnik w nagłych wypadkach., CIBET, Warszawa, 1998, I