Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_C25_U01 | Student potrafi wymienić podstawowe wskaźniki biochemiczne stosowane w monitoringu stanu zdrowia psów oraz ma umiejętność rozróżniania ich wartości fizjologicznych od patologicznych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_U03 | Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych |
---|
Kn_1P_U11 | Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1P_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1P_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1P_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R1P_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich |
R1P_U10 | ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzP_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzP_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
InzP_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzP_U07 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
InzP_U11 | ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników
najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych. |
---|
Treści programowe | T-W-4 | Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji. |
---|
T-A-2 | Homeostaza wapniowo-fosforanowo-magnezowa u psów, podstawowe wskaźniki i ich wartości referencyjne, Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych |
T-A-3 | Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu psa. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych. |
T-W-2 | Podstawowe prawa i mechanizmy regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej. Przestrzenie wodne organizmu psa, główne elektrolity płynu poza- i wewnątrzkomórkowego, ciśnienie osmotyczne, osmolalność – wartości referencyjne, znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia przewodnienia - rodzaje, diagnostyka, przyczyny i następstwa. |
T-A-1 | Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej psów: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja potencjalnych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych. |
T-W-3 | Homeostaza kwasowo-zasadowa u psów, najważniejsze układy buforowe zewnątrz- i wewnątrzkomórkowe. Regulacja rkz narządowa (nerkowa i płucna) i ogólnoustrojowa. Podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie homeostazy kwasowo-zasadowej i ich wartości referencyjne u psów. Zaburzenia rkz – rodzaje, objawy, przyczyny i diagnoza. Mechanizmy kompensacyjne. |
Metody nauczania | M-5 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa |
---|
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia |
M-1 | Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania) |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student tylko wybiórczo potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz niektorych profili narzadowych u psów. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |