Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Agresja u psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agresja u psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna fizjologię zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem psowatych |
W-2 | Student posiada podstawową wiedzę z psychologii, etologii i behawioru psów oraz zna ich organizację socjalną |
W-3 | Student zna rasy psów oraz kierunki ich użytkowania ze szczególnym uwzględnieniem ras uważanych za agresywne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rodzajami, przejawami i stopniowaniem agresji u psów |
C-2 | Zapoznanie ze środowiskowymi i genetycznymi przyczynami agresji u psów |
C-3 | Kształtowanie umiejętności rozpoznawania ora różnicowania agresji u psów oraz metodami postępowania z psem agresywnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnoza agresji. Analiza zachowań agresywnych, okoliczności ich wystąpienia, ich konsekwencji oraz określenie rodzaju agresji. Dopuszczalne formy agresji | 2 |
T-A-2 | Klasyfikacja zaburzeń zachowania Stopniowanie agresji Testy sprawdzające poziom agresywności | 3 |
T-A-3 | Agresja kontrolowana. Zapobieganie agresji | 1 |
T-A-4 | Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów. | 3 |
T-A-5 | Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów. | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Sposoby unikania agresji oraz zachowanie wobec agresywnego psa - zajęcia praktyczne | 2 |
T-L-2 | Terapia agresji i praca z psem agresywnym | 2 |
T-L-3 | Gdy pogryzie pies - wskazówki dla ofiar i lekarzy | 2 |
T-L-4 | Izolacja kwasów nukleinowych z materiału biologicznego. Ocena ilościowa i jakościowa prepartów DNA. | 2 |
T-L-5 | Analiza polimorfizmu wybranych genów psa domowego (DRD1, DRD4, HTR2B). | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji | 3 |
T-W-2 | Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa | 2 |
T-W-3 | Odpowiedzialność właścicieli i specjalistów za zachowanie psa. Niebezpieczny pies a polskie przepisy prawne. Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras uznawanych za agresywne i jego konsekwencje | 1 |
T-W-4 | Czynniki biologiczne wpływające na występowanie zachowań agresywnych. | 2 |
T-W-5 | Genetyczne podstawy agresji. Geny kodujące transportery i receptory neuroprzekaźników, enzymy regulacyjne. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 10 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. | 5 |
A-L-3 | Konsultacje | 5 |
A-L-4 | Studiowanie wskazanej literatury. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści programowych. | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja panelowa |
M-3 | Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej |
M-4 | Pokaz pracy z psem agresywnym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zdefiniowanych efektów kształcenia |
S-3 | Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C31_W01 Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów | Kn_1P_W08, Kn_1P_W23, Kn_1P_W20, Kn_1P_W21, Kn_1P_W05, Kn_1P_W13, Kn_1P_W09 | R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09 | InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06 | C-1, C-2 | T-W-5, T-A-4, T-W-4, T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-4, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kn_1P_C31_W02 Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów | Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20, Kn_1P_W21 | R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09 | InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06 | C-1, C-3, C-2 | T-A-2, T-A-5, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-A-3, T-W-4 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kn_1P_C31_W03 Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne | Kn_1P_W20, Kn_1P_W22, Kn_1P_W10, Kn_1P_W02, Kn_1P_W21, Kn_1P_W08, Kn_1P_W04, Kn_1P_W07, Kn_1P_W09, Kn_1P_W05, Kn_1P_W13, Kn_1P_W17 | R1P_W01, R1P_W02, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W07, R1P_W08, R1P_W09, R1P_W10, R1P_W11 | InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C31_U01 Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym | Kn_1P_U09, Kn_1P_U15, Kn_1P_U08, Kn_1P_U13, Kn_1P_U04, Kn_1P_U12 | R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U10, R1P_U11, R1P_U12 | InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U10, InzP_U11, InzP_U12 | C-3, C-1 | T-W-5, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-W-1, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-A-2, T-A-1 | M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kn_1P_C31_U02 Student potrafi dokonać charakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłożna agresji u psów. | Kn_1P_U02 | R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U08, R1P_U10, R1P_U11 | InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11 | C-2 | T-L-4, T-L-5 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C31_K01 Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi | Kn_1P_K01, Kn_1P_K03, Kn_1P_K06 | R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K07, R1P_K08 | InzP_K01, InzP_K02 | C-3 | T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-3 | M-2, M-4, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C31_W01 Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów | 2,0 | |
3,0 | Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C31_W02 Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C31_W03 Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne | 2,0 | |
3,0 | Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C31_U01 Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C31_U02 Student potrafi dokonać charakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłożna agresji u psów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać chrakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłoża agresji u psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C31_K01 Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, Łódź, 2010
- Dehasse J., Agresja u psów. Postępowanie w przypadku zachowań agresywnych u psów, Galaktyka, Łódź, 2012
- Aloff B., Aggression in Dogs: Practical Management, Prevention and Behavior Modification, Non Basic Stock Line, 2004
- Jensen P., Behavior genetics and the domestication of animals., Annu Rev Anim Biosci., 2014, Feb; 2: 85-104.
- A. Ruvinsky and J. Sampson, The Genetics of the Dog, CABI Publishing, 2001, 851995209
Literatura dodatkowa
- Millan C., Peltier J.M., Jak zostać przywódcą stada, Illuminatio, Białystok, 2012
- Millan C., Jak wychować idealnego psa w okresie szczenięcym i później, Illuminatio, Białystok, 2013
- Morris D., Dlaczego pies merda ogonem. O czym mówi nam zachowanie psa, Książka i wiedza, Warszawa, 2004
- Våge J, Bønsdorff TB, Arnet E, Tverdal A, Lingaas F., Differential gene expression in brain tissues of aggressive and non-aggressive dogs., BMC Vet Res., 2010, Jun 16;6:34., doi: 10.1186/1746-6148-6-34.
- Proskura WS, Frost A, Gugała L, Dybus A, Grzesiak W, Wawrzyniak J, Uchman S, Genetic background of aggressive behaviour in dogs., Acta Veterinaria Brno, 2013, 82(4):441-445.