Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Najczęstsze zatrucia u psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Najczęstsze zatrucia u psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw fizjologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie i schematem postępowania przy zatruciach
C-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
C-3zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności substancji chemicznych. Wyznaczanie medialnej dawki letalnej (LD50) substancji.2
T-A-2Wywiad toksykologiczny. Zasady pobierania i transportowania materiału biologicznego do badań.1
T-A-3Czynniki powodujące toksyczność leków. Zatrucia psów lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, leki hormonalne, antydepresanty i in.) - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.2
T-A-4Zatrucia psów pestycydami - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.2
T-A-5Zatrucia psów substancjami przemysłowymi i stosowanymi w gospodarstwach domowych - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.1
T-A-6Zatrucia psów substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego.1
T-A-7Analiza czynników wpływających na toksyczność substancji (właściwości fizykochemiczne substancji, czynniki biologiczne, czynniki środowiskowe).1
10
wykłady
T-W-1Struktura zatruć u psów. Klasyfikacja trucizn. Rodzaje zatruć.2
T-W-2Metabolizm trucizn - wchłanianie, transport, dystrybucja, biotransformacja i eliminacja. Aktywacja metaboliczna.4
T-W-3Przebieg zatruć. Biochemiczne skutki działania trucizn u psów (indukcja/inhibicja enzymów, zaburzenia funkcji endokrynnych, tworzenie adduktów DNA). Fizjologiczne skutki działania trucizn u psów (zaburzenia metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).2
T-W-4Ogólne zasady postępowania przy zatruciach psów.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu3
A-A-3studiowanie literatury2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury3
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2duskusja
M-3zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.1_W01
Student omawia metabolizm trucizn w organizmie i schemat postępowania przy zatruciach.
Kn_1P_W21, Kn_1P_W07R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-1
Kn_1P_C18.1_W02
zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
Kn_1P_W21R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04C-2T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-W-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.1_U01
umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
Kn_1P_U13, Kn_1P_U09, Kn_1P_U02R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U10, R1P_U11InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U09, InzP_U11C-3T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C18.1_K01
Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy z zakresu czynników stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia zwierząt
Kn_1P_K03R1P_K01, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-1, C-2, C-3T-A-6, T-A-3, T-W-3, T-A-5, T-A-4, T-A-7, T-W-1, T-A-2, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.1_W01
Student omawia metabolizm trucizn w organizmie i schemat postępowania przy zatruciach.
2,0
3,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia toksykologiczne. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie. Student potrafi porawnie omówić schemat postępowania przy zatruciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C18.1_W02
zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
2,0
3,0Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u psów i wskazuje przyczyny zatruć i ich objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.1_U01
umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
2,0
3,0Student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo wskazać materiał biologiczny, jaki powienien być pobrany do badań toksykologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C18.1_K01
Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy z zakresu czynników stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia zwierząt
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Barski D., Spodniewska A., Toksykologia weterynaryjna wybrane zagadnienia. Skrypt dla studentów weterynarii., UWM Olsztyn, 2014
  2. Zasadowski A., Garwacki S., Weterynaryjne aspekty zatruć pestycydami, SGGW, Warszawa, 1994
  3. Garwacki S., Wiechetek M., Weterynaryjna Toksykologia Ogólna, SGGW, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności substancji chemicznych. Wyznaczanie medialnej dawki letalnej (LD50) substancji.2
T-A-2Wywiad toksykologiczny. Zasady pobierania i transportowania materiału biologicznego do badań.1
T-A-3Czynniki powodujące toksyczność leków. Zatrucia psów lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, leki hormonalne, antydepresanty i in.) - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.2
T-A-4Zatrucia psów pestycydami - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.2
T-A-5Zatrucia psów substancjami przemysłowymi i stosowanymi w gospodarstwach domowych - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.1
T-A-6Zatrucia psów substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego.1
T-A-7Analiza czynników wpływających na toksyczność substancji (właściwości fizykochemiczne substancji, czynniki biologiczne, czynniki środowiskowe).1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura zatruć u psów. Klasyfikacja trucizn. Rodzaje zatruć.2
T-W-2Metabolizm trucizn - wchłanianie, transport, dystrybucja, biotransformacja i eliminacja. Aktywacja metaboliczna.4
T-W-3Przebieg zatruć. Biochemiczne skutki działania trucizn u psów (indukcja/inhibicja enzymów, zaburzenia funkcji endokrynnych, tworzenie adduktów DNA). Fizjologiczne skutki działania trucizn u psów (zaburzenia metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).2
T-W-4Ogólne zasady postępowania przy zatruciach psów.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu3
A-A-3studiowanie literatury2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury3
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C18.1_W01Student omawia metabolizm trucizn w organizmie i schemat postępowania przy zatruciach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie i schematem postępowania przy zatruciach
Treści programoweT-W-1Struktura zatruć u psów. Klasyfikacja trucizn. Rodzaje zatruć.
T-W-2Metabolizm trucizn - wchłanianie, transport, dystrybucja, biotransformacja i eliminacja. Aktywacja metaboliczna.
T-W-4Ogólne zasady postępowania przy zatruciach psów.
T-W-3Przebieg zatruć. Biochemiczne skutki działania trucizn u psów (indukcja/inhibicja enzymów, zaburzenia funkcji endokrynnych, tworzenie adduktów DNA). Fizjologiczne skutki działania trucizn u psów (zaburzenia metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia toksykologiczne. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie. Student potrafi porawnie omówić schemat postępowania przy zatruciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C18.1_W02zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
Treści programoweT-A-5Zatrucia psów substancjami przemysłowymi i stosowanymi w gospodarstwach domowych - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-4Zatrucia psów pestycydami - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-3Czynniki powodujące toksyczność leków. Zatrucia psów lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, leki hormonalne, antydepresanty i in.) - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-6Zatrucia psów substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego.
T-A-7Analiza czynników wpływających na toksyczność substancji (właściwości fizykochemiczne substancji, czynniki biologiczne, czynniki środowiskowe).
T-W-1Struktura zatruć u psów. Klasyfikacja trucizn. Rodzaje zatruć.
Metody nauczaniaM-2duskusja
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u psów i wskazuje przyczyny zatruć i ich objawy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C18.1_U01umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
R1P_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych
Treści programoweT-A-2Wywiad toksykologiczny. Zasady pobierania i transportowania materiału biologicznego do badań.
T-A-1Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności substancji chemicznych. Wyznaczanie medialnej dawki letalnej (LD50) substancji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2duskusja
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo wskazać materiał biologiczny, jaki powienien być pobrany do badań toksykologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C18.1_K01Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy z zakresu czynników stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie i schematem postępowania przy zatruciach
C-2zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt
C-3zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych
Treści programoweT-A-6Zatrucia psów substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego.
T-A-3Czynniki powodujące toksyczność leków. Zatrucia psów lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, leki hormonalne, antydepresanty i in.) - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-W-3Przebieg zatruć. Biochemiczne skutki działania trucizn u psów (indukcja/inhibicja enzymów, zaburzenia funkcji endokrynnych, tworzenie adduktów DNA). Fizjologiczne skutki działania trucizn u psów (zaburzenia metaboliczne, neurologiczne, behawioralne).
T-A-5Zatrucia psów substancjami przemysłowymi i stosowanymi w gospodarstwach domowych - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-4Zatrucia psów pestycydami - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia.
T-A-7Analiza czynników wpływających na toksyczność substancji (właściwości fizykochemiczne substancji, czynniki biologiczne, czynniki środowiskowe).
T-W-1Struktura zatruć u psów. Klasyfikacja trucizn. Rodzaje zatruć.
T-A-2Wywiad toksykologiczny. Zasady pobierania i transportowania materiału biologicznego do badań.
T-W-2Metabolizm trucizn - wchłanianie, transport, dystrybucja, biotransformacja i eliminacja. Aktywacja metaboliczna.
T-W-4Ogólne zasady postępowania przy zatruciach psów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2duskusja
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0