Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_C29_W01 | Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryterium klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_W01 | Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki |
---|
Kn_1P_W08 | Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności |
Kn_1P_W21 | Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_W01 | ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1P_W04 | ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1P_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach |
R1P_W09 | ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzP_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzP_W03 | ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów |
InzP_W04 | ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia. |
---|
Treści programowe | T-W-2 | Nazewnictwo i klasyfikacja nowotworów. Nowotwory niezłośliwe (łagodne), miejscowo złośliwe i złośliwe (raki, mięsaki, chłonniaki i białaczki), nowotwory wywodzące się z wielopotencjalnych komórek rozrodczych - najważniejsze cechy struktury makro- i mikroskopowej. |
---|
T-W-5 | Mechanizmy angiogenezy nowotworowej, cechy nowotworowych naczyń krwionośnych. Mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych, wybiórczość kolonizacji narządów. |
T-A-1 | Najważniejsze czynniki kancerogenne: fizyczne, chemiczne i biologiczne, istota mechanizmu działania. Predyspozycje do rozwoju nowotworów u psów: wrodzone, wiek, płeć, rasa, dieta – na wybranych przykładach. |
T-W-3 | Wpływ nowotworów na organizm, podstawowe przyczyny zespołu wyniszczenia nowotworowego. Zespoły paraneoplastyczne (paranowotworowe). |
T-W-4 | Klonalny rozwój nowotworów, macierzyste komórki nowotworowe, Cechy złośliwości komórek nowotworowych. Podstawy stopniowania złośliwości, terapii i rokowania. |
T-A-3 | Najczęstsze nowotwory pochodzenia ekto- i endodermalnego u psów, niezłośliwe (gruczolaki, torbielaki, brodawczaki) i złośliwe - raki (raki płaskonabłonkowe, gruczolakoraki, raki urotelialne i niezróżnicowane) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia. |
T-A-5 | Najczęstsze rodzaje białaczek i chłonniaków u psów – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia. |
T-A-4 | Najczęstsze nowotwory pochodzenia mezodermalnego u psów, niezłośliwe (tłuszczaki, włókniaki, mięśniaki, włókniaki, kostniaki, naczyniaki) i złośliwe – mięsaki (tłuszczakomięsaki, włókniakomięsaki, mięśniakomięsaki gładkokomórkowe i prążkowanokomórkowe, chrzęstniakomięsaki, kostniakomięsaki i mięsaki naczyniowe) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia. |
T-W-1 | Epidemiologia nowotworów u psów na świecie i w Polsce. i w Polsce. Podstawowa charakterystyka komórek nowotworowych i procesu nowotworowego. Zmiany w fizjologii komórki związane z konwersją komórek prawidłowych w komórki nowotworowe. |
T-A-6 | Nowotwory wywodzące się z pierwotnych komórek rozrodczych (zarodkowe. Zakaźny guz weneryczny psów – nowotwór o nietypowej „naturze”. |
T-A-2 | Istota terapii antynowotworowej u psów), leczenie chirurgiczne, radioterapia, leczenie systemowe (skojarzone), immunoterapia, terapia celowana. Podstawowe mechanizmy oporności komórek na terapię. Naczelna zasada terapii antynowotworowej u psów – nie przedłużać cierpienia? |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Prezentacja multmedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa |
M-3 | konsultacje z prowadzącymi wykłay i ćwiczenia |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach |
---|
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, prezentacji i zaliczenia końcowego materiału objętego programem ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego, pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przgotowanej z zespołem oraz udziału studenta w jej omówieniu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od
prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Potrafi wystarczajaco wykazać predyspozycje rasowe, wiekowe do niektórych typów nowotworów u psów. W stopnu podstawowym omówić wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |