Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Nowotwory u psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Nowotwory u psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 20 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z przedmiotów: chemia, biochemia, biologia molekularna, anatomia, fizjologia, genetyka ogólna, biologia komórki i endokrynologia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Najważniejsze czynniki kancerogenne: fizyczne, chemiczne i biologiczne, istota mechanizmu działania. Predyspozycje do rozwoju nowotworów u psów: wrodzone, wiek, płeć, rasa, dieta – na wybranych przykładach.2
T-A-2Istota terapii antynowotworowej u psów), leczenie chirurgiczne, radioterapia, leczenie systemowe (skojarzone), immunoterapia, terapia celowana. Podstawowe mechanizmy oporności komórek na terapię. Naczelna zasada terapii antynowotworowej u psów – nie przedłużać cierpienia?2
T-A-3Najczęstsze nowotwory pochodzenia ekto- i endodermalnego u psów, niezłośliwe (gruczolaki, torbielaki, brodawczaki) i złośliwe - raki (raki płaskonabłonkowe, gruczolakoraki, raki urotelialne i niezróżnicowane) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.4
T-A-4Najczęstsze nowotwory pochodzenia mezodermalnego u psów, niezłośliwe (tłuszczaki, włókniaki, mięśniaki, włókniaki, kostniaki, naczyniaki) i złośliwe – mięsaki (tłuszczakomięsaki, włókniakomięsaki, mięśniakomięsaki gładkokomórkowe i prążkowanokomórkowe, chrzęstniakomięsaki, kostniakomięsaki i mięsaki naczyniowe) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.6
T-A-5Najczęstsze rodzaje białaczek i chłonniaków u psów – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.3
T-A-6Nowotwory wywodzące się z pierwotnych komórek rozrodczych (zarodkowe. Zakaźny guz weneryczny psów – nowotwór o nietypowej „naturze”.3
20
wykłady
T-W-1Epidemiologia nowotworów u psów na świecie i w Polsce. i w Polsce. Podstawowa charakterystyka komórek nowotworowych i procesu nowotworowego. Zmiany w fizjologii komórki związane z konwersją komórek prawidłowych w komórki nowotworowe.2
T-W-2Nazewnictwo i klasyfikacja nowotworów. Nowotwory niezłośliwe (łagodne), miejscowo złośliwe i złośliwe (raki, mięsaki, chłonniaki i białaczki), nowotwory wywodzące się z wielopotencjalnych komórek rozrodczych - najważniejsze cechy struktury makro- i mikroskopowej.2
T-W-3Wpływ nowotworów na organizm, podstawowe przyczyny zespołu wyniszczenia nowotworowego. Zespoły paraneoplastyczne (paranowotworowe).2
T-W-4Klonalny rozwój nowotworów, macierzyste komórki nowotworowe, Cechy złośliwości komórek nowotworowych. Podstawy stopniowania złośliwości, terapii i rokowania.2
T-W-5Mechanizmy angiogenezy nowotworowej, cechy nowotworowych naczyń krwionośnych. Mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych, wybiórczość kolonizacji narządów.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach20
A-A-2Samodzielne przygotowanie na podstawie zalecanej literatury do tematów bieżących ćwiczeń10
A-A-3Ptzygotowanie prezentacji mulimedialnej wybranego tematu i jego omówienia8
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych18
A-A-6zaliczenie ćwiczeń2
60
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Bieżąca analiza i opanowanie informacji podanych na kolejnych wykladach, uzupełniane w oparciu o zalecana literaturę10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów8
A-W-4Konsultacje z prowadzącym wykłady1
A-W-5Zaliczenie wykladów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multmedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3konsultacje z prowadzącymi wykłay i ćwiczenia
M-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przgotowanej z zespołem oraz udziału studenta w jej omówieniu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego, pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, prezentacji i zaliczenia końcowego materiału objętego programem ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C29_W01
Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryterium klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową.
Kn_1P_W01, Kn_1P_W08, Kn_1P_W21R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04C-1T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-A-6, T-A-2M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C29_U01
Student wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych (białek, enzymów, hormonów) oraz ich pochodnych potrafi wykorzystać do wyjaśnienia ich roli w kancerogenzie, inwazyjności i przerzutowaniu komórek nowotworowych. Student potrafi rozpoznać u psa objawy mogące wskazywać na chorobę nowotworową.
