Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Agresja u psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Agresja u psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,50,30zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,40zaliczenie
wykładyW6 10 0,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna fizjologię zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem psowatych
W-2Student posiada podstawową wiedzę z psychologii, etologii i behawioru psów oraz zna ich organizację socjalną
W-3Student zna rasy psów oraz kierunki ich użytkowania ze szczególnym uwzględnieniem ras uważanych za agresywne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami, przejawami i stopniowaniem agresji u psów
C-2Zapoznanie ze środowiskowymi i genetycznymi przyczynami agresji u psów
C-3Kształtowanie umiejętności rozpoznawania ora różnicowania agresji u psów oraz metodami postępowania z psem agresywnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnoza agresji. Analiza zachowań agresywnych, okoliczności ich wystąpienia, ich konsekwencji oraz określenie rodzaju agresji. Dopuszczalne formy agresji2
T-A-2Klasyfikacja zaburzeń zachowania Stopniowanie agresji Testy sprawdzające poziom agresywności3
T-A-3Agresja kontrolowana. Zapobieganie agresji1
T-A-4Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów.3
T-A-5Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów.1
10
laboratoria
T-L-1Sposoby unikania agresji oraz zachowanie wobec agresywnego psa - zajęcia praktyczne2
T-L-2Terapia agresji i praca z psem agresywnym2
T-L-3Gdy pogryzie pies - wskazówki dla ofiar i lekarzy2
T-L-4Izolacja kwasów nukleinowych z materiału biologicznego. Ocena ilościowa i jakościowa prepartów DNA.2
T-L-5Analiza polimorfizmu wybranych genów psa domowego (DRD1, DRD4, HTR2B).2
10
wykłady
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji3
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa2
T-W-3Odpowiedzialność właścicieli i specjalistów za zachowanie psa. Niebezpieczny pies a polskie przepisy prawne. Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras uznawanych za agresywne i jego konsekwencje1
T-W-4Czynniki biologiczne wpływające na występowanie zachowań agresywnych.2
T-W-5Genetyczne podstawy agresji. Geny kodujące transportery i receptory neuroprzekaźników, enzymy regulacyjne.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury.5
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Studiowanie wskazanej literatury.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie treści programowych.5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja panelowa
M-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
M-4Pokaz pracy z psem agresywnym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zdefiniowanych efektów kształcenia
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C31_W01
Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów
Kn_1P_W08, Kn_1P_W23, Kn_1P_W20, Kn_1P_W21, Kn_1P_W05, Kn_1P_W13, Kn_1P_W09R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1, C-2T-W-5, T-A-4, T-W-4, T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-W-2M-3, M-4, M-2S-3, S-2, S-1
Kn_1P_C31_W02
Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów
Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20, Kn_1P_W21R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1, C-3, C-2T-A-2, T-A-5, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-A-3, T-W-4M-3, M-1, M-4, M-2S-3, S-2, S-1
Kn_1P_C31_W03
Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne
Kn_1P_W20, Kn_1P_W22, Kn_1P_W10, Kn_1P_W02, Kn_1P_W21, Kn_1P_W08, Kn_1P_W04, Kn_1P_W07, Kn_1P_W09, Kn_1P_W05, Kn_1P_W13, Kn_1P_W17R1P_W01, R1P_W02, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W07, R1P_W08, R1P_W09, R1P_W10, R1P_W11InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-1, C-2, C-3T-W-3, T-L-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C31_U01
Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym
Kn_1P_U09, Kn_1P_U15, Kn_1P_U08, Kn_1P_U13, Kn_1P_U04, Kn_1P_U12R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U10, R1P_U11, R1P_U12InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U10, InzP_U11, InzP_U12C-3, C-1T-W-5, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-W-1, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-A-2, T-A-1M-4, M-3, M-2S-1, S-2, S-3
Kn_1P_C31_U02
Student potrafi dokonać charakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłożna agresji u psów.
Kn_1P_U02R1P_U01, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U08, R1P_U10, R1P_U11InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11C-2T-L-4, T-L-5M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C31_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi
Kn_1P_K01, Kn_1P_K03, Kn_1P_K06R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K06, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-3T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-3M-2, M-4, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C31_W01
Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów
2,0
3,0Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C31_W02
Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów
2,0
3,0Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C31_W03
Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne
2,0
3,0Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C31_U01
Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym
2,0
3,0Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C31_U02
Student potrafi dokonać charakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłożna agresji u psów.
2,0
3,0Student potrafi dokonać chrakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłoża agresji u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C31_K01
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, Łódź, 2010
  2. Dehasse J., Agresja u psów. Postępowanie w przypadku zachowań agresywnych u psów, Galaktyka, Łódź, 2012
  3. Aloff B., Aggression in Dogs: Practical Management, Prevention and Behavior Modification, Non Basic Stock Line, 2004
  4. Jensen P., Behavior genetics and the domestication of animals., Annu Rev Anim Biosci., 2014, Feb; 2: 85-104.
  5. A. Ruvinsky and J. Sampson, The Genetics of the Dog, CABI Publishing, 2001, 851995209

Literatura dodatkowa

  1. Millan C., Peltier J.M., Jak zostać przywódcą stada, Illuminatio, Białystok, 2012
  2. Millan C., Jak wychować idealnego psa w okresie szczenięcym i później, Illuminatio, Białystok, 2013
  3. Morris D., Dlaczego pies merda ogonem. O czym mówi nam zachowanie psa, Książka i wiedza, Warszawa, 2004
  4. Våge J, Bønsdorff TB, Arnet E, Tverdal A, Lingaas F., Differential gene expression in brain tissues of aggressive and non-aggressive dogs., BMC Vet Res., 2010, Jun 16;6:34., doi: 10.1186/1746-6148-6-34.
  5. Proskura WS, Frost A, Gugała L, Dybus A, Grzesiak W, Wawrzyniak J, Uchman S, Genetic background of aggressive behaviour in dogs., Acta Veterinaria Brno, 2013, 82(4):441-445.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnoza agresji. Analiza zachowań agresywnych, okoliczności ich wystąpienia, ich konsekwencji oraz określenie rodzaju agresji. Dopuszczalne formy agresji2
T-A-2Klasyfikacja zaburzeń zachowania Stopniowanie agresji Testy sprawdzające poziom agresywności3
T-A-3Agresja kontrolowana. Zapobieganie agresji1
T-A-4Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów.3
T-A-5Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów.1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sposoby unikania agresji oraz zachowanie wobec agresywnego psa - zajęcia praktyczne2
T-L-2Terapia agresji i praca z psem agresywnym2
T-L-3Gdy pogryzie pies - wskazówki dla ofiar i lekarzy2
T-L-4Izolacja kwasów nukleinowych z materiału biologicznego. Ocena ilościowa i jakościowa prepartów DNA.2
T-L-5Analiza polimorfizmu wybranych genów psa domowego (DRD1, DRD4, HTR2B).2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji3
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa2
T-W-3Odpowiedzialność właścicieli i specjalistów za zachowanie psa. Niebezpieczny pies a polskie przepisy prawne. Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras uznawanych za agresywne i jego konsekwencje1
T-W-4Czynniki biologiczne wpływające na występowanie zachowań agresywnych.2
T-W-5Genetyczne podstawy agresji. Geny kodujące transportery i receptory neuroprzekaźników, enzymy regulacyjne.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Studiowanie wskazanej literatury.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie treści programowych.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C31_W01Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami, przejawami i stopniowaniem agresji u psów
C-2Zapoznanie ze środowiskowymi i genetycznymi przyczynami agresji u psów
Treści programoweT-W-5Genetyczne podstawy agresji. Geny kodujące transportery i receptory neuroprzekaźników, enzymy regulacyjne.
T-A-4Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów.
T-W-4Czynniki biologiczne wpływające na występowanie zachowań agresywnych.
T-A-5Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów.
T-A-1Diagnoza agresji. Analiza zachowań agresywnych, okoliczności ich wystąpienia, ich konsekwencji oraz określenie rodzaju agresji. Dopuszczalne formy agresji
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
M-4Pokaz pracy z psem agresywnym
M-2Dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zdefiniowanych efektów kształcenia
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna behawioralne i genetyczne przyczyny zachowań agresywnych u psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C31_W02Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami, przejawami i stopniowaniem agresji u psów
C-3Kształtowanie umiejętności rozpoznawania ora różnicowania agresji u psów oraz metodami postępowania z psem agresywnym
C-2Zapoznanie ze środowiskowymi i genetycznymi przyczynami agresji u psów
Treści programoweT-A-2Klasyfikacja zaburzeń zachowania Stopniowanie agresji Testy sprawdzające poziom agresywności
T-A-5Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów.
T-L-1Sposoby unikania agresji oraz zachowanie wobec agresywnego psa - zajęcia praktyczne
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa
T-A-4Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów.
T-A-3Agresja kontrolowana. Zapobieganie agresji
T-W-4Czynniki biologiczne wpływające na występowanie zachowań agresywnych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4Pokaz pracy z psem agresywnym
M-2Dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zdefiniowanych efektów kształcenia
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie rodzaju i nasilenia agresji u psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C31_W03Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Kn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Kn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W04Zna zasadnicze mechanizmy dziedziczenia cech u zwierząt, w tym podstawy genetyki populacji
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1P_W11zna i potrafi stosować uwarunkowania ekonomiczno-prawne tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie świadczenia usług z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami, przejawami i stopniowaniem agresji u psów
C-2Zapoznanie ze środowiskowymi i genetycznymi przyczynami agresji u psów
C-3Kształtowanie umiejętności rozpoznawania ora różnicowania agresji u psów oraz metodami postępowania z psem agresywnym
Treści programoweT-W-3Odpowiedzialność właścicieli i specjalistów za zachowanie psa. Niebezpieczny pies a polskie przepisy prawne. Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras uznawanych za agresywne i jego konsekwencje
T-L-3Gdy pogryzie pies - wskazówki dla ofiar i lekarzy
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
M-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zdefiniowanych efektów kształcenia
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna przepisy prawne regulujące status psów agresywnych; potrafi wymienić rasy psów uznawanych za agresywne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C31_U01Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1P_U12posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U10ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności rozpoznawania ora różnicowania agresji u psów oraz metodami postępowania z psem agresywnym
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami, przejawami i stopniowaniem agresji u psów
Treści programoweT-W-5Genetyczne podstawy agresji. Geny kodujące transportery i receptory neuroprzekaźników, enzymy regulacyjne.
T-A-4Polimorfizm genetyczny jako potencjalne podłoże zachowań agresywnych u psów.
T-A-5Analiza ekspresji genów w kontekście występowania zachowań agresywnych u psów.
T-W-4Czynniki biologiczne wpływające na występowanie zachowań agresywnych.
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa
T-A-3Agresja kontrolowana. Zapobieganie agresji
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji
T-L-3Gdy pogryzie pies - wskazówki dla ofiar i lekarzy
T-L-2Terapia agresji i praca z psem agresywnym
T-L-1Sposoby unikania agresji oraz zachowanie wobec agresywnego psa - zajęcia praktyczne
T-A-2Klasyfikacja zaburzeń zachowania Stopniowanie agresji Testy sprawdzające poziom agresywności
T-A-1Diagnoza agresji. Analiza zachowań agresywnych, okoliczności ich wystąpienia, ich konsekwencji oraz określenie rodzaju agresji. Dopuszczalne formy agresji
Metody nauczaniaM-4Pokaz pracy z psem agresywnym
M-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
M-2Dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z części wykładowej oraz części audytoryjnej ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian zdefiniowanych efektów kształcenia
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdiagnozować przyczyny agresji u psa oraz posiada umiejętność zachowania się w przypadku kontaktu z psem agresywnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C31_U02Student potrafi dokonać charakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłożna agresji u psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze środowiskowymi i genetycznymi przyczynami agresji u psów
Treści programoweT-L-4Izolacja kwasów nukleinowych z materiału biologicznego. Ocena ilościowa i jakościowa prepartów DNA.
T-L-5Analiza polimorfizmu wybranych genów psa domowego (DRD1, DRD4, HTR2B).
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać chrakterystyki wybranych metod molekularnych w diagnostyce genetycznego podłoża agresji u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C31_K01Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności rozpoznawania ora różnicowania agresji u psów oraz metodami postępowania z psem agresywnym
Treści programoweT-A-2Klasyfikacja zaburzeń zachowania Stopniowanie agresji Testy sprawdzające poziom agresywności
T-W-3Odpowiedzialność właścicieli i specjalistów za zachowanie psa. Niebezpieczny pies a polskie przepisy prawne. Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras uznawanych za agresywne i jego konsekwencje
T-W-2Agresja ze strachu. Ból a agresja. Dominacja. Poczucie własności. Agresja miedzy psami należącymi do różnych grup społecznych. Instynkt obrończy. Agresja specyficzna. Zachowania łowcze. Agresja na komendę. Obawa przed kiarą. Agresja a rozwój psychofizyczny psa
T-W-1Agresja jako instynktowne zachowanie agonistyczne. Rodzaje i przyczyny agresji u psów Teoria dominacji
T-A-3Agresja kontrolowana. Zapobieganie agresji
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
M-4Pokaz pracy z psem agresywnym
M-3Ćwiczenia z zastosowaniem metody przypadków i metody sytuacyjnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (rozpoznawanie i kwalifikacja agresji oraz określenie jej nasilenia)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wynikających z posiadania psa agresywnego jak również pracy z psem agresywnym; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i ciągłego dokształcania się; ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki przy pracy z psami, także agresywnymi
3,5
4,0
4,5
5,0