Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Medycyna alternatywna psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Medycyna alternatywna psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 0,40,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania naturalnych metod zapobiegania i leczenia najczęstszych schorzeń występujących u zwierząt gospodarskich i amatorskich jako alternatywy metod konwencjonalnych.
C-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Szczegółowe omówienie i zaprezentowanie wybranych metod naturalnego przywracania równowagi zdrowia u psów. Homeopatia psów. Akupunktura i elektroakupunktura. Akupresura i refleksoterapia. Hydroterapia i aromatoterapia. Esencja Bacha i fitoterapia. Termoterapie (leczenie zimnem - krioterapia, leczenie ciepłem)10
10
wykłady
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Rys historyczny i współczesność2
T-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.2
T-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt6
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji na wybrany temat3
A-A-3Czytanie wskazanej literatury5
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury1
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów1
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_W01
W zakresie wiedzy student powinien tłumaczyć możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
Kn_1P_W09R1P_W04, R1P_W05, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W04, InzP_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_U01
Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu psów
Kn_1P_U13R1P_U02, R1P_U05, R1P_U07C-2T-W-3M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_K01
Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
Kn_1P_K03R1P_K01, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-2T-W-3, T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_W01
W zakresie wiedzy student powinien tłumaczyć możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów, podsumowuje ich efektywność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_U01
Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu psów
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_K01
Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
2,0Student nie jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,0Student jest w niewielkimm stopniu świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,5Student jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
4,0Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów
4,5Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność
5,0Student świadomie i celowo dobiera i identyfikuje metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność

Literatura podstawowa

  1. Adam Anczyk (red.), Medicina Magica. Oblicza medycyny niekonwencjonalnej. Seria: „Szkice nauk o zdrowiu”, Wydawnictwo Medycyny i Zdrowia Środowiskowego i Autorzy, Sosnowiec, 2011, tom III, http://books.google.pl/books?id=LdevCh2NkFAC&pg=PA87&dq=medycyna+naturalna&hl=pl&sa=X&ei=NoSLUcKeFMmwhAeC5IGgAw&ved=0CDgQ6AEwAA#v=onepage&q=medycyna%20naturalna&f=false
  2. Kazimierz Janicki; Wojciech Rewerski, Medycyna naturalna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001, 3
  3. Barbara Rakow, Homeopatia w leczeniu psów i kotów, Multico, Warszawa, 2010, 1
  4. Elizabeth Fulton, Kathleen Prasad, Reiki dla zwierząt, Studio Astropsychologii, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Piątkowski W., Naturalne sposoby leczenia, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław, 1984
  2. Joel L. Swerdlow, Medycyna naturalna: rośliny, które leczą, G+J RBA, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Szczegółowe omówienie i zaprezentowanie wybranych metod naturalnego przywracania równowagi zdrowia u psów. Homeopatia psów. Akupunktura i elektroakupunktura. Akupresura i refleksoterapia. Hydroterapia i aromatoterapia. Esencja Bacha i fitoterapia. Termoterapie (leczenie zimnem - krioterapia, leczenie ciepłem)10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Rys historyczny i współczesność2
T-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.2
T-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt6
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji na wybrany temat3
A-A-3Czytanie wskazanej literatury5
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury1
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów1
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C23.3_W01W zakresie wiedzy student powinien tłumaczyć możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania naturalnych metod zapobiegania i leczenia najczęstszych schorzeń występujących u zwierząt gospodarskich i amatorskich jako alternatywy metod konwencjonalnych.
C-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Rys historyczny i współczesność
T-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.
T-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów, podsumowuje ich efektywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C23.3_U01Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C23.3_K01Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Rys historyczny i współczesność
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,0Student jest w niewielkimm stopniu świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,5Student jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
4,0Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów
4,5Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność
5,0Student świadomie i celowo dobiera i identyfikuje metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność