Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Kn_1P_B24.3_U01 | Zna i objaśnia budowę komórek wybranych tkanek oraz charakterystyczne dla nich procesy. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Kn_1P_U01 | Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji; |
---|
Kn_1P_U03 | Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1P_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1P_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1P_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie inżynierskie lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1P_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1P_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzP_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzP_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzP_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
InzP_U07 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
InzP_U11 | ma umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm i standardów w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek. |
---|
Treści programowe | T-W-2 | Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie. Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami. |
---|
T-A-9 | Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm. |
T-W-3 | Rola białek w komórce. Zarys budowy białek – struktura I, II, III i IV rzędowa. Mechanizm sortowania i adresowania białek w komórce. Degradacja białek, rola lizosomów, proteosomów i ubikwityny. Proteomika. |
T-A-3 | Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu. Mukrotubule - podział i funkcje. Rola białek motorycznych. Struktura i funkcja filamentów aktynowych i pośrednich. |
T-A-4 | Gładka i szorstka siateczka śródplazmatyczna i ich rola. Lizosomy pierwotne i wtórne i ich rola. Struktura i rola aparatu Golgiego i mitochondrów. |
T-A-1 | Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Komórki pro- i eukariotyczne. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek. |
T-A-6 | Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji. |
T-W-1 | Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek. Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe. |
T-W-4 | Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny. |
T-A-5 | Mechanizm endo- i egzocytozy. |
T-A-7 | Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza. |
T-A-2 | Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Składniki błony komórkowej. Asymetria błony komórkowej i jej znaczenie. Charakterystyka i znaczenie kory komórki i glikokaliksu. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej. |
T-A-8 | Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego. Regulacja cyklu komórkowego. |
Metody nauczania | M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
---|
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
Sposób oceny | S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych. |
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |