Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Higiena i profilaktyka w chowie i hodowli psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Higiena i profilaktyka w chowie i hodowli psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 14 1,00,40egzamin
laboratoriaL5 32 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień związanych z fizjologią zwierzat

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
C-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
C-3Zapoznanie studentów z zasadami pielęgnacji psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.4
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.4
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.4
T-L-4Metody oceny środowiska życia psów4
T-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.4
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie siersci, trymowanie, strzyzenie)2
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa3
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.2
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów4
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy1
32
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.4
T-W-2Środowisko utrzymania psów2
T-W-3Higiena utrzymania psów4
T-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)2
T-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach32
A-L-2samodzielne studiowanie literatury20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2samodzielne studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C12_W01
Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania psów, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
Kn_1P_W22, Kn_1P_W23, Kn_1P_W05R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05, InzP_W06C-2T-W-4, T-W-1, T-L-3, T-L-7, T-L-1, T-L-5, T-W-3, T-L-6, T-L-9, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-W-2, T-L-10, T-W-5M-1, M-3S-2, S-1
Kn_1P_C12_W02
Zna zasady profilaktyki weterynaryjnej w chowie psów
Kn_1P_W22, Kn_1P_W21R1P_W01, R1P_W03, R1P_W04, R1P_W05, R1P_W06, R1P_W08, R1P_W09InzP_W01, InzP_W02, InzP_W03, InzP_W04, InzP_W05C-1, C-3T-L-5, T-L-10, T-L-6, T-W-4, T-L-9, T-L-7, T-L-8M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C12_U01
Umie dobrać odpowiednie metody do oceny środowiska
Kn_1P_U09, Kn_1P_U15, Kn_1P_U14, Kn_1P_U12R1P_U01, R1P_U02, R1P_U03, R1P_U04, R1P_U05, R1P_U06, R1P_U07, R1P_U08, R1P_U09, R1P_U10InzP_U01, InzP_U02, InzP_U03, InzP_U04, InzP_U05, InzP_U06, InzP_U07, InzP_U08, InzP_U09, InzP_U10, InzP_U11, InzP_U12C-2, C-1T-L-4, T-W-3, T-L-1, T-W-1, T-L-3, T-W-2, T-L-2M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C15_K01
Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
Kn_1P_K03, Kn_1P_K06R1P_K01, R1P_K02, R1P_K03, R1P_K04, R1P_K05, R1P_K07, R1P_K08InzP_K01, InzP_K02C-3, C-1, C-2T-W-1, T-L-8, T-W-5, T-L-6M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C12_W01
Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania psów, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C12_W02
Zna zasady profilaktyki weterynaryjnej w chowie psów
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C12_U01
Umie dobrać odpowiednie metody do oceny środowiska
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C15_K01
Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
2,0
3,0Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorskich, SGGW, Warszawa, 2003
  2. Kośla T., Metody badań z higieny zwierząt i prewencji weterynaryjnej, SGGW, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Rokicki E., Kolbuszowski T., Wybrane zagadnienia z medycyny weterynaryjnej, SGGW, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.4
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.4
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.4
T-L-4Metody oceny środowiska życia psów4
T-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.4
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie siersci, trymowanie, strzyzenie)2
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa3
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.2
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów4
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy1
32

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.4
T-W-2Środowisko utrzymania psów2
T-W-3Higiena utrzymania psów4
T-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)2
T-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach32
A-L-2samodzielne studiowanie literatury20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2samodzielne studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C12_W01Ma wiedzę dotyczącą prawidłowego środowiska utrzymania psów, właściwego obchodzenia się i utrzymania ich dobrostanu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
InzP_W06ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
Treści programoweT-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.
T-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.
T-W-3Higiena utrzymania psów
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie siersci, trymowanie, strzyzenie)
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów
T-L-4Metody oceny środowiska życia psów
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.