Kn_1P_U03, Kn_1P_U11, Kn_1P_U13R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U07, InzP_U11C-1T-A-3, T-W-4, T-A-5, T-W-1, T-A-4, T-W-3M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C29_K01
Student jest świadomy obecności w otaczającym środowisku ogromu czynników potencjalnie rakotwórczych i stale wzrastających wskaźników epidemiologicznych chorób nowotworowych u psów. Wykazuje więc aktywną postawę w zachęcaniu opiekunów psów do poddawania swoich podopiecznych profilaktyczym badaniom kontrolnym.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K02R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1T-A-2, T-W-4, T-W-1M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C29_W01
Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryterium klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową.
2,0
3,0Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Potrafi wystarczajaco wykazać predyspozycje rasowe, wiekowe do niektórych typów nowotworów u psów. W stopnu podstawowym omówić wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C29_U01
Student wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych (białek, enzymów, hormonów) oraz ich pochodnych potrafi wykorzystać do wyjaśnienia ich roli w kancerogenzie, inwazyjności i przerzutowaniu komórek nowotworowych. Student potrafi rozpoznać u psa objawy mogące wskazywać na chorobę nowotworową.
2,0
3,0Student posiadaną wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych oraz ich pochodnych w niewielkim zakresie wykorzystuje do wyjaśnienia ich roli i mechanizmów odpowiedzialnych za kancerogenzę, inwazyjność i przerzutowanie komórek nowotworowych. Wybiórczo podaje i uzasadnia, które z cech atypii komórkowej nalezy uważać za potencjalne niebezpieczne z punku widzenia transformacji nowotworowej u psów..
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C29_K01
Student jest świadomy obecności w otaczającym środowisku ogromu czynników potencjalnie rakotwórczych i stale wzrastających wskaźników epidemiologicznych chorób nowotworowych u psów. Wykazuje więc aktywną postawę w zachęcaniu opiekunów psów do poddawania swoich podopiecznych profilaktyczym badaniom kontrolnym.
2,0
3,0Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Potrafi wystarczajaco wykazać predyspozycje rasowe, wiekowe do niektórych typów nowotworów u psów. W stopnu podstawowym omówić wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fuller G.M., Shields D., Podstawy molekularne biologii komórki, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
  2. Bal J, Biologia molekularna w medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, 2001
  3. Madej J.A., Rotkiewicz T, Patologia ogólna zwierzat, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2006
  4. Sapierzyński R, Onkologia praktyczna psów i kotów, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2010
  5. Zaleznie od artykułu, Wybrane artykuły przegladowe, Życie Weterynaryjne 2006-2015, 2011, dostęp internetowy

Literatura dodatkowa

  1. Kawiak J., Zabel M, Seminaria z cytofizjologii., Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2002
  2. Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P, Podstawy bilogii komórki, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Najważniejsze czynniki kancerogenne: fizyczne, chemiczne i biologiczne, istota mechanizmu działania. Predyspozycje do rozwoju nowotworów u psów: wrodzone, wiek, płeć, rasa, dieta – na wybranych przykładach.2
T-A-2Istota terapii antynowotworowej u psów), leczenie chirurgiczne, radioterapia, leczenie systemowe (skojarzone), immunoterapia, terapia celowana. Podstawowe mechanizmy oporności komórek na terapię. Naczelna zasada terapii antynowotworowej u psów – nie przedłużać cierpienia?2
T-A-3Najczęstsze nowotwory pochodzenia ekto- i endodermalnego u psów, niezłośliwe (gruczolaki, torbielaki, brodawczaki) i złośliwe - raki (raki płaskonabłonkowe, gruczolakoraki, raki urotelialne i niezróżnicowane) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.4
T-A-4Najczęstsze nowotwory pochodzenia mezodermalnego u psów, niezłośliwe (tłuszczaki, włókniaki, mięśniaki, włókniaki, kostniaki, naczyniaki) i złośliwe – mięsaki (tłuszczakomięsaki, włókniakomięsaki, mięśniakomięsaki gładkokomórkowe i prążkowanokomórkowe, chrzęstniakomięsaki, kostniakomięsaki i mięsaki naczyniowe) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.6
T-A-5Najczęstsze rodzaje białaczek i chłonniaków u psów – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.3
T-A-6Nowotwory wywodzące się z pierwotnych komórek rozrodczych (zarodkowe. Zakaźny guz weneryczny psów – nowotwór o nietypowej „naturze”.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Epidemiologia nowotworów u psów na świecie i w Polsce. i w Polsce. Podstawowa charakterystyka komórek nowotworowych i procesu nowotworowego. Zmiany w fizjologii komórki związane z konwersją komórek prawidłowych w komórki nowotworowe.2
T-W-2Nazewnictwo i klasyfikacja nowotworów. Nowotwory niezłośliwe (łagodne), miejscowo złośliwe i złośliwe (raki, mięsaki, chłonniaki i białaczki), nowotwory wywodzące się z wielopotencjalnych komórek rozrodczych - najważniejsze cechy struktury makro- i mikroskopowej.2
T-W-3Wpływ nowotworów na organizm, podstawowe przyczyny zespołu wyniszczenia nowotworowego. Zespoły paraneoplastyczne (paranowotworowe).2
T-W-4Klonalny rozwój nowotworów, macierzyste komórki nowotworowe, Cechy złośliwości komórek nowotworowych. Podstawy stopniowania złośliwości, terapii i rokowania.2
T-W-5Mechanizmy angiogenezy nowotworowej, cechy nowotworowych naczyń krwionośnych. Mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych, wybiórczość kolonizacji narządów.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach20
A-A-2Samodzielne przygotowanie na podstawie zalecanej literatury do tematów bieżących ćwiczeń10
A-A-3Ptzygotowanie prezentacji mulimedialnej wybranego tematu i jego omówienia8
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych18
A-A-6zaliczenie ćwiczeń2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Bieżąca analiza i opanowanie informacji podanych na kolejnych wykladach, uzupełniane w oparciu o zalecana literaturę10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów8
A-W-4Konsultacje z prowadzącym wykłady1
A-W-5Zaliczenie wykladów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C29_W01Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryterium klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.
Treści programoweT-W-2Nazewnictwo i klasyfikacja nowotworów. Nowotwory niezłośliwe (łagodne), miejscowo złośliwe i złośliwe (raki, mięsaki, chłonniaki i białaczki), nowotwory wywodzące się z wielopotencjalnych komórek rozrodczych - najważniejsze cechy struktury makro- i mikroskopowej.
T-W-5Mechanizmy angiogenezy nowotworowej, cechy nowotworowych naczyń krwionośnych. Mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych, wybiórczość kolonizacji narządów.
T-A-1Najważniejsze czynniki kancerogenne: fizyczne, chemiczne i biologiczne, istota mechanizmu działania. Predyspozycje do rozwoju nowotworów u psów: wrodzone, wiek, płeć, rasa, dieta – na wybranych przykładach.
T-W-3Wpływ nowotworów na organizm, podstawowe przyczyny zespołu wyniszczenia nowotworowego. Zespoły paraneoplastyczne (paranowotworowe).
T-W-4Klonalny rozwój nowotworów, macierzyste komórki nowotworowe, Cechy złośliwości komórek nowotworowych. Podstawy stopniowania złośliwości, terapii i rokowania.
T-A-3Najczęstsze nowotwory pochodzenia ekto- i endodermalnego u psów, niezłośliwe (gruczolaki, torbielaki, brodawczaki) i złośliwe - raki (raki płaskonabłonkowe, gruczolakoraki, raki urotelialne i niezróżnicowane) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
T-A-5Najczęstsze rodzaje białaczek i chłonniaków u psów – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
T-A-4Najczęstsze nowotwory pochodzenia mezodermalnego u psów, niezłośliwe (tłuszczaki, włókniaki, mięśniaki, włókniaki, kostniaki, naczyniaki) i złośliwe – mięsaki (tłuszczakomięsaki, włókniakomięsaki, mięśniakomięsaki gładkokomórkowe i prążkowanokomórkowe, chrzęstniakomięsaki, kostniakomięsaki i mięsaki naczyniowe) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
T-W-1Epidemiologia nowotworów u psów na świecie i w Polsce. i w Polsce. Podstawowa charakterystyka komórek nowotworowych i procesu nowotworowego. Zmiany w fizjologii komórki związane z konwersją komórek prawidłowych w komórki nowotworowe.
T-A-6Nowotwory wywodzące się z pierwotnych komórek rozrodczych (zarodkowe. Zakaźny guz weneryczny psów – nowotwór o nietypowej „naturze”.
T-A-2Istota terapii antynowotworowej u psów), leczenie chirurgiczne, radioterapia, leczenie systemowe (skojarzone), immunoterapia, terapia celowana. Podstawowe mechanizmy oporności komórek na terapię. Naczelna zasada terapii antynowotworowej u psów – nie przedłużać cierpienia?
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multmedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-3konsultacje z prowadzącymi wykłay i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, prezentacji i zaliczenia końcowego materiału objętego programem ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego, pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przgotowanej z zespołem oraz udziału studenta w jej omówieniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Potrafi wystarczajaco wykazać predyspozycje rasowe, wiekowe do niektórych typów nowotworów u psów. W stopnu podstawowym omówić wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C29_U01Student wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych (białek, enzymów, hormonów) oraz ich pochodnych potrafi wykorzystać do wyjaśnienia ich roli w kancerogenzie, inwazyjności i przerzutowaniu komórek nowotworowych. Student potrafi rozpoznać u psa objawy mogące wskazywać na chorobę nowotworową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.
Treści programoweT-A-3Najczęstsze nowotwory pochodzenia ekto- i endodermalnego u psów, niezłośliwe (gruczolaki, torbielaki, brodawczaki) i złośliwe - raki (raki płaskonabłonkowe, gruczolakoraki, raki urotelialne i niezróżnicowane) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
T-W-4Klonalny rozwój nowotworów, macierzyste komórki nowotworowe, Cechy złośliwości komórek nowotworowych. Podstawy stopniowania złośliwości, terapii i rokowania.
T-A-5Najczęstsze rodzaje białaczek i chłonniaków u psów – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
T-W-1Epidemiologia nowotworów u psów na świecie i w Polsce. i w Polsce. Podstawowa charakterystyka komórek nowotworowych i procesu nowotworowego. Zmiany w fizjologii komórki związane z konwersją komórek prawidłowych w komórki nowotworowe.
T-A-4Najczęstsze nowotwory pochodzenia mezodermalnego u psów, niezłośliwe (tłuszczaki, włókniaki, mięśniaki, włókniaki, kostniaki, naczyniaki) i złośliwe – mięsaki (tłuszczakomięsaki, włókniakomięsaki, mięśniakomięsaki gładkokomórkowe i prążkowanokomórkowe, chrzęstniakomięsaki, kostniakomięsaki i mięsaki naczyniowe) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
T-W-3Wpływ nowotworów na organizm, podstawowe przyczyny zespołu wyniszczenia nowotworowego. Zespoły paraneoplastyczne (paranowotworowe).
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multmedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-3konsultacje z prowadzącymi wykłay i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przgotowanej z zespołem oraz udziału studenta w jej omówieniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadaną wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych oraz ich pochodnych w niewielkim zakresie wykorzystuje do wyjaśnienia ich roli i mechanizmów odpowiedzialnych za kancerogenzę, inwazyjność i przerzutowanie komórek nowotworowych. Wybiórczo podaje i uzasadnia, które z cech atypii komórkowej nalezy uważać za potencjalne niebezpieczne z punku widzenia transformacji nowotworowej u psów..
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C29_K01Student jest świadomy obecności w otaczającym środowisku ogromu czynników potencjalnie rakotwórczych i stale wzrastających wskaźników epidemiologicznych chorób nowotworowych u psów. Wykazuje więc aktywną postawę w zachęcaniu opiekunów psów do poddawania swoich podopiecznych profilaktyczym badaniom kontrolnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.
Treści programoweT-A-2Istota terapii antynowotworowej u psów), leczenie chirurgiczne, radioterapia, leczenie systemowe (skojarzone), immunoterapia, terapia celowana. Podstawowe mechanizmy oporności komórek na terapię. Naczelna zasada terapii antynowotworowej u psów – nie przedłużać cierpienia?
T-W-4Klonalny rozwój nowotworów, macierzyste komórki nowotworowe, Cechy złośliwości komórek nowotworowych. Podstawy stopniowania złośliwości, terapii i rokowania.
T-W-1Epidemiologia nowotworów u psów na świecie i w Polsce. i w Polsce. Podstawowa charakterystyka komórek nowotworowych i procesu nowotworowego. Zmiany w fizjologii komórki związane z konwersją komórek prawidłowych w komórki nowotworowe.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przgotowanej z zespołem oraz udziału studenta w jej omówieniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Potrafi wystarczajaco wykazać predyspozycje rasowe, wiekowe do niektórych typów nowotworów u psów. W stopnu podstawowym omówić wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów.
3,5
4,0
4,5
5,0