T-W-2Środowisko utrzymania psów
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy
T-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C12_W02Zna zasady profilaktyki weterynaryjnej w chowie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_W01ma ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych o charakterze aplikacyjnym dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwościach surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W04ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrodzie nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi, materiałów i ich praktycznych zastosowań pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1P_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R1P_W08ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania urządzeń, obiektów i systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1P_W09ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzP_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzP_W03ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_W04ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_W05ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
C-3Zapoznanie studentów z zasadami pielęgnacji psów
Treści programoweT-L-5Profilaktyka weterynaryjna w schorzeniach psów.Terminy szczepień oraz innych zabiegów.
T-L-10Przygotowanie psa do podrózy
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie siersci, trymowanie, strzyzenie)
T-W-4Codzienna pielegnacja (czesanie i pielegnacja włosa, czyszczenie zebów, zasady obserwacji ciała psa w celu wykrycie zmian patologicznych)
T-L-9Okresowe zabiegi profilaktyczne stosowane u psów. Programy szczepien dla psów
T-L-7Praktyczne zastosowanie srodków do pielegnacji i higieny psa
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C12_U01Umie dobrać odpowiednie metody do oceny środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Kn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1P_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1P_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1P_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1P_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R1P_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich
R1P_U08ma doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością odpowiadającą studiowanemu kierunkowi studiów
R1P_U09ma doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń i systemów technicznych i technologicznych typowych dla produkcji rolniczej, leśnej i przetwórstwa rolno-spożywczego odpowiednie dla studiowanego kierunku studiów
R1P_U10ma umiejętność korzystania z norm i standardów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzP_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzP_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
InzP_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzP_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzP_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzglęniając ich aspekty pozatechniczne
InzP_U07potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
InzP_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
InzP_U09ma doświadczenie w rozwiązywaniu praktycznych zadań, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem materiałów i narzędzi odpowiednich dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U10ma doświadczenie związane z utrzymaniem obiektów i systemów typowych dla studiowanego kierunku studiów
InzP_U11ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów
InzP_U12ma doświadczenie związane ze stosowaniem technologii właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zdobyte w środowiskach zajmujących się zawodowo działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
C-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
Treści programoweT-L-4Metody oceny środowiska życia psów
T-W-3Higiena utrzymania psów
T-L-1Fotoklimat pomieszczeń. Promieniowanie słoneczne. Wpływ promieniowania na zwierzęta. Metody pomiaru natężenia promieniowania. Oświetlenie naturalne i sztuczne. Wskaźniki oświetlenia.
T-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.
T-L-3Higiena wody. Oznaczanie właściwości fizycznych i chemicznych wody pitnej.
T-W-2Środowisko utrzymania psów
T-L-2Ochładzanie i katatermometria. Techniki pomiarów katatermometrycznych. Ruch powietrza i anemometria. Sposoby pomiaru ruchu powietrza. Ciśnienie atmosferyczne i barometria. Pomiar ciśnienia atmosferycznego.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C15_K01Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1P_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1P_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1P_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1P_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1P_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1P_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1P_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzP_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzP_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami pielęgnacji psów
C-1zapoznanie studentów z zasadami prewencji i profilaktyki zootechnicznej
C-2wykształcenie umiejętności analizy i oceny parametrów środowiska przebywania zwierząt warunkujących prawidłowy stan zdrowotny
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia ogólnej higieny zwierząt. Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy. Pojęcia: profilaktyka, metafilaktyka. Wpływ warunków środowiskowych na gospodarkę cieplną i stan organizmu.
T-L-8Ruch i spedzanie czasu z psem. Sposoby wzbogacania srodowiska psa.
T-W-5Pielegnacja okresowa (skracanie pazurów, czyszczenie zebów, uszu, gruczołów okołoodbytowych, worka napletkowego). Przeglad preparatów i srodkow higieny codziennej i okresowej.
T-L-6Pielegnacja codzienna i okresowa psów wystawowych. Pielegnacja szaty (kapiel, czesanie, polerowanie siersci, trymowanie, strzyzenie)
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia pozytywne postawy wobec zwierząt i ludzi, jest wrazliwy na potzreby psa, ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
3,5
4,0
4,5
5,